Chinese automerken kijken tegen nieuwe Europese taksen aan

Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen kondigde in september vorig jaar een onderzoek aan naar eventuele oneerlijke subsidies die de Chinese overheid uitdeelt aan Chinese automerken waardoor ze aan oneerlijke prijzen auto’s in Europa kunnen aanbieden. Die marktverstoring zou er wel degelijk zijn, met een mogelijk serieuze tegenreactie van de EU.

We willen niet te snel conclusies trekken, want het officiële onderzoek zal pas in november worden afgerond. Maar dixit de Europese Commissie zijn er nu al voldoende aanwijzingen dat er effectief sprake is van oneerlijke staatsteun van China voor in Europa verkochte Chinese auto's. Daardoor wil Europa alvast compenserende maatregelen voorbereiden. De EU komt tot die conclusie nadat ze onderzoek voerde bij BYD, Geely (Polestar, Lotus, etc) en SAIC (moederbedrijf van MG). Daarbij worden vooral de elektrische wagens geviseerd omdat de Chinese merken net in die segmenten klappen uitdelen aan de Europese spelers.

Wordt het twintig procent?

Persagentschap Reuters meldt dat als eerste actiepunt de EU eerstdaags zal starten met de douaneregistratie van Chinese elektrische wagens die de EU binnen komen. Als later dit jaar het onderzoek in een finale plooi valt en de EU China met de beschuldigende vinger wijst, dan kunnen ze ook retroactief bijkomende tarieven opleggen vanaf het moment van registratie. Dat zou dus kunnen betekenen dat elke Chinese auto een pak duurder wordt door een nieuwe Ursula-taks, en dat resulteert ook in het einde van kunstmatig gehouden lage prijzen. Hoeveel die nieuwe taks dan zou bedragen, dat is nog niet duidelijk. Maar de Europese Commissie meent dat Chinese elektrische voertuigen door de oneerlijke subsidies over het algemeen 20% minder kosten dan modellen die uit een Europese fabriek rollen. Wordt die 20% dus de benchmark? De toekomst zal het uitwijzen.

MG shipment

Wel zijn we benieuwd hoe dit nieuws zal binnenkomen bij de automerken in de Volksrepubliek. Onder andere MG en BYD hebben al openlijk aangegeven dat ze overwegen om fabrieken te bouwen in Europa, en het is nog maar de vraag of die plannen dan overeind blijven. “Chinese” productie in Europa geeft overigens geen garantie op duurdere (lees, eerlijkere) prijzen. Kijk maar naar Tesla, die bouwen nu al auto’s in Berlijn en afficheren prijzen ver onder die van de concurrenten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
suskewiet 16:33
afbeelding van suskewiet

het zou goed zijn mocht men europa eens verplichten zijn eigen grondstoffen in zijn achtertuin te delven zou men direct weten hoe groen het hele verhaaltje eigenlijk is

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws