Voor je staat de nieuwe Audi E-Tron Sportback. Die zou je kunnen zien als een zoveelste SUV, eentje met elektromotor, maar volgens Audi is hij veel meer dan dat.
Want het koetswerk van deze E-Tron is niet zomaar een kopie van de gewone E-Tron met een andere achterkant. Nee, de slankere vorm zorgt voor een lagere cW-waarde, waardoor de E-Tron Sportback 10 kilometer verder geraakt met dezelfde batterij als zijn oudere broer. Audi herwerkte ook de architectuur, zodat regeneratief remmen tegenwoordig effectiever gaat en meer oplaadt. Ook de twee waterpompen op het koelsysteem konden worden vervangen door één exemplaar, de vooras kan volledig worden ontkoppeld bij het uitrollen - verderbollen zonder dat je vermogen nodig hebt.
duiken maar
De Audi E-Tron Sportback krijgt het Audi-gezicht mee, met het achthoekige single-frame radiatorrooster en de veelhoekige koplampen die de Audi's van tegenwoordig kenmerken. Hij meet 4,9 meter lang en is 1,94 meter breed en 1,6 meter hoog. Hij heeft veel weg van zijn E-Tron broer, al slinkt de kofferruimte wel naar 615 liter vanwege zijn duikende lijn vanaf de D-stijl.
twee vermogenversies
Audi lanceert de E-Tron Sportback meteen in twee versies; de 50 Quattro en de 55 Quattro. De eerste is goed voor 230 kW en 540 Nm, de tweede levert 265 kW en 561 Nm. Nochtans is die tweede niet zoveel sneller dan de eerste, en dat komt door zijn hogere gewicht. De 50 Quattro haalt dan ook een 0-100 sprint in 6,8 seconden. De 64,7 kWh sterke accu rijdt 347 km ver. In een half uur laad je 80 procent bij via de 120 kW DC-lader. De 55 Quattro haalt dan weer de 0-100 km/u in 6,6 seconden. Deze versie heeft een stand waarin je via een boost gedurende 8 seconden extra koppel meekrijgt, zodat je die 0-100 wel in 5,7 seconden kan afwerken. De 86,5 kW sterke accu in deze 55 Quattro heeft ook 30 minuten nodig om tot 80 procent bij te laden. Met een volle accu rij je 448 km ver.
The matrix
Audi lanceert op deze E-Tron Sportback ook de digitale Matrix-LEDkoplampen. Hun lichtbundel is opgedeeld in piepkleine pixels die met uitzonderlijke precisie kunnen worden gecontroleerd. Dat wil zeggen dat de juiste segmenten kunnen worden belicht, zonder dat je de tegenligger verblindt. Het wil ook zeggen dat er een welkomstboodschap op de muur wordt geprojecteerd. Is dat individueel aanpasbaar, Audi? Dat wordt leuk met je vrienden.
Het navigatiesysteem haalt tegenwoordig dagelijks de meest actuele snellaadpalen binnen, zodat je nooit meer aan een afgesloten paal komt te staan. De instructies voor de navigatie kunnen op de weg worden geprojecteerd via de nieuwe matrix LED-koplampen, hetzelfde geldt voor de ideale rijlijn tussen obstakels. Afwachten wat dat geeft als we met z'n allen in de file staan, met navigatie aan.
Audi lanceert de E-Tron Sportback op het salon van Los Angeles. De wagen gaat begin 2020 in productie in de Audi-fabriek in Brussel, waarna de wagen tegen de lente bij de dealers moet komen te staan. De goedkoopste versie kost bij ons 72.000 euro. Bij de start kan je ook kiezen voor een 'Edition One' met verschillende exclusieve items.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 5 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden