Het einde van de huidige generatie Nissan Leaf komt steeds dichterbij. Na het uitfaseren van de variant met grotere accu, de Leaf+, bereikt ons het nieuws dat de productie in Sunderland (VK) deze week ten einde komt. Dat kan maar één ding betekenen: de nieuwe generatie loert om de hoek!
In 2010 lanceerde Nissan de allereerste échte elektrische gezinswagen waarmee je niet voor schut stond: de Nissan Leaf. Generatie twee bouwde sinds 2017 verder op dat elan, maar komt na een dienstplicht van 7 jaar ook stilaan aan zijn einde. In de Sunderland-fabriek van Nissan in het Verenigd Koninkrijk zal deze week de laatste Leaf van de band rollen. Droog echter meteen je tranen, want eigenlijk is dat goed nieuws!
Made in the UK
Niet dat we een persoonlijke haat hebben jegens de huidige Nissan Leaf - allerminst zelfs -, maar het einde van de productie betekent vooral dat Nissan de Sunderland-fabriek volop in gereedheid zal brengen voor de productie van de nieuwe generatie. En met een stortvloed aan nieuwe concurrenten, kan Nissan daardoor terug een momentum genereren met zijn groen blaadje.
Van de zowat 650.000 Nissan Leafs die tot nu wereldwijd werden verkocht, werden een indrukwekkende 280.000 in het Verenigd Koninkrijk gebouwd sinds 2013. Waardoor Nissan blijft geloven in de fabriek in het Verenigd Koninkrijk. Extra onderstreept door een investering van 3.5 miljard waarbij de site wordt klaargestoomd voor een roedel aan elektrische auto's van het merk.
En die opvolger?
Tja, die mag inderdaad stilaan vanonder het doek. Volgens ingewijden wordt de derde generatie Leaf geen hatchback meer maar wel een crossover. Net zoals de Qasqhai dus een elektrisch alternatief heeft in de vorm van de Ariya, zal de Juke zijn EV-derivaat krijgen in de vorm van de Leaf. Buiten compleet nieuwe looks, zou de Leaf ook uit moeten pakken met zo'n 25% meer range. Of in mensentaal: om en bij de 500 km.
Nissan zet trouwens stevig in op elektrificatie. Per 2030 zal de volledige line-up van het merk bestaan uit elektrische auto's. Althans voor de Europese markt.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden