Groot nieuws bij Volvo want de constructeur is een samenwerking aangegaan met Breathe Battery Technologies. Dat doen ze niet zozeer om een nieuwe accu te ontwikkelen maar wel om hun laadtijden te verkorten. Zo mogen we rekenen op wel 30 procent minder wachttijd, en dat puur dankzij slimme software.
We snappen je best: een paar honderd kilometer rijden en dan een dik half uur moeten stilstaan, durft je reisplannen al eens in de weg staan. Daarom zijn heel wat fabrikanten druk in de weer om het rijbereik van hun EV’s te vergroten, maar een grotere accu wreekt zich dan weer op het gewicht en op de kostprijs. Je kan echter ook gewoon de laadtijden aanpakken en met een beetje geluk heb je daar alleen maar nieuwe software voor nodig.
Altijd het ideale laadvermogen
Dat is namelijk precies wat ze bij Volvo willen doen en daarvoor zijn ze een samenwerking aangegaan met Breathe Battery Technologies. Die Britse start-up heeft algoritmes ontwikkeld die het snellaadvermogen van de accu in real-time kunnen aanpassen aan de omstandigheden. In tegenstelling tot de meeste EV’s tegenwoordig, die hun laadsnelheid stapsgewijs opdrijven naargelang de laadtoestand van de accu, houdt het systeem van Breathe het batterijpakket dus nauwlettend in de gaten om te allen tijde het optimale laadvermogen te zoeken. Dat zou de laadtijden met 15 tot wel 30 procent moeten verkorten.
De software heeft nog een tweede voordeel en dat is er eentje voor de levensduur van je accupakket. Zo wordt vandaag de dag nog afgeraden om te vaak te snelladen met je EV maar met een systeem dat het laadvermogen steeds aanpast aan wat je batterij op dat moment aankan, hoef je je dus ook geen zorgen meer te maken over de levensduur van je accu. De integratie van dergelijke algoritmes lijkt dus een logische stap in de wereld van de EV’s en Volvo wil de eerste zijn om die stap te zetten. De Zweden beloven de Breathe-software zo snel mogelijk te integreren maar op welke modellen we dit precies mogen verwachten, zeggen ze nog niet.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden