Het Duitse Patent and Trade Mark Office heeft eerder deze maand een interessant stapeltje papierwerk binnengekregen. Subaru heeft er namelijk de rechten aangevraagd op de letters ’S’, ’T’ en ‘e’, en samen kunnen die maar één ding betekenen: er komen eindelijk terug sportieve Subaru’s aan, maar dan op stroom.
Stille waters hebben diepe gronden, zegt men wel eens, en Subaru is op elektrisch vlak weinig meer dan een beekje. Op een Toyota-tweeling na — de Solterra — staat er namelijk niks met een stekker in de Belgische showrooms, maar dat betekent niet dat de Japanners geen planners hebben. Sterker nog: die planners zouden wel eens op plezanter gerief kunnen mikken dan we hadden durven denken.
Elektrisch of geëlektrificeerd
Zo heeft Motor1 een patent onderschept dat de Duitse tak van Subaru midden deze maand ingediend heeft, en die aanvraag bevat een tot de verbeelding sprekend drieletterwoord: STe. Vooral de eerste twee letters van die naam doen liefhebbers waarschijnlijk wegdromen, want onder de noemer ’Subaru Technica International’ stond het merk in een eerder leven bekend om zijn boxerbrullende, vierwielaangedreven rallywagens-voor-de-weg. Sindsdien hebben iconen als de WRX STI op onze markt echter plaats moeten maken voor veilige en eigenlijk ook steeds schaarser wordende gezinswagens. Dus wat denk je, tijd voor verandering?
Die verandering zou er dus kunnen komen in de vorm van een ‘e’-tje in de naam, al is het nog niet duidelijk of die nieuwe letter staat voor ‘electric’ of gewoon ‘electrified’. Hoe dan ook doet de patentaanvraag vermoeden dat Subaru van plan is om sportieve modellen te ontwikkelen die ten minste deels onder stroom staan, en eigenlijk gaven ze daarvan al twee kleine voorsmaakjes. Zo toonden ze vorig jaar een STI-pakketje voor de Solterra, maar wij kregen het vooral warm van de STI E-RA Concept. Dat was namelijk een elektrische racer met 1.088 pk… Meer van dat, graag.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden