Het lijkt wat laat om een dieselversie in het gamma te introduceren, nu de algemene trend opnieuw naar benzine- of hybridemotoren voor kleine auto's begint te neigen. Toch heeft Chevrolet een goed uitgedachte zet gedaan door te gaan voor een techniek die al bekend is. De 1.3d draait namelijk al jaren mee in pakweg de Fiat Punto Evo en Opel Corsa.
Wie de motor in gang zet met de contactsleutel, wordt gewaar dat Chevrolet minder centen heeft gestoken in de isolatie van het motorcompartiment. Laat dat de pret echter niet drukken, want de motor presteert verder naar behoren. Toch merk je hier en daar dat het niet om de nieuwste technologie gaat in deze Aveo. Wanneer je het gaspedaal induwt, voel je dat de turbo pas bij 2.000 rpm wakker wordt. Verder blijkt de zesde versnelling er vooral eentje om het verbruik te drukken. De AVeo heeft de keuze tussen 75 en 95 pk, die laatste krijgt ook een eco-versie (met 95g/km CO2 in plaats van 108 g/km). Wij testten de niet-eco versie van de 95 pk-variant, waarmee we een verbruik van 5,1l/100 km op de boordplank zetten. Niet slecht voor deze, zonder meer.
Chevrolet laat de Aveo agressief ogen voor een stadrakker, zeker met de donker omrande koplampen en dito achterlichten. Ook de duikende neus en wat bij Mitsubishi de JetFighter-grille wordt genoemd zorgen voor een boze snoet. In de flank zien we de lijn van een driedeurs die Chevrolet kan bekomen door de deurgreep van het achterste portier in de C-stijl weg te werken. Chevrolet biedt overigens geen driedeurs Aveo meer aan, een trend die we bij wel meerdere merken terugzien.
Het interieur bespraken we al uitvoerig bij de introductie van de Aveo. We blijven erbij dat de wagen een serieuze stap vooruit maakte en dat de designers hun best hebben gedaan om de Chevrolet-genen in de auto te planten. Voor deze wagen is het een voordeel, maar de vormgeving van het stuur en stuurstengels zijn exact hetzelfde als in een Camaro. De teller doet dan weer denken aan de Spark en vraagt wat gewenning. De zetels bieden voldoende steun, al is de binnenruimte niet zo groot als de buitenafmetingen laten vermoeden.
Ook qua rijgedrag is er niets dat de Aveo laat vergelijken met zijn voorganger. De zwaardere dieselstructuur verandert daar weinig aan. De wagen laat zich dynamisch rijden en schrikt niet terug van wat minder rechte wegen, ook al doen zijn vormen dat niet vermoeden. Toch vermoeden we dat de kopers eerder het rijcomfort dan de rijdynamiek van de wagen appreciëren. Chevrolet kiest echter niet expliciet één van beide, waardoor de wagen hier wat tussenin blijft bengelen.
Met een prijs van 15.399 euro is de Chevrolet Aveo geen prijskraker waarmee Chevrolet graag zou uitpakken. Daar tegenover staat dat Chevrolet wel degelijke technologie kan aanbieden en tegelijk in de lagere regionen van het segment blijft als het op centen aankomt.
Conclusie
De Chevrolet Aveo is een wagentje dat zich in goed voelt in het middenveld van de stadswagens. Er zijn amper zaken waarin hij uitblinkt maar evenmin zijn er zaken waar we hem slechte punten op geven. Zijn looks zijn dan weer scherp te noemen, iets waar niet iedereen voor te vinden is. De blauwe kleur van de testwagen werd dan weer wel gesmaakt.
Specificaties
Vermogen | 95 pk |
---|---|
Overbrenging | manuele zesbak |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 185 kg |
Topsnelheid | 174 km/u |
Prijs testwagen | € 15 399 |
Prijs basismodel | € 11 999 |
0 tot 100 km/u | 12.60 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.10L/100km |
Min. kofferinhoud | 290 L |
Max. kofferinhoud | 653 L |
CO2-uitstoot | 108 g/km |
BIV | € 370 |
Rijtaks | 179 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen