Rijtest

Rijtest: Volvo V40 D2

Nog nooit eerder bouwde Volvo een kleine vijfdeurshatchback. Deze V40 heeft nog het meest gemeen met de C30, al vervangt hij die volgens Volvo niet.

Volvo lijkt bij elke generatiewissel een nieuw concept te willen uitwerken. De C30 en V50 sluiten zich mooi rond de nieuwe V40 als het om afmetingen gaat. Qua vormen - let op de koffer die enkel uit een raam lijkt te bestaan - lijkt hij het meest op de C30, al had die maar drie deuren. Dat was één van de negatieve punten bij de C30, door het uitbrengen van een wagen met vijf deuren zijn is dat nu weggewerkt.

Image
Volvo V40 D2 (rijtest)

De designers van Volvo lijken er goed in te slagen om de vormentaal van de modellen op elkaar af te stemmen zonder telkens kopieën van elkaar te maken. Zo zie je in de V40 heel wat terug van de XC60 en V60 maar zie je ook dadelijk dat het om een V40 gaat. De duikende motorkaplijn moet vriendelijker zijn voor voetgangers bij een aanrijding en ook de airbag in de motorkap draagt daar volgens Volvo toe bij. Achteraan zien we dan weer de lichtunits die zich langs de achterruit slingeren, een designkenmerk dat intussen alweer twee decennia de Volvo Estates en hatchbacks siert. Tussenin zien we een sobere flank, waarbij Volvo zich niet laat verleiden om de achterste deurgreep in de ruit te verwerken zoals andere merken tegenwoordig wel proberen. Ons testmodel was voorzien van een aerodynamisch pack (995 euro), al zouden wij voor de R-design (dat wel een stevige 3.990 euro kost) kiezen als het op looks aankomt. Ook de accentuerende rode lijn op de witte kleur doet ons wat goedkoop aan.

Image
Volvo V40 interieur

Binnenin zien we weer een interieur dat typisch Volvo is. Het oversized stuur overheerst het dashboard wat. Dat dashboard is verder logisch ingedeeld al is het even wennen aan het duwen op de knoppen die vrij verwijderd staan van ons schermpje. Ook hebben we vragen bij de OK/Exit-knop, die zo ver mogelijk van de bestuurder verwijderd lijkt te zijn. Volvo gaat CItroën achterna in het personaliseren van het dashboard, want de bestuurder kan drie themas kiezen voor de tellerpartij, elk met bijhorend kleurenpalet en wisselende informatie. Bij de sport-keuze komt de toerenteller in het midden te zitten met een rode gloed rondom, wie de eco-mode kiest kan zien wanneer hij ecologisch rijdt. Die laatste verdient de voorkeur, omdat de Sport-info wat schreeuwerig aandoet en de Elegance-stand nogal oubollig aandoet.

Image
Volvo V40 D2 (rijtest)

Zitten doen de zetels goed, Volvo blijft gebruik maken van malse en comfortabele kussens. Ook achteraan kan je met twee volwassenen goed zitten en uiteraard is de instap tegenover een C30 met een grote sprong op vooruit gegaan. Grotere personen hoeven geen schrik te hebben om met hun hoofd tegen het dak te zitten, vanwege het iets meer naar binnen plaatsen van de achterste twee zetels. Een bijkomend voordeel is dat er meer schouderruimte is en ook het zicht naar voren van de achterste inzittenden verbetert. Drie kinderzitjes monteren lukt, al is het met veel moeite en gepuzzel, aangezien de gordeldozen in de zetels verwerkt zitten. De koffer stelt wat teleur, want zelfs wanneer je de optionele dubbele bodem wegneemt blijkt hij niet erg veel capaciteit te bezitten, 335l met rechtopstaande bank, 1.032l met alle zetels plat. Bij de concurrentie bieden ze allen meer bagageruimte, van 341l voor de Mercedes A, tot 380l voor de Volkswagen Golf.

Image
Volvo V40 D2 (rijtest)

Volvo rust de V40 uit met heel wat veiligheidssnufjes, waarbij het pedestrian safety system soms iets te alert reageert. Een fietser die op het fietspad in een bocht voor je rijdt, liet het systeem (dat op dat moment in combinatie met de active cruise control geactiveerd was) op een haar na in alarmfase schieten. Ook bij tegenliggers (op hun eigen rijvak) op een slecht verlichte weg lijkt de cruise control even te haperen en de snelheid te laten terugnemen. Of we ongevallen vermeden hebben met de vele systemen kunnen we niet zeggen, het zicht rondom was meer dan behoorlijk om een overzicht te behouden op wat zich rondom je beweegt.

Wij reden met de D2 dieselmotor. Die 1.6 die we kennen uit zowat alle andere modellen is met zijn 115 pk de kleinste motor in het gamma. Toch weet hij zich goed uit de slag te trekken en heb je niet het gevoel dat je met een slome wagen onderweg bent. Dat moet wel aan de 270 Nm aan koppel liggen, want de 0-100 tijd is met 11,9 seconden niet om over naar huis te schrijven. Nog een nadeel is dat we onderin het toerental amper koppel terugvinden, waardoor bij een inhaalmanoeuvre best wordt teruggeschakeld. Verbruiken doet de V40 daarentegen amper, we haalde met gemak 4,8l/100 km en tijdens de eco-rit tikten we 3,9 l/100 km aan. Dat ligt niet ver van de opgegeven 3,6l/100 km. Daarbij komt dat deze Volvo een CO2-uitstoot van 94 g/km kan voorleggen. Dat ligt niet alleen onder de psychologische grens van 100 g/km maar geeft hem - mede dankzij de Euro6-motorisatie - een voordeel bij de BIV, die kost je slechts 41 euro.

Image
Volvo V40 D2 (rijtest)

Volvo's zijn niet bekend om hun snedige rijgedrag, de C30 was daar ook niet zo in thuis. Toch lijkt het erop dat ze bij Volvo hun best hebben gedaan om de V40 een speelser rijgedrag te geven en het werkte nog ook. Toch blijft de Volvo een gevoel van controle geven, iets waar elke chauffeur wel voor te vinden is. De comfortabel zittende zetels geven je ook minder zin om de wagen wat sneller te willen besturen.

Deze nieuwe Volvo kan wel eens potten gaan breken in het segment van de premium hatchback. Toch zullen de Zweden moeten optornen tegen heel wat concurrenten, want sinds de introductie van de C30 zijn er alleen maar bijgekomen. Uitdagers Audi A3 en BMW 1-reeks zijn een goede partij, al is de BMW misschien een stukje sportiever ingesteld. Daarnaast zijn er intussen de alternatieve Lexus CT200h en heeft ook Mercedes een nieuwe A-klasse die voor het eerst in het pashokje van de premium hatch koper mag. Voor Volvo zijn de troefkaarten dan veiligheid, comfort en gebruiksgemak, al laat de wagen daar punten liggen bij de kofferruimte.

Specificaties

Vermogen115 pk
Overbrengingmanuele zesbak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 257 kg
Topsnelheid190 km/u
Prijs basismodel€ 23 240
0 tot 100 km/u11.90 sec
Min. kofferinhoud335 L
Max. kofferinhoud1 032 L
CO2-uitstoot94 g/km
BIV€ 41
Rijtaks264

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen