Vergeten auto #57: Zündapp Janus

Voor de Vergeten auto van deze week gaan we een hele poos terug in de tijd. De Zündapp Janus was een wagen die na de oorlog gedurende een aantal jaren geproduceerd werd. Zündapp was eigenlijk een fabrikant van motorfietsen die brood zag in de productie van kleine wagentjes.

Original ID
7673

Na de oorlog was er immers een minderende vraag naar grote auto's vanwege de gevolgen van die oorlog. Rond 1954 besloten ze bij Zündapp dan om aan een dwergauto te beginnen. Duitsland mocht na de oorlog geen vliegtuigindustrie meer hebben en dus was er productiecapaciteit voor andere zaken beschikbaar. Voor het ontwerp werd overgenomen van Dornier, een vliegtuigfabrikant die uiteindelijk meer brood zag in het produceren van ziekenhuismaterieel dan auto's.

Image
Vergeten auto #57: Zündapp Janus

Het leuke aan deze kleine autootjes is dat naar originele oplossingen werd gezocht om voor de hand liggende zaken op te lossen. Zo kreeg de Zündapp Janus twee deuren, eentje op de neus en eentje op de kont. Dat kwam omdat Zündapp ervoor koos om de Janus een motor te geven die middenin de wagen werd opgesteld. De zitbanken werden op de motor geplaatst, eentje tegen de rijrichting in. Het hele ding woog slechts 425 kg. De motor zelf was een tweetakt motor met één cilinder met een inhoud van 248 cc. Die produceerde 14 pk, goed voor een topsnelheid van 80 km/u. De ophanging was van McPherson met spiraalvering en torsiestabilisator.

Image
Vergeten auto #57: Zündapp Janus

De kleine en lichte motor had niet echt een grote invloed op het zwaartepunt van de auto. Het gewicht van de inzttenden en de verdeling ervan had een veel grotere impact, waardoor het weggedrag varieerde naargelang het aantal inzittenden. Dat je achterin makkelijk wagenziek werd omdat je enkel achteropkomend verkeer zag (en niet kon zien waar de weg heenging) was de reden waarom niemand echt graag plaatsnam achterin. Wie de voor- en achterbank neerklapte, had de oppervlakte ter grootte van een tweepersoonsmatras ter zijn beschikking.

Image
Vergeten auto #57: Zündapp Janus

Zündapp produceerde de Janus (genoemd naar de Romeinse god met twee gezichten) in 1957 en 1958. In die periode werden 6.902 exemplaren gemaakt. Zündapp was op dat moment bezig aan een sterkere 400 cc met 2 cilinder tweetakt maar dat project werd nooit afgewerkt.

Image
Vergeten auto #57: Zündapp Janus

Op dit moment zijn er nog een klein aantal Zündapp Janus beschikbaar. De meeste zijn in slechte staat wat maakt dat diegene die wel in goeie staat zijn erg veel geld opbrengen. Een prijs van 15.000 euro voor een goed exemplaar is geen uitzondering, als je er al eentje vindt. Onderdelen zijn echter moeilijk te vinden.

Image
Vergeten auto #57: Zündapp Janus

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Daarom kost deze tweedehands Abarth €49.900

Nu Abarth de elektrische toer is opgegaan, kijk je misschien met heimwee terug naar het brulkikkerige verleden. De beste manier om dat te doen is met deze unieke Abarth 695 Biposto! Al kost je dat wel een aardige duit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 13u45

EU's importheffing op Chinese EV's gaat Europeanen in... Chinese hybrides duwen

Hoewel Europa de Chinese opmars in het straatbeeld met forse importheffingen poogt te vertragen, is de kans klein dat de Chinese tsunami zal gaan liggen. Verschillende Chinese automerken verleggen hun focus van EV naar hybrides waardoor de Europese Commissie roet in het eigen gezicht gooit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 10u47

Een tweedehands Ferrari kopen, hoe gaat dat in zijn werk?

Stel: je scharrelt al je spaarcenten bijeen en het bedrag waar je op uitkomt, is stiekem niet verkeerd. Sterker nog: je blijkt genoeg geld te hebben staan om een Ferrari te kopen, maar dan wel een gebruikt exemplaar… Dus moet je dat dan doen? En loont het om die occasie rechtstreeks via Ferrari’s eigen Approved-programma te kopen?

avatar
door Joram Van Acker
04/11/2024, 12u00

Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro

Progressieve particulieren opgelet, want de Vlaamse regering betaalt nog even mee voor je EV. Gedurende heel 2024 kan je namelijk tot 5.000 euro steun krijgen wanneer je een elektrische auto aankoopt, maar dan moet je wel de juiste kiezen. Dit zijn de modelletjes die in aanmerking komen.

avatar
door Joram Van Acker
10/10/2024, 14u30

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
06/05/2023, 19u43

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
15/01/2023, 09u41

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
27/05/2022, 13u58

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
07/05/2022, 19u08

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
29/04/2022, 15u22

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
07/04/2022, 11u48