In thuismarkt Zuid-Korea heeft Kia meer plaatjes losgelaten van de K5, een model dat hier door het leven gaat als Optima. Waardoor wij ook al even mee kunnen piepen naar de toekomstige Optima. Kwijl je mee?
Inderdaad, kwijlen. Want dat zakensedans ook frivool voor de dag kunnen komen bewijst Kia. Nu goed, dat deden ze eerder al met de Stinger en ook hier lijkt het dat hoofddesigner Peter Schreyer (de man achter de Audi TT) zich niet al te hard moest inhouden.
Baby Stinger
Kia heeft het alvast over een vierdeurscoupé met frameloze deurramen, wij zien alvast een baby Stinger. Minder wild, wel sierlijker. Kijk maar eens hoe de chromen accentlijn op de flank doorloopt onder de achterruit. Wat is dit, een Rolls-Royce?
De snuit - met speciale led-dagrijverlichting - en derrière mogen dan wel wat druk ogen, concurrenten doen het tegenwoordig niet veel beter. Moeten we ergens over zeuren, dan doen we het over de "valse uitlaat" achteraan. Al zijn ook daar verschillende concurrenten schuldig aan.
Van K5 naar Optima
De K5/Optima is 5 centimeter langer en 2.5 cm breder dan het uitgaande model. Samen met de gegroeide wielbasis van 2.850 mm (+45 mm) moet de Optima daardoor kunnen pochen met meer interieurruimte. Voorts spreekt Kia nog over velgen van minimaal 16-duims en maximaal 19-duims. Al gaat het hier dus wel over de Zuid-Koreaanse K5-variant.
Het is namelijk nog niet duidelijk wanneer we de Europese Optima te zien zullen krijgen. Visueel gaat die identiek zijn, motorisch hoogstwaarschijnlijk niet. In Europa is er momenteel een plug-invariant. Het wordt dan ook aangenomen dat Kia ook de nieuwe generatie hier van zal voorzien. Of er ook een stationwagenversie om de hoek loert? Dat is nog even koffiedik kijken.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 10 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 15 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 16 uur geleden