Hield Mercedes het gamma van zijn elektrische EQE beperkt tot twee varianten, dan zijn dat er nu een flink pak meer geworden. De EQE telt nu niet alleen een instapmodel om de vanafprijs te drukken, maar ook een krachtigere AMG-versie om... welja, de sprintcijfers te drukken.
Met de EQE 350+ en de AMG 43 4Matic hield Stuttgart het bij het debuut van de elektrische EQE relatief bescheiden. Dat mag nu best wat meer zijn, want het gamma is in één klap flink uitgebreid met – hou je vast – de EQE 300, EQE 350, 350 4Matic en de EQE 500 4Matic. De AMG-afdeling doet met de EQE 53 4Matic+ eveneens zijn duit in het zakje.
Sportieve vlaggenschip
Die laatste neemt dus de fakkel over van de Mercedes-AMG EQE 43 4Matic als sportieve vlaggenschip van het EQE-gamma. Een elektromotor op de vooras en een exemplaar op de achteras zorgen voor een gecombineerd vermogen van 687 pk (505 kW) en een koppel van maar liefst 1.000 Nm. De 100 km/u aantikken moet na 3,3 seconden gebeuren, de topsnelheid ligt op 240 km/u. Door AMG aangepaste luchtvering en vierwielsturing zijn standaard, net als 20-duimsvelgen, sportzetels en een sportstuur, en de nodige sportieve accenten. De EQE 53 4Matic+ mikt op een rijbereik van 459 tot 472 kilometer en krijgt een prijskaartje mee van 125.235 euro.
Long Range
Aan de andere kant van het gamma breidt Mercedes de keuze uit met de EQE 300, die niet alleen de instapprijs van het EQE-gamma verlaagt tot 68.002 euro, maar ook 245 pk sterk is en in het beste geval als Luxury Line 629 kilometer ver moet geraken. De EQE 350 en 350 4Matic zijn allebei 292 pk sterk, moeten respectievelijk 629 en 587 kilometer ver geraken, en kosten op hun beurt 79.860 euro en 82.885 euro. De huidige EQE 350+ krijgt het achtervoegsel ‘Long Range’ en zal volop op zijn theoretische rijbereik van 659 kilometer inzetten.
De snelste niet-AMG-versie is tot slot de EQE 500 4Matic. Die komt er dan weer wel alleen als AMG Line en gebruikt twee elektromotoren voor een totaal vermogen van 408 pk. Hij mikt op 519 kilometer rijbereik en krijgt een prijsetiket van 110.110 euro opgekleefd.
Recente reacties
Kijk nog één keer goed, want dit is de allerlaatste Jaguar F-Type
Gaat Jaguar dan in het marktsegment boven Range Rover zitten? Land Rover voor het plebs, Range...
Door this 9 uur geleden
Bedek je ogen: Dit is nieuwe Toyota Alphard (2023)
Prachtige auto voor een groot gezin. Enorm luxe en zeer leuke rijeigenschappen. Helaas alleen te...
Door Michel 10 uur geleden
Volgende Dacia Sandero met benzine- of elektromotor
Hopelijk komt de Hybride vlugger op de Stepway, dan is mijn keuze vlug gemaakt op deze
Door dominiek 21 uur geleden
Apple CarPlay wil controle over al je schermen
Apple CarPlay is voor mij een must en 1 van de redenen waarom de Tesla de deur is uitgegaan (er...
Door Louis 1 dag geleden