De Mustang Mach-E is geen sportcoupé met ronkende V8, maar Fords allereerste elektrische SUV. What’s in a name?
Ford probeerde ons al een tijdje warm te maken voor zijn “Mustang-inspired SUV”. Een uitspraak die puristen deed steigeren, temeer omdat duidelijk werd dat die SUV elektrisch zou zijn. Na enkele teasers, die hintten naar Mustang-achtige lichtblokken, waren de verwachtingen dus hooggespannen.
Nu presenteert Ford dus de Mustang Mach-E, een naam die niet alleen historisch verbonden is met de Mustang, maar die ook aangeeft dat deze Mustang geen benzine slurpt. De SUV haalt visueel inderdaad enkele stijlkenmerken bij de pony car: niet alleen de lichtblokken en het trappelende logo, maar ook de motorkap en de heupen verwijzen naar de iconische Mustang.
Hallo Tesla?
Binnenin laat Ford duidelijk zien welke concurrenten de Mustang Mach-E ambieert. Centraal op het dashboard prijkt namelijk een verticaal touchscreen van 15,5 duim, dat de nieuwste generatie van Fords SYNC-infotainmentsysteem inluidt en dat over-the-air-updates kan krijgen. Dat mixt de Mustang Mach-E met een digitaal instrumentenpaneel en een wat traditioneler Ford-interieur.
Qua lengte zit deze Mustang Mach-E met 4,71 meter ongeveer tussen de Jaguar I-Pace en Mercedes EQC in. Aan plaats alleszins geen gebrek, zo belooft Ford: achteraan beschik je over 402 liter aan kofferruimte, die uitbreidbaar is naar 1.420 liter, en vooraan kun je nog eens 100 liter extra kwijt.
Twee batterijgroottes, drie versies
Bij het debuut van de Mustang Mach-E voorziet Ford twee batterijgroottes. De Standard Range heeft een capaciteit van 75,7 kWh, de Extended Range 98,8 kWh. De instapversie heeft één elektromotor die de achterwielen aandrijft, en produceert 258 of 285 pk, afhankelijk van de batterijgrootte. Ford hoopt dat de Standard Range je 450 WLTP-kilometers ver brengt, en de Extended Range 600 WLTP-kilometers.
De AWD-versie doet er nog een elektromotor op de voorwielen bij. Als Standard Range is die ook goed voor 258 pk en 420 WLTP-kilometers, als Extended Range 337 pk en 540 WLTP-kilometers. Die laatste versie komt er ook als First Edition, zegt Ford. Tot slot is er nog de GT. Die komt alleen met de grote batterij en moet je 500 kilometer ver brengen, maar zijn vermogen stijgt wel naar 465 pk en 830 Nm. Volgens Ford tikt de Mustang Mach-E GT 100 km/u aan in minder dan 5 seconden.
Opladen?
Snelladen is tot slot mogelijk aan 150 kW, waardoor je de RWD Extended Range bijna 100 kilometer kunt bijladen in 10 minuten. Ford mikt daarvoor op het Ionity-netwerk van snelladers, dat het samen met BMW, Daimler en de Volkswagen-groep ontwikkelt. Wie thuis oplaadt, kan kiezen voor een Wallbox. Dan laad je de RWD Extended Range in zo’n 10 uur volledig op. Officiële prijzen zijn er nog niet, maar reken dat die op onze markt bij zowat 45.000 euro zullen beginnen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 7 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 7 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden