Midden jaren '90 schreef de Chinese regering 20 autoconstructeurs over de hele wereld aan om een nieuwe wagen te bedenken voor de Chinese markt. Uit de inzendingen zou men drie merken kiezen die een productie zouden mogen starten. De prognose was dat tegen 2000 zowat één miljoen nieuwe wagens in het straatbeeld zouden verschijnen. Porsche was één van de constructeurs die een familiewagen ontwierp, al lag dat ontwerp mijlenver van de Panamera die ze nu in hun gamma hebben zitten.
De Porsche C88 was dan ook niet ontworpen om snel te zijn, men wilde de snelle bijklank van Porsche koppelen aan een model dat bruikbaar was op de Chinese markt. 8 is een geluksgetal in China, 88 is dat helemaal. Porsche ontwikkelde de wagen in slechts vier maanden en de kwaliteit van de wagen was Porsche-onwaardig maar daarom nog niet slecht.
Dat kon je zien aan de aanwezigheid van twee airbags en de mogelijkheid om kinderzitjes te laten inbouwen in de achterzetels. In geen enkel opzicht kon je er een onderdeel van Porsche in terugvinden en eigenlijk was dat ook de bedoeling. Porsche wilde de markt namelijk verleiden met een wagen die de naam droeg van een sportwagen maar voor een laag bedrag kon worden aangekocht. Er circuleren berichten over een vraagprijs van $ 6.000 (ofte 88.000 Yuans) al zijn die niet bevestigd, want het bleef uiteindelijk bij een prototype. Onder de kap voorzag Porsche een 1.1 liter benzinemotor, voorzien van een whopping 48 of 68 pk. Dat zorgde voor een topsnelheid van 165 km/u in het geval van de krachtigste versie. Het vermogen was te vergelijken met dat van een grotere middenklassewagen van begin jaren '90.
Vreemd dat Porsche zoiets op de markt wil brengen, zeg je? Toch niet, als je weet dat de ingenieursafdeling van Porsche ook meewerkte aan de motor van de eerste Seat Ibiza, nog voor Seat bij de Volkswagen-familie werd ingelijfd. Ook voor de vierwielaandrijving van de Hyundai Santa Fe werd een beroep gedaan op Porsche. Zelfs Mercedes klopte bij Porsche aan, voor de ontwikkeling en bouw van de 500E. Daarom is het niet zo vreemd dat Porsche de denkoefening rond een budgetmodel deed, om het model later via een ander automerk op de markt te brengen. Als het niet lukte in China, was het plan om de wagen in India te commercialiseren.
Beide pistes liepen echter dood. De Chinese overheid besloot uiteindelijk om geen enkel buitenlands automerk de toestemming te geven om op Chinees grondgebied te produceren. Dat was de start van allerlei joint-ventures en samenwerkingsverbanden tussen autoconstructeurs en plaatselijke bedrijven. In India was de consument dan weer niet te vinden voor het ontwerp van de wagen. Porsche liet het C88 traject voor wat het was en de wagen eindigde in een hoekje van het Porsche-museum.
Wie de Porsche C88 van dichtbij bekijkt, kan niet anders dan de link leggen naar de Dacia Logan, een goedkope auto die rijdt met de techniek van een bekend merk.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen