Subaru biedt op thuismarkt Japan niet enkel de BRZ STI Sport aan, maar ook de BRZ Cup Car Basic. Die kost geen duit meer dan een gewone BRZ, maar zet zich met zijn 16-duims stalen velgen, rolkooi en extra oliekoeler op de markt voor de trackday-liefhebber. En dat voor - omgerekend - 22.500 euro. Ouch.
Bedankt Europa! Want door strenge CO2- en veiligheidsregels zijn een hoop leuk metaal verdwenen. Het gaat dan niet enkel over krachtpatsers zoals de Audi R8 of Porsche Cayman, maar ook over "betaalbaar" gerief zoals de Subaru BRZ. Die negeert al sinds zijn tweede generatie ons vasteland - buiten een handjevol exemplaren. In Japan is de compacte sportwagen echter aan zijn gloriedagen bezig. Met een duidelijk focus op klanten die rijden nog centraal zetten.
Cup Car
Dat Subaru mikt op klanten die nog houden van een lekker potje sturen wordt duidelijk met de Cup Car Basic-uitvoering. Die werd speciaal bedacht voor eigenaars die van plan zijn om meteen met hun BRZ het circuit op te gaan. Zo wordt hij geleverd met een rolkooi, deactivatie van de gordijnairbags en een extra oliekoeler. Visueel springen meteen de 16-duims stalen velgen in het oog. Die staan er natuurlijk enkel op omdat Subaru weet dat je toch aftermarket-velgen gaat steken op je racebolide.
Airco, achterbank en het EyeSight-veiligheidsysteem blijven allemaal aanwezig in deze BRZ Cup Car Basic, enkel de geluidsisolatie verdwijnt grotendeels. Deze variant blijft dus straatlegaal, maar Subaru waarschuwt voor verminderd rij- en geluidscomfort en een moeilijkere in- en uitstap. Deuh!
Eigen merkenrace
Onder de kap van deze "Cup Car' verandert er niets. Waardoor de 2.4-liter boxermotor voorin blijft liggen met 234 pk en 250 Nm koppel. Subaru mikt trouwens niet enkel op occasionele circuitrijders, want samen met Toyota heeft het een competitie uit de grond gestampt waarbij de BRZ en GR 86 het in "Cup Car"-vorm tegen elkaar opnemen.
Alsof dat nog niet pijnlijk genoeg is, zet Subaru deze BRZ in de markt in Japan voor 22.500 euro. Europese klanten stonden er bij... en keken er naar.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden