Uitlaat: Interview

Vrijdag Fandag: MG Xpower SV-R

Autofans, ze koesteren hun wagen als hun dierbaarste goed. Omdat wij bij Autofans diep respect hebben voor deze liefhebbers van de vierwieler geven we de komende weken het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Deze week hebben we ongeveer de zeldzaamste wagen in België voor jullie in petto. Een MG Xpower SV-R. Volgens eigenaar Maxime Sels samen te vatten in één woord: "bruut!"

Naam: Maxime Sels
Leeftijd: 23 jaar
Wagen: MG Xpower SV-R
Eigenaar sinds: november 2005
Vorige wagens: MG ZT-T

Het verhaal

Geschiedenis
Toen MG-Rover in het algemeen failliet ging hebben we deze SV-R die bij MG-Rover Belux stond voor de homologatie gekocht omdat het vooral een enorm zeldzaam model was/ is. Het eerste jaar heeft de wagen vooral in de showroom gestaan omdat we zelf de homologatie hebben moeten uitvoeren. Dit heeft ons serieus wat bloed, zweet en tranen gekost.

Image
MG Xpower SV-R

Wat zou je anders aanpakken?
De wagen is aangekocht bij MG Rover Belux, tijdens het faillissement van MG-Rover, dus we hebben hem zelf niet kunnen configureren.

Waar krijg je een glimlach van?
Het fantastische geluid, iedereen kijkt naar de wagen. Het rijplezier dat de SV-R je geeft.

Waar word je humeurig van?
De brandstofmeter zakt wel enorm snel naar beneden.

Kostenplaatje
Nieuw kostte de wagen € 137 500. Alle onderdelen zijn ook enorm zeldzaam. Je kan er nog wel vinden bij MG Sports & Racing in Engeland maar daar houdt het dan ook bij op.

Image
MG Xpower SV-R

Hamer & beitel
Bij de aankoop van de wagen hebben we een “trackday-uitlaat” bestelt. Dit is een optie die wat meer geluid uit de wagen haalt... Zo’n 107 dB aan geluid.

Waarom een MG Xpower SV-R?
De wagen is enorm exclusief (er zijn er maar zo’n 82 op heel de aardbol). Momenteel is het nog steeds de enige in België. Een SV-R bezorgt je enorm veel rijplezier en hoofden zullen draaien als je voorbij rijdt.

Blijver of afschrijver
De wagen staat momenteel te koop. Kostprijs is € 60.000. Wel particuliere verkoop.

Image
MG Xpower SV-R

Gegevens

Huidige kilometerstand: 35.577 km
Leeftijd wagen: MY 2005
Motor: 5.0 V8 Benzine
Overbrenging: Vijfbak manueel
Topsnelheid: 284 km/u
0 tot 100km/u: 4,9 sec
Vermogen: 385 pk
Koppel: 510 nm
Aandrijving: achterwiel
Gewicht: 1495 kg
Gemiddeld verbruik: 13,6l/100km (stad: 20,7l/100km)
Rijtaks: € 2.222,75
CO2-uitstoot: 324 g/km

Image
MG Xpower SV-R

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Opinie: De Ford Mondeo is niet dood... hij werd gewoon een Audi A5

Kijk, die kan je nu niet meer ontzien. Graag gedaan...

avatar
door Yves Wouters
28/03/2025, 13u03

Move over Porsche: met Polestar door Lapland

De Zweden... Ondanks een bevolking de grootte van België slagen ze er toch in om bedrijven uit te grond te stampen die globaal een rol spelen. In onze sector is Volvo uiteraard al jaar en dag een begrip, maar vergeet niet dat kleine broer Polestar net zo veel Viking-DNA bezit. Anno 2025 zijn er uiteraard geen Germanen meer op het menu. Hoewel, een Zweed met ambitie mag je niet onderschatten, moet Porsche zich nu zorgen maken?

avatar
door Wim Verboomen
27/03/2025, 18u00

Opinie: Het probleem van de elektrisch auto...

Niet de range, de aankoopprijs of de levensverwachting van de batterij vormt het huidige probleem van de elektrische auto, wel nét dat wat de EV zo interessant maakt.

avatar
door Yves Wouters
26/02/2025, 19u00

Opinie: Niet China, maar wel Amerika won op het Autosalon van Brussel

De Chinese automerken waren dan wel omvangrijk op het Autosalon van Brussel dit jaar, ze brachten eigenlijk niets nieuws. De Amerikanen daarentegen...

avatar
door Yves Wouters
20/01/2025, 13u09

Column: Waze was warempel weg!

Reuring en consternatie toen ik vandaag omstreeks 14u in mijn auto stapte. Want mijn eens zo trouwe Waze was veranderd in een wanstaltige warboel van verwarrende instellingen en Hebreeuwse letters. Waze was warempel weg... en ik was tot mijn schaamte allerminst capabel om nog deel te nemen aan het verkeer.

avatar
door Yves Wouters
06/11/2024, 21u02

Column: Een Ferrari, is dat nog wel iets speciaals?

Ik geef het toe: ik heb een traantje gelaten vorige week. Voor het eerst mocht ik namelijk met een Ferrari rijden en daar droomde ik al van sinds ik als kind het achterruitje van papa’s miniatuur-F40 brak met mijn eindeloze gespeel — nog eens sorry hé. Decennia later zit je dan plots achter het stuur van een échte Ferrari… Dus lost dat de verwachtingen een beetje in?

avatar
door Joram Van Acker
05/11/2024, 17u00

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
24/09/2024, 10u58

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
20/09/2024, 11u59

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

door Gert Verhoeven
18/09/2024, 12u04

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
13/09/2024, 13u23