![Fiscaal voordeel pickups Vlaanderen Pickup belasting Vlaanderen fiscaal](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2020/anderemerken/anderefotos/ram-1500-2020.jpeg?itok=qiomx6f5)
Als het van Vlaams minister van financiën Matthias Diependaele (N-VA) afhangt, wordt het fiscale regime voor pick-ups binnenkort herzien. Die worden niet alleen door bedrijven als lichte vracht ingeschreven, maar ook door particulieren. Die laatsten genieten daardoor een stevig fiscaal voordeel.
Volgens de wetgeving heeft een lichte vracht “een Maximaal Toegelaten Massa van 3500 kg, een halfopen of gesloten laadbak en de laadruimte moet minstens 50% van de lengte van de wielbasis te (sic) bedragen.” Een pick-up valt voor de overheid daardoor automatisch onder de definitie van een lichte vrachtwagen.
Verdriedubbeld
Dat betekent dat niet alleen professionele gebruikers, zoals tuinaannemers, een pick-up kunnen inschrijven als lichte vracht, maar ook particuliere kopers. Door die fiscaal gunstige wetgeving is het aantal pick-ups stevig toegenomen: vandaag zouden er zo’n 30.000 pick-ups in Vlaanderen rondrijden, zowat drie keer meer dan tien jaar geleden. Door hun afmetingen en verbruik staan ze ook steeds vaker ter discussie in steden.
Vlaams minister van financiën Matthias Diependaele (N-VA) wil nu paal en perk stellen aan dat fiscale opportunisme: “Een pick-up staat ingeschreven als een lichte vrachtwagen. De eigenaars van zo'n voertuig betalen nul euro belasting op inverkeerstelling (BIV), terwijl dat voor een wagen van zo'n kaliber kan oplopen tot 10.000 euro. Daarnaast is de jaarlijkse verkeersbelasting voor hen lager: gemiddeld betalen ze 150 euro, terwijl dat voor zo'n voertuig snel 3.000 à 4.000 euro is”, zo zegt hij in zakenkrant De Tijd.
Professioneel gebruik aantonen
Professionele gebruikers zullen voor alle duidelijkheid wel nog steeds gebruik kunnen maken van het fiscale voordeel, al moet er nog concreet worden bepaald op welke manier het onderscheid wordt gemaakt. Wellicht zullen toekomstige kopers moeten aantonen dat ze hun pick-up aanschaffen voor professioneel gebruik. Wie op dit moment al eigenaar is van een pick-up, verliest zijn fiscale voordeel niet.
Om de wetgeving rond pick-ups en lichte vrachtwagens te hervormen, zal minister Diependaele wel nog rond de tafel moeten zitten met andere deelstaten. Vlaanderen gaat immers over de verkeersbelasting, maar de definitie van ‘lichte vracht’ is opgenomen in een samenwerkingsakkoord met de deelstaten.
Recente reacties
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Beste, een vraag, geldt het gunstregime ook voor een bakwagen of meubelbak, een cabine met 3...
Door Willem 8 uur geleden
Column: wat is er aan de hand met Lynk & Co?
Klopt; een mooie prijs. Dat dacht ik iig. toen ik na 9 maanden rijden in abonnementsvorm het aanbod...
Door Ed Munz 1 dag geleden
Kijk nog één keer goed, want dit is de allerlaatste Jaguar F-Type
Gaat Jaguar dan in het marktsegment boven Range Rover zitten? Land Rover voor het plebs, Range...
Door this 1 dag geleden
Bedek je ogen: Dit is nieuwe Toyota Alphard (2023)
Prachtige auto voor een groot gezin. Enorm luxe en zeer leuke rijeigenschappen. Helaas alleen te...
Door Michel 1 dag geleden