Toyota heeft een eerste upgrade klaar voor de aan de andere kant van het water beschikbare GR Corolla. Die "MY24" pakt uit met wat nieuwe bouten en geleiders voor de luchtsleuven... maar ook met vier strepen aluminiumtape voor een betere stabiliteit rechtdoor. Euhm, wat?
Vraag het elke partij maar die ooit samengewerkt heeft met Toyota: de ingenieurs bij het Japanse merk gaan diepgaand te werk. Zo doet de legende de ronde dat bij de ontwikkeling van de huidige Supra met BMW-motor, het Duitse merk op een dag een postpakket in de bus kreeg met daarin alle onderdelen van de zes-in-lijn die Toyota niet kwalitatief genoeg vond. Ander voorbeeld? De eerste modeljaarupgrade voor de GR Corolla. Daarbij wordt dealers namelijk aangeraden om 4 strepen aluminiumtape te plakken achter de bumpers voor betere stabiliteit rechtdoor.
Positieve vibe
Inderdaad, wij moesten ook even onze wenkbrauwen fronsen. Want waarom zou aluminiumtape meer stabiliteit geven? Wel, welkom in de wereld van elektrostatische ontlading. Een wereld waarin Toyota zelfs een patent heeft lopen. Bij de ontwikkeling van de facelift voor de originele GT86 ontdekte Toyota namelijk inconsistent gedrag op de testwagens wanneer ze prototype-bumpers vervingen door de productiebumpers. Daarbij ontdekten ze dat enkele goedgemikte stukjes aluminiumtape magisch het rijgedrag wisten te verbeteren.
Hoe dat kan? Het conceptuele idee erachter is dat een auto tijdens het rijden een positieve lading krijgt, net zoals de lucht rondom die positief geladen is. Twee positieve ladingen duwen zich van elkaar af (magnetisme voor dummies), waardoor er turbulentie ontstaat. Door het gebruik van aluminiumtape kan Toyota de luchtstroom rond de wielen verbeteren waardoor de GR Corolla stabieler aanvoelt rechtdoor. Zal je dit écht in de praktijk voelen? Dat lijkt ons een ander verhaal, maar de ingenieurs hebben toch weer hun werk gedaan!
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 13 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 15 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 16 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 2 dagen geleden