Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?

Elektrische auto opladen tweede teller 2024

De digitale teller en EV’s, het blijft een moeilijke combinatie. Hang je de auto namelijk op het verkeerde moment aan de stekker, dan gaat je piek de hoogte in. Bij bedrijfswagens is de laadkost voor de werkgever dan weer afhankelijk van allerhande factoren… Maar die factoren worden blijkbaar weggecijferd door een tweede digitale teller te installeren.

De digitale teller heeft z’n voor- en z’n nadelen en dat geldt al helemaal indien je thuis een elektrische auto of plug-inhybride oplaadt. Doe je dat namelijk terwijl er al heel wat andere verbruikers in je huis aan het werk zijn, dan gaat je piek de hoogte in en wordt je energiefactuur daardoor duurder. Ook zij met een elektrische bedrijfswagen blijven niet gespaard, wel integendeel. Zo is het onmogelijk voor de werkgever om precies te weten hoeveel er op het einde van de maand aan de werknemer terugbetaald moet worden voor de geladen stroom, want dat hangt af van dat piektarief én van de tussenkomst van eventuele zonnepanelen. Daardoor moeten werkgevers zich baseren op gemiddelden en moet er nadien vaak worden terug- of bijbetaald, maar het kan ook anders.

Gedaan met voorschieten

Laadpaalinstallateur Stroohm heeft namelijk een manier gevonden om je persoonlijke verbruik volledig te scheiden van dat van je laadpaal, en dat mag je letterlijk nemen. Het idee is om bij werknemers met een elektrische bedrijfswagen een tweede digitale teller te installeren, die uitsluitend het verbruik van het oplaadpunt voor zijn rekening neemt. Voor de stroom die langs die tweede teller passeert, wordt het energiecontract dan afgesloten met de werkgever zodat die de verbruikte stroom rechtstreeks betaalt zonder dat er tussenkomst van de werknemer nodig is.

Elektrische auto opladen tweede teller 2024

Het voordeel voor de werknemer is duidelijk: die moet de stroom niet meer voorschieten aan de werkgever én ziet zijn of haar piek niet meer de hoogte in gaan vanaf de auto aan het opladen is. Werkgevers kunnen op hun beurt de BTW terugvorderen van de verbruikte stroom en kunnen elke laadbeurt ook rapporteren als deel van hun duurzaamheidsambities aangezien Stroohm zorgt voor 100 procent hernieuwbare energie.

Nieuwe standaard voor bedrijfswagens?

Daarnaast hanteert Stroohm ook een leveringscontract met dynamische uurtarieven. Dat wil zeggen dat de software achter de laadpaal rekening houdt met wanneer de energieprijs het laagste is, en zo veel mogelijk van die momenten gebruik maakt om de auto op te laden. In combinatie met een groepsaankoop voor de energie zorgt dat voor een aanzienlijke besparing: uit een pilootproject blijkt dat de laadkosten gemiddeld met 30 procent en soms zelfs met 40 procent dalen. Dat laatste maakt Stroohms dynamische tarief trouwens ook interessant voor particulieren met een elektrische auto.

Elektrische auto opladen tweede teller 2024

Het installeren van zo’n tweede digitale teller klinkt bijna als een dubieus achterpoortje maar dat is het volgens Stroohm niet. Van Europa uit is het namelijk gewoon toegestaan om meer dan één elektriciteitsmeter per adres te hebben en het lijkt bijna een logische keuze aangezien de fiscus in het geval van professionelen staat op een terugbetaling van de ‘werkelijke kost’ van de energie aan de werknemer, wat met één teller enkel achteraf mogelijk is… Dus wat denk je, kan Stroohms idee wel eens de standaard worden in elektrisch bedrijfswagenland?

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
this 16:02
afbeelding van this

Geloof je het zelf? Stroohm wilt dit natuurlijk, want dan kunnen zij dik cashen.
Maar dit is gewoon een ongelofelijk debiele oplossing. Hopelijk ziet de politiek dit ook in.
Hou je gewoon aan de VREG/CREG tarieven. Dit gaat misschien over 100 euro op jaarbasis als het heel goed is meegevallen. Moet je daarvoor hemel en aarde gaan verzetten voor dat stukje winst te belasten? En omgekeerd, mogen ze het dan ook inbrengen in de belastingbrief als ze netto verlies maken?
Laat het gewoon zo. Politiekers, hou je bezig met zaken die een échte impact maken.

David 16:08
afbeelding van David

Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid een premie voor een slimme laadpaal. Op deze manier kan ik de overschot van m'n zonnepanelen in de auto steken... In de zonnige maanden (van maart tot oktober) is meer dan 85% van de stroom die ik verbruik voor m'n auto is stroom die anders terug op het net gaat (ik werk thuis en auto laadt thuis). De ideale oplossing... tenzij ze natuurlijk met een tweede meter komen, maakt het in mij geval een (heel) pak duurder...

Maarten 19:47
afbeelding van Maarten

In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou gaan rijden.

David 10:19
afbeelding van David

Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen...

Als zelfstandige betaal ik dan 2x een aansluiting, 1x privé en 1x met de zaak... En de stroom die ik over heb privé verkoop ik aan een belachelijke prijs aan de leverancier, die ze dan aan volle pot enkele meter verder in m'n auto pompt...

#Absurdistan

Maarten 08:42
afbeelding van Maarten

Daartegenover staat dat je capaciteitstarief de hoogte in gaat. Opladen van de wagen met de overschot van de zonnepanelen is zeer afhankelijk van persoon tot persoon. Om het meeste eruit te halen zou je overdag altijd thuis moeten werken. Voor zover ik weet is dat bij velen niet het geval. Dan moet je al een serieuze thuisbatterij voorzien welke je ook privé moet financieren. Door te splitsen kan je het vermogen van de aansluitingen ook beter afstemmen op het gebruik. Privé moet je dan geen overside gedimensioneerde aansluiting betalen.
Bottom line, het concept van 2 aansluitingen is sowieso situatie gebonden. Voor sommige niet interessant, voor anderen wel.

Wim Vanhove 20:12
afbeelding van Wim Vanhove

En wat doe je dan als je 2 elektrische wagens hebt? 1 via de werkgever en 1 privé. Dan moet je ook 2 laadpalen zetten. Nee, bedankt.

Adriaan 11:49
afbeelding van Adriaan

Een mooi voorbeeld van: "wij van wc-eend, raden wc-eend aan"

Bjorn 12:05
afbeelding van Bjorn

Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap hebben en goed geïnvesteerd hebben zonnepanelen installaties.
Als werknemer die voor zijn werk een firmawagen ter beschikking heeft, wil je bij de overgang naar een elektrische wagen, dezelfde kosten hebben als met een ICE wagen... nl enkel je VAA.
Iedere dag met een volgeladen auto kunnen vertrekken, zonder te hoeven rekening houden met capaciteitstarieven, creg tarieven, je dynamische contract,... . Ik denk dat dit voor 90% van de gebruikers wel opgaat.
Als ik deze optie zou krijgen, ik zou direct tekenen

this 13:03
afbeelding van this

En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet.
Ik heb geen vennootschap, ik krijg gewoon de kWh terugbetaald via een vastgelegd tarief. Ik ben gewoon tegen dit debiel voorstel om nog een teller er bij te plaatsen.

Als dit er ooit doorkomt, plaats ik wel privé een laadpaal en zet ik hem semi-publiek en mag de werkgever een vast tarief betalen.

Adriaan 16:49
afbeelding van Adriaan

Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten installeren? Want anders injecteer ik mijn zonnepanelen aan een belachelijk tarief, en betaal dan prive met mijn eigen auto de volle pot, terwijl de stroom eigenlijk gratis had kunnen zijn?

Pieter 13:10
afbeelding van Pieter

Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige submeters die kunnen communiceren met dė digitale meter en op die manier ook een eigen EAN vormen in de energiemarkt om op af te rekenen. Een stuk eenvoudiger en goedkoper dan een aparte digitale meter. Maar aan 1 paal laden wellicht verschillende auto's en dan weet je toch niet meer wat de werkelijke kost is voor de fiscus...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws