Vergeten auto #48: Pontiac Trans Sport

Drie keer raden om welke reden de Pontiac Trans Sport werd ontwikkeld. Juist, General Motors wilde de Chrysler Voyager gaan bekampen. Tot eind jaren '80 was GM namelijk goed in het verkopen van minivans, zoals de GMC Astro. Omdat deze meestal gebouwd werden op het chassis van een pick up, waren ze een maatje te groot voor Chryslers compleet nieuwe Voyager-concept.

Original ID
7691
Image
Vergeten auto #48: Pontiac Trans Sport

Mijn beste herinnering aan de Trans Sport dateert uit 1993, toen de wagen door Noordkaap werd gebruikt voor de hoes van hun single "Het zou niet mogen zijn". De wagen stond volledig in profiel afgebeeld waarbij de originele opbouw, met enkel één volledig metalen stijl tussen de ruiten direct opviel.

De concept car die vooraf ging aan de Trans Sport ging echter nog een stapje verder. In 1986 stelde GM een ruimtewagen voor waarbij de achterste portieren het schernier bovenaan kregen. Zo creerden ze een Gullwing-deur en tegelijk een immense instapopening voor de inzittenden. Toch leek de wagen erg vloeiend vanwege zijn lage dakhoogte. De voorruit zelf boog zich over de passagiersruimte als was het een helicopter compartiment. De A-stijlen werden achter de ruit verborgen, zodat één groot geheel werd waargenomen tot aan de B-stijlen. De achterlichten kregen kleurindicaties; rood voor stoppen, oranje voor afremmen, en helder als backup.

Image
Vergeten auto #48: Pontiac Trans Sport

Binnenin de concept car plaatste men een Cathode Ray Tube waarin de instrumenten vervat zaten. Een scanner, die de afstand tot het achteropkomende verkeer mat, verving de achteruitkijkspiegel. De bediening van de elektronische versnellingsbak bevond zich in de armsteun. Onder de kap bevond zich dan weer een niet-productierijpe 2.9 V6 met 235 pk.

Image
Vergeten auto #48: Pontiac Trans Sport

Tegenover het stukje hierboven lijkt de productieversie van de Trans Sport maar slappe koffie. Toch werden een aantal kenmerken uit de concept car overgenomen. Dat paste mooi in het idee van Pontiac om weer productiewagens te gaan bouwen die erg dicht bij hun aparte concept cars lagen.Toch was het nog steeds een erg aparte en futuristisch ogende wagen en laat dat misschien net zijn wat de wagen minder interessant maakte voor de klant. Hij kreeg een space frame-chassis en een aantal niet-dragende onderdelen werden uit composietmaterialen opgebouwd.

Image
Vergeten auto #48: Pontiac Trans Sport

De motor van dienst werd een 2.3 benzinemotor bij ons en een 3.1 (120 pk), 3.4 of 3.8 (170 pk) (allen in V6-vorm) voor de USA. In de USA was hij beschikbaar als Chevrolet Lumina, Oldsmobile Silhouette en Pontiac Trans Sport. De wagen werd als dynamische minivan gepromoot, waar concurrent Chrysler de Voyager meer als volumestouwer in de etalage zette. In Europa was de markt happiger op een iets dynamischer gevormde monovolumer omdat Renault met de Espace het pad al geëffend had.

Image
Vergeten auto #48: Pontiac Trans Sport

De Trans Sport werd in de USA ook als GT aangeboden, daar kreeg hij de 3.8 V6 motor als standaardmotorisatie. De Trans Sport SE onderscheidde zich dan weer van een gewone Trans Sport vanwege een monochroom gelakte carrosserie, waar de gewone variant tweekleurig was.

Image
Vergeten auto #48: Pontiac Trans Sport

In 1994 werd een facelift uitgevoerd, waarbij de scherpe neus 76 mm verloor en een pak stomper werd. De futuristische look werd daarmee de grond in geboord, al leek de Amerikaanse klant dit wel te smaken. Op dat moment werd ook een elektrisch openglijdende achterdeur als optie beschikbaar.

Image
Vergeten auto #48: Pontiac Trans Sport

In 1997 bedacht General Motors een tweede generatie voor de Trans Sport. De eerdere voornemens om een dynamische minivan aan te bieden werden overboord gekieperd. In de plaats kwam een volumewagen die meer leek op zijn concurrent, de Chrysler Voyager. De crash tests voor deze wagen waren erg negatief, omdat bij een botssnelheid van 64 km/u ernstige schade werd vastgesteld.

In Europa werd hij ook weer ingevoerd, zij het dan als Chevrolet Trans Sport (om nog maar even een wissel in merknamen te gebruiken). De wagen werd in twee lengtes gebouwd, de korte variant was hier bekend als Opel Sintra.

Image
Vergeten auto #48: Pontiac Trans Sport

Die wagen werd voor Opel geen succes, vanwege zijn te grote motorisatie. Ook de introductie van een (fiscaal onvriendelijke) diesel bracht geen soelaas. Om je een idee te geven, de productie van de Trans Sport en Sintra voor Europa werd stopgezet in 2005 en het duurde nog tot 2007 alvorens de opgebouwde stock uitverkocht was. Qua betrouwbaarheid viel deze wagen ook tegen, de Sintra behaalde in een JD Power-onderzoek naar klantentevredenheid de 182e plaats op 182 deelnemers, voor wagens gekocht tussen augustus 1998 en augustus 1999. En daarmee gebruiken we een erg negatieve noot om een artikel over een in oorsprong futuristische wagen te beëindigen.

Cynisch is dan ook onderstaand filmpje uit 1991 waarin de Trans Sport van de eerste generatie door JD Power op de eerste plaats gezet wordt...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Daarom kost deze tweedehands Abarth €49.900

Nu Abarth de elektrische toer is opgegaan, kijk je misschien met heimwee terug naar het brulkikkerige verleden. De beste manier om dat te doen is met deze unieke Abarth 695 Biposto! Al kost je dat wel een aardige duit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 13u45

EU's importheffing op Chinese EV's gaat Europeanen in... Chinese hybrides duwen

Hoewel Europa de Chinese opmars in het straatbeeld met forse importheffingen poogt te vertragen, is de kans klein dat de Chinese tsunami zal gaan liggen. Verschillende Chinese automerken verleggen hun focus van EV naar hybrides waardoor de Europese Commissie roet in het eigen gezicht gooit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 10u47

Een tweedehands Ferrari kopen, hoe gaat dat in zijn werk?

Stel: je scharrelt al je spaarcenten bijeen en het bedrag waar je op uitkomt, is stiekem niet verkeerd. Sterker nog: je blijkt genoeg geld te hebben staan om een Ferrari te kopen, maar dan wel een gebruikt exemplaar… Dus moet je dat dan doen? En loont het om die occasie rechtstreeks via Ferrari’s eigen Approved-programma te kopen?

avatar
door Joram Van Acker
04/11/2024, 12u00

Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro

Progressieve particulieren opgelet, want de Vlaamse regering betaalt nog even mee voor je EV. Gedurende heel 2024 kan je namelijk tot 5.000 euro steun krijgen wanneer je een elektrische auto aankoopt, maar dan moet je wel de juiste kiezen. Dit zijn de modelletjes die in aanmerking komen.

avatar
door Joram Van Acker
10/10/2024, 14u30

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
06/05/2023, 19u43

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
15/01/2023, 09u41

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
27/05/2022, 13u58

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
07/05/2022, 19u08

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
29/04/2022, 15u22

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
07/04/2022, 11u48