Euro NCAP richt zich op vrachtwagens: Verantwoordelijk voor 15% van de fatale ongevallen in Europa

Vrachtwagen Euro NCAP

Hoewel vrachtwagens amper 3% van het totale verkeer in Europa uitmaken, zijn ze wel betrokken bij 15% van de ongevallen met een fatale afloop. Veiligheidsorgaan Euro NCAP gaat zich daardoor nu ook toespitsen op de vrachtwagensector.

Het klinkt misschien hallucinant, maar eigenlijk zijn er geen botsproeven met vrachtwagens in Europa. Dat wil niet zeggen dat een vrachtwagen inherent onveilig is, maar wel dat er geen onafhankelijk orgaan aan het testen gaat. Als je dan weet dat vrachtwagens in Europa betrokken zijn bij 15% van de ongevallen met een fatale afloop, dan is het misschien wel tijd om in te grijpen.

Van giga-truck tot vuilniswagen

Dat dachten ze ook bij Euro NCAP. Je weet wel, het Europese veiligheidsorgaan dat auto's de vernieling in rijdt in naam van de wetenschap. Tegen 2030 zullen ze hetzelfde uitvoeren met tientonners. Nee, we hebben het dan niet over de nieuwe elektrische Mercedes G-Klasse, maar wel over vrachtwagens die in Europa verkocht worden. Al wil dat niet zeggen dat vrachtwagenbouwers nog 6 jaar op hun bips mogen zitten.

Vrachtwagen Euro NCAP

Eind dit jaar zal Euro NCAP namelijk al een eerste veiligheidsrating op poten zetten. Die zal zich initieel evenwel toespitsen op rijhulpsystemen en de aanwezigheid daarvan op een vrachtwagen. Specifiek zal Euro NCAP kijken naar een intelligente cruise control, automatisch noodremsysteem, noodrem voor zwakke weggebruikers, rijstrookassistent, afslaghulp en de nodige camerasystemen. Het veiligheidsorgaan zal vrachtwagens quoteren in verschillende segment. Van kleine vrachtwagens voor leveringen, over lange-afstandsvrachtwagens tot zelfs vuilniswagens. De eerste ratings verschijnen al in november van dit jaar.

Vrachtwagen Euro NCAP

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws