![Audi Q8 TFSI e 2020 Audi Q8 TFSI e hybride fiscaal 2020](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2020/Audi/anderefotos/audi-q8-tfsi-e-2020_01.jpg?itok=1ki32HKx)
Ook SUV’s ontsnappen niet aan elektrificatie bij Audi. De grote SUV-coupé uit Ingolstadt, de Q8, gaat eveneens aan de stekker. Net als de verwante Q7 krijgt de Q8 twee versies: een 55 TFSI e Quattro en een 60 TFSI e Quattro.
Helemaal verrassend is het niet: de Q8 kopieert de plug-inhybride aandrijflijn van de Q7, al komt daar één kleine wijziging bij kijken. De lithium-ionbatterij onder de koffervloer heeft immers een capaciteit van 17,8 kWh. Dat is iets meer dan de Q7 eind 2019 kreeg, waardoor ook die vanaf nu aanspraak maakt op deze geüpdatete en 40 kilogram lichtere batterij.
![Audi Q8 TFSI e 2020 Audi Q8 TFSI e hybride fiscaal 2020](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2020/Audi/anderefotos/audi-q8-tfsi-e-2020_02.jpg?itok=dpzkROqk)
De verbrandingsmotor in het vooronder van de Q7 is ook hier de 3.0 V6 TFSI van 340 pk en 450 Nm. In combinatie met de elektromotor, die in de achttrapsautomaat is ingewerkt, levert dat twee vermogensversies op voor deze SUV-coupé: 381 pk in de Q8 55 TFSI e Quattro en 462 pk in de Q8 60 TFSI e Quattro.
![Audi Q8 TFSI e 2020 Audi Q8 TFSI e hybride fiscaal 2020](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2020/Audi/anderefotos/audi-q8-tfsi-e-2020_03.jpg?itok=tkHSZbhX)
De 55 TFSI e moet 47 WLTP-kilometer ver geraken op een volle batterij, terwijl Audi een verbruik van 2,6 l/100 km en CO2-uitstoot van 59 g/km belooft. De 60 TFSI e haalt op zijn beurt 45 kilometer uit een volle batterij, en noteert een verbruik van 2,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 62 g/km.
![Audi Q8 TFSI e 2020 Audi Q8 TFSI e hybride fiscaal 2020](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2020/Audi/anderefotos/audi-q8-tfsi-e-2020_04.jpg?itok=4S-FPym8)
Dat maakt deze Q8 zal daardoor tot spijt van wie het benijdt fiscaal niet helemaal interessant. Wel geven we tot slot nog even de catalogusprijzen mee: 78.600 euro voor de Q8 55 TFSI e Quattro en 91.540 euro voor de Q8 60 TFSI e Quattro.
Recente reacties
Kijk nog één keer goed, want dit is de allerlaatste Jaguar F-Type
Gaat Jaguar dan in het marktsegment boven Range Rover zitten? Land Rover voor het plebs, Range...
Door this 6 uur geleden
Bedek je ogen: Dit is nieuwe Toyota Alphard (2023)
Prachtige auto voor een groot gezin. Enorm luxe en zeer leuke rijeigenschappen. Helaas alleen te...
Door Michel 8 uur geleden
Volgende Dacia Sandero met benzine- of elektromotor
Hopelijk komt de Hybride vlugger op de Stepway, dan is mijn keuze vlug gemaakt op deze
Door dominiek 18 uur geleden
Apple CarPlay wil controle over al je schermen
Apple CarPlay is voor mij een must en 1 van de redenen waarom de Tesla de deur is uitgegaan (er...
Door Louis 1 dag geleden