Kia heeft naast de hybride versie van de Optima tegenwoordig ook een plug-in hybrid. Sinds de facelift wordt het alleen maar interessanter.
De Optima is een serieus onderschatte wagen, vinden wij bij Autofans. Zeker in zijn hybrideversie kan hij een hoop troeven op tafel gooien. Nu komt daar opnieuw een extra hybride versie bij, eentje met stekker. Iedereen weet wat dat wil zeggen; namelijk dat de CO2-cijfers verder naar beneden tuimelen.
Na de facelift heeft Kia de tijd genomen om de plug-in hybride versie onder handen te nemen. Tegenwoordig kan je die alleen krijgen als SW, als break dus. Maar geef toe, hoeveel Optima berlines zie je in ons landje rondbollen?
Onder de kap huist nog altijd een 2.0 GDi, daar verandert niks. De wijziging zit in het accupakket, dat van 8,9 kWh naar 11,26 kWh gaat. Daarmee kom je tegenwoordig WLTP-gewijs elektrisch 62 kilometer ver. Dat zijn er 7 meer dan de oude, die volgens de NEDC-norm 55 kilometer ver kwam. Kia geeft een theoretisch verbruik van 1,4 liter per 100 km op, al is dat natuurlijk sterk afhankelijk van hoe vaak je de accu bijlaadt alvorens je een ritje maakt. Daarbij hoort een CO2-uitstoot van 33 gram per km.
Dat is niet slecht voor een voertuig dat 205 pk onder de kap heeft. Al is dat aantal paarden niet veranderd sinds de facelift. Wat wel veranderde, is de aangepaste voorbumper en dito velgen. Blauwe accenten en een actieve grille tonen je het verschil tussen de reguliere Optima en deze plug-in hybride.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 7 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 13 uur geleden