Wat is er aan de hand, Suzuki?
Wie een blik werkt op de modellen die Suzuki vandaag verkoopt, ziet dat de lijst stevig is uitgedund. De Ignis, Swift, S-Cross en Vitara blijven in de catalogus staan, terwijl de Baleno, Celerio en zelfs de recente Jimny zachtjes richting uitgang geduwd worden. WLTP en strengere uitstootnormen liggen aan de basis, zo blijkt.
Alleen nog stock
“De Baleno en Celerio zijn definitief geschrapt en keren dus niet meer terug”, zo klinkt het bij de Suzuki-invoerder. “Ook de 1.0 Boosterjet beantwoordt niet meer aan de strengere normen en verdwijnt dus ook”. De turbobenzine, die Suzuki’s gamma atmosferische motoren kwam aanvullen, is dus niet langer verkrijgbaar op de Swift, S-Cross en Vitara. Wel nog op enkele stockmodellen, aldus Suzuki, en ook van de Celerio zijn er nog exemplaren bij de dealers te vinden.
Tijdelijk verdwenen
En wat met de recente Jimny, die vorig jaar pas op de markt verscheen? “Die is tijdelijk niet verkrijgbaar om zijn atmosferische 1.5 aan de strengere normen te doen beantwoorden”, zegt Suzuki. Een uitgelezen kans om de wachtlijst weg te werken, zo blijkt. Van de kleine 4x4 kunnen de Japanners immers niet genoeg exemplaren aanslepen: wie begin dit jaar op het Autosalon zijn Jimny bestelde, krijgt hem eindelijk in april.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 8 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 13 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 13 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 18 uur geleden