Het merk met de vier ringen dat decennialang een technologische tour de force was, lijkt momenteel stevig te surplacen. De TT op pensioen, de R8 uitgefaseerd, geen enkele nieuwe EV in geheel 2023 en wallpapers voor het infotainment van 12 euro. Wat is er aan de hand met Audi?
First things first: Nee, het gaat niet slecht met Audi. Het is te zeggen, in Europa weet het Duitse merk best goed stand te houden. Ook in België doet het merk nog gouden zaakjes. Want in de lijst van inschrijvingen bekleedt het één maand voor het einde van het jaar een vierde stek. Waarbij het enkel (in aflopende volgorde) BMW, Volkswagen en Mercedes voor zich moet dulden. Toch beginnen zich wat eigenaardige barsten te vormen in het firmament van het merk.
Sportwagens op de schop
Laat ons beginnen met de sportwagenafdeling van het merk. Want hoewel er van bijna elk modaal model tegenwoordig een RS-derivaat is, zelfs van de Q8 (huiver), gaan de pure sportwagens uit roulatie. Zo is na 25 jaar het doek gevallen over de iconische TT en voorziet Audi niet meteen een opvolger. Daarnaast is grote broer R8 momenteel eveneens aan zijn afscheidstournee bezig.
Audi spreekt openlijk over plannen voor nieuwe generaties, al komt het merk niet verder dan "elektrisch" en "ooit". Rechtstreekse opvolging in 2024 is dus niet voorzien voor de TT en R8.
EV leegte
Ach, Audi is een fleetmerk, dus dan is het toch logisch dat het zich focust op elektrische bedrijfswagens? Klopt! Maar doet het dat ook? Zo heeft BMW momenteel 8 en Mercedes zelfs 9 elektrische auto's in de line-up staan. Audi moet momenteel teren op 3 ev's: de e-tron GT, Q4 e-tron en Q8 e-tron. Eigenaardiger zelfs: het is sinds 2022 geleden dat Audi een nieuwe EV lanceerde. En zelfs dat was eigenlijk de e-tron facelift die dan Q8 e-tron werd. Kortom, het vlot niet echt bij het merk met de vier ringen.
Dat is misschien niet Audi's schuld, want het is een publiek geheim dat het rommelt binnen de VW Group. Met botsende ego's die samenwerking in de weg staan en een compleet fiasco op softwarevlak. Goed nieuws lijkt echter onderweg, want in 2024 zullen we eindelijk de productieversie van de A6 e-tron Berline en A6 e-tron Avant op ons bord krijgen. Een auto waar wij - en de gehele fleetmarkt - al om smeken sinds de conceptversie voor het eerst getoond werd in 2021. Ook nog volgend jaar: de Q6 e-tron. De Q5 van de volgende generatie zeg maar.
En die Vorsprung durch Technik?
Tja, we willen niet de advocaat van de duivel spelen maar we hebben het gevoel dat internationale merken die fakkel wat over hebben genomen. Denk maar aan Tesla met het giga-castingproces, BYD met de Blade Battery & spotgoedkope batterijen van zeezout en MG dat volgend jaar een elektrische roadster op de markt zal brengen. Audi's laatste innovatie? De optie om in de VS omgerekend 12 euro te betalen voor aangepaste wallpapers op het infotainment. Juist ja.
Recente reacties
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
WLTP is altijd met zout er bij. En die 81,4kWh is de totale batterij, in de praktijk worden er daar...
Door this 17 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Even wat zout bij nemen? 600km uit 81kWh halen is een verbruik van 13,5kWh per 100km. Lijkt mij...
Door John 18 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Kia heeft zijn cijfers intussen nog aangepast en belooft nu een WLTP-rijbereik van, inderdaad, 600...
Door Joram 18 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Die 560km is dat WLTP? Want dat is wel best weinig voor zo'n kleine auto met zo'n grote batterij....
Door this 19 uur geleden