Lotus, de Britse bouwer van hyperlichte sportwagens, gaat onder impuls van moederbedrijf Geely de komende 5 jaar vier nieuwe elektrische auto's lanceren. Daarbij worden de termen "SUV" en "vierdeurscoupé" niet geschuwd. Draait Lotus-bezieler Colin Chapman zich nu om in zijn graf?
Hoewel je Franse of Italiaanse automerken van eigenzinnigheid zou kunnen betichten zijn het vooral de Britten die halsstarrig vasthouden aan wat ze kennen. Denk maar aan Morgan dat al sinds de oprichting in 1910 auto's bouwt met een houten frame, tot op de dag van vandaag. Lotus blijft dan weer halsstarrig vasthouden aan haar Elise; een pure sportwagen zonder comfort maar wel zo licht als een veertje. De komende jaren zullen we echter zwaardere modellen in het gamma zien verschijnen, want 4 nieuwe EV's moeten tegen 2026 bij de dealer staan.
Lotus goes China
Die beslissing komt er zonder twijfel onder invloed van Geely, het moederbedrijf dat ook waakt over Volvo, Polestar, LYNK & CO en Proton. Na de aanstelling van een Chinese CEO bij Lotus (Fengqing Feng), zal het merk tegen 2024 ook een indrukwekkend R&D neerzetten in Wuhan, China. Dit jaar nog moet er ook een fabriek afgewerkt zijn die elektrische auto's van het merk voor de wereldmarkt zal produceren. Maar als je elektrische auto wil produceren, dan moet je ook modellen hebben natuurlijk. Wel, in 2022 zal het merk al haar eerste massa-EV voorstellen, een E-segment SUV. Of in mensentaal: een concurrent voor de Audi e-tron en Jaguar I-Pace.
In 2023 komt daar al een "E-segment vierdeurscoupé" bij. Die kan je zien als een rivaal voor de op til staande Mercedes EQE en in mindere maten voor de Porsche Taycan en Audi e-tron GT. Na een rustpauze komt in 2025 dan een D-segment SUV op de markt. Eentje die het dan weer mag opnemen tegen pakweg de Audi Q4 e-tron, Ford Mustang Mach-e en Tesla Model Y. Tenslotte volgt er in 2026 een elektrische sportwagen. Die Type 135 (codenaam) wordt gezamenlijk ontwikkeld met Franse sportwagenbouwer Alpine. Volgens Lotus zullen de "premium EV's" gebruik maken van een specifiek platform dat een 800 volt netwerk herbergt en plaats biedt aan accu's van 92 kWh en 120 kWh. In totaal wordt er zo'n 1 miljard euro geïnvesteerd in de toekomstplannen van Lotus. Niet slecht, voor de kleine sportwagenbouwer.
Recente reacties
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Elke winter wanneer het eens koud is en de wind uit het oosten komt roepen we ook met ze'n allen...
Door Adriaan 11 uur geleden
Premie-alarm: Volkswagen ID.4 duikt terug onder de 40.000 euro (2024)
Jammer he Tesla model y is ook onder de 40000€ En als het op techniek, verbruik en gebruiksgemak...
Door kevin 13 uur geleden
Test: Ford E-Transit - houdt een elektrische bestelwagen steek? (2024)
We hebben er even voor moeten graven aangezien Ford het trekgewicht niet vermeldt in de officiële...
Door Joram 15 uur geleden
Laatste kans: Jaguar F-Pace neemt afscheid met twee speciale edities (2024)
Het was ook een dikke prullenbak
Door van Wijk Benjamin 16 uur geleden