Bandentest: Wij gingen op pad met de Michelin CrossClimate

 bandentest-michelin-crossclimate

Een band die je heel het jaar door kan gebruiken, van de zonnigste tot de meest besneeuwde dagen, zonder dat hij toegevingen moet doen op rijdynamiek. Dat denkt Michelin te hebben gemaakt met de CrossClimate. Marketinggebrabbel, of zitten we hier met een revelatie? Het Franse bandenmerk stuurde ons op pad met hun nieuwste creatie.

Oké, laten we even eerlijk zijn; je kan de CrossClimate heel het jaar door gebruiken, dus eigenlijk is het een All Seasonband. Toch mogen we van Michelin die term er niet op plakken. Want zo'n All Season is altijd een concessie tussen een zomer- en winterband. De CrossClimate zou echter het beste van een zomerband verzoenen met het beste van een winterband. Meer nog, het is de eerste zomerband die ook in heel Europa mag gebruikt worden als winterband. Niet onze woorden, wel die van de Technischer Überwachungsverein, beter bekend als de TÜV, zowat de referentie op veiligheidsvlak.

Wees niet die 5 procent

Maar terug naar de band. Michelin zwoer namelijk dat ze nooit een All Seasonband gingen maken. Uit onderzoek bleek echter dat in heel Europa 65 procent van de chauffeurs heel het jaar door rijden met hun zomerband. De hoofdredenen daarvoor waren de last van het wisselen en de extra kostprijs van twee setjes banden hebben (klinkt herkenbaar?). Iets erger is een groep van 5 procent die in de zomer met hun winterbanden blijven rijden. Veelal omdat de banden het einde van hun leven bereiken en de chauffeurs dan maar besluiten ze helemaal op te rijden. Levensgevaarlijk natuurlijk, want de remafstand wordt dramatisch langer.

 bandentest-michelin-crossclimate

Uit hetzelfde onderzoek bleek echter dat de perceptie van All Seasonbanden eerder negatief is. Omdat ze een compromis zijn, en chauffeurs willen gewoon het beste van beide werelden. 6 miljoen testkilometers en het nodige R&D later komt Michelin op de proppen met deze CrossClimate. Met de prestaties van een zomerband in de zomer en het gripniveau van een winterband in de winter, zonder compromis.

De goede kant van saaiheid

De zomerband waarmee je ook in de winter kan rijden; Dat is een baseline waar je als merk natuurlijk mee kan uitpakken, maar voldoet de realiteit aan de verwachtingen? Om daar een antwoord op te kunnen formuleren gaf Michelin ons de beschikking over een Peugeot 308 uitgerust met de CrossClimate-band en een roadmap die ons op avontuur stuurde in de buurt van het Franse Gex. Een rit die begon in een stedelijke omgeving met de zon op de droge baan en ons voerde over de sneeuwachtige en verraderlijk schaduwkant van de plaatselijke bergen.

 bandentest-michelin-crossclimate

Een ietwat saaie rit eigenlijk, en laat dat net het grootste compliment zijn voor deze band. Want er was nergens een hint drama te vinden, zowel niet op de snellere scherpe droge bochten als op de sneeuwvlaktes. Met een All Seasonband hadden we alvast iets meer op onze tellen moeten letten. Het gripverlies op sneeuwvlaktes was progressief en voelden we van mijlenver aankomen. Op droge wegen (met een temperatuur van zo'n 6 graden) was er zo goed als geen gripverlies te vinden. Zolang je niet compleet het varken ging uithangen natuurlijk.

Alles voor de wetenschap

Nu, omdat een rit op de baan veel met 'gevoel' heeft te maken, voorzag Michelin ons ook nog van drie ietwat meer wetenschappelijke tests in een gecontroleerde omgeving; een remtest, een griptest op een rotonde en een hellingtest op een sneeuwvlakte. Drie tests die we tweemaal uitvoerden met een Volkswagen Golf. De eerste keer met All Seasonbanden van concurrent Goodyear, daarna met de nieuwe CrossClimate van Michelin.

Bij de remtest (op het droge) viel er het minste verschil op te tekenen. Met de CrossClimate beschik je over een ietwat kortere remweg tegenover de All Season, maar met een performante zomerband sta je toch nog een stukje sneller stil. Anderzijds is elke gewonnen centimeter een belangrijke centimeter als je in een gevaarlijke situatie terecht komt natuurlijk.

 bandentest-michelin-crossclimate

De griptest op de (natte) rotonde was een stuk indrukwekkender. Vanaf zo'n 34 km/u gooide de banden van Goodyear de handdoek in de ring en werd je getrakteerd op plots overstuur (uitbreken van de achterkant). Klinkt leuk voor een Autofan, maar niet voor 90 procent van de bevolking. Met de band van Michelin kon je bochtjes draaien tot zo'n 38 km/u zonder probleem. Ging je daarover, dan ontstond er een lichte vorm van onderstuur (wegschuiven van de voorkant) dat snel gecorrigeerd werd door de ESP of je zelf kon fnuiken door zachtjes van het gaspedaal te gaan. Rondjes draaien op een natte rotonde voor de wetenschap, het is eens wat anders...

Over de beklimming op de sneeuwvlakte kunnen we kort zijn. Zowel de All Season als de CrossClimate loodsten ons zonder problemen naar boven. Bij die laatste ging het echter een stuk gemakkelijker en moest je minder secuur omgaan met het gaspedaal. Wat wijst op de beschikking over meer grip.

't Zit hem in de prijs

Dat een potent setje zomerbanden en een kwalitatieve set winterbanden aardig wat duiten kosten, dat moeten we jullie natuurlijk niet vertellen. Met de CrossClimate sla je dan ook twee vliegen in één klap. Al is er een 'maar', want hoewel de band op enkele specifieke punten zowat dezelfde prestaties kan optekenen, zijn de andere banden toch meesters in hun vak. Ga je dus elk weekend het circuit op of rij je elke dag in sneeuwcondities, dan opteer je nog steeds best voor de daarvoor bedoelde banden. Voor ongeveer alle andere gevallen is deze CrossClimate een ideale reisgezel. Een gezel die het A-label krijgt voor 'wet braking' en een C-label voor 'rolweerstand'.

 bandentest-michelin-crossclimate

Daarnaast belooft Michelin dat de duurzaamheid op een gelijke hoogte ligt van hun Energy Saver ecoband en dat de prijs tussen die van een zomer- en winterband balanceert. Op een exacte prijs is het wachten tot mei wanneer hij beschikbaar wordt bij de verdelers. Velgen met een 18-duims maat en hoger kan je spijtig genoeg nog niet uitrusten met de band. Al werkt het Franse merk er momenteel aan.

Conclusie

Met de CrossClimate zet Michelin de All Seasonband 2.0 neer, ook al gebruiken ze die term liever niet. Een zomerband die zonder toegevingen ook kan overtuigen in de sneeuw. Het succes ervan zal echter afhangen van de prijs en de duurzaamheid. Twee zaken die we niet mee in ons oordeel kunnen verrekenen. Wat we wel meenemen is het prettige rijgevoel van de band, het zo goed als ontbreken van rolgeluid en de veilige prestaties in gevaarlijke omstandigheden. Benieuwd hoe de concurrentie hierop gaat reageren...

bandentest-michelin-crossclimate
Auteur: Yves
Reacties: 59 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (59)

Plaats een reactie
Axel 14:52
afbeelding van Axel

Ik rijd al meer dan 30 jaar auto, in de provincie Antwerpen (en omgeving), en uiteraard in de zomer heel wat verder in Europa, maar ik ben geen wintersportartiest, dus zeer zelden in de sneeuw.
ALTIJD op zomerbanden en ja, in de winter, als er sneeuw ligt of (meestal) ijs ... als er eens wat vorst is ... dan moet je je rijstijl aanpassen ... is dat niet evident?
Wat het hier in België vaak doet is regenen en daarom beoordeel ik liever een band op nat en droog contact ... Michelin (wat er nu weer onder ligt), heb ik het idee dat ze iets minder goed presteren op nat wegdek, hun zomerbanden dan ... meestal kies ik voor Uniroyal (the raintyre), een veel logischer keuze in ons landje. Ik heb vroeger ook op (redelijk dure) bridgestones gereden en die waren gemiddeld ook niet echt slecht.
Ik heb ook bijna 30 jaar op sportieve motorfietsen gereden, daar voel je de band nog veel meer! Voorkeur voor Bridgestone, niet echt goedkoop, maar zeer ok!
Om alle hindernissen te kunnen ronden in Vlaanderen, hoop ik dat deze nieuwe band van Michelin zowat een ideaal compromis kan vormen voor (de voor mij) meest voorkomende omstandigheden: meestal +7°C, veel regen en nattigheid en heel af en toe gladde toestanden. Het spreekt voor zich dat geen enkele band ideaal is voor alle omstandigheden, maar ik neem genoegen met een compromis, ik heb ook meer dan 100 pk en kan dat ook niet altijd aan de grond zetten ... veel hangt dus ook af van het chauffeurken ... je moet gewoon blijven weten waar je mee bezig bent!

Ruben 19:50
afbeelding van Ruben

Onbeslist dus. Doe waar je je goed bij voelt en waar je vertrouwen in hebt

Jantje 10:01
afbeelding van Jantje

Ik rij vanaf mei 2017 met deze banden en er inmiddels 50.000 km mee gereden onder verschillende omstandigheden. Zomerse temperaturen in Zuid Spanje, onverharde gravelwegen, hevige regenval in Frankrijk, en winterse omstandigheden met sneeuw onlangs in Nederland. Prima band gebleken, en erg stil in vergelijking met de normale winterbanden op mijn vorige auto. Kwam er alleen een beetje laat achter dat het een "cross climate" band was en een wissel van zomer naar winterband niet nodig was. Prima toch.

Robert 2 17:50
afbeelding van Robert 2

Ik ben geen fan van Michelin banden omdat ik ze meestal te hard vind en daarboven te duur in vergelijking. Dat is enkel interessant voor sportief rijden, maar waar kan je dat nog hier in Vlaanderen. Ik hou dan meer van veiligheid en comfort. En juist daar is er één Michelin een uitblinker. De crossclimate is een juweeltje om mee te rijden, geruisloos zweven over de weg, en een label dat heel hoog scoort. Onder de C5 break met hydraulische vering is het al helemaal genieten, zowel in de hitte van het zuiden als in de gure natte winters van bij ons. Michelin crossclimate 205 x 65 x 15 99V XL.

Vincent Rondwijk 15:14
afbeelding van Vincent Rondwijk

Die vijf procent die de gok nemen en doorrijden met winterbanden, hebben geluk wanneer er geen ongelukken gebeuren. Heb zelf weleens de fout gemaakt en heb een aanrijding gehad omdat mijn remafstand ook langer was. Je hebt het niet door wanneer je normaal rijdt, maar in situaties waarin je snel moet handelen, merk je het wel!
http://www.albatrosbanden.nl/autobanden-haarlem

Rick van Gastel 12:11
afbeelding van Rick van Gastel

Kan er iemand iets zeggen over de zijwangen van de band als deze op bijna maximaal draagvermogen belast wordt, worden de wangen sneller bol dan bv een Continental band ?

Pieter Vandoninck 18:20
afbeelding van Pieter Vandoninck

Vandaag crossclimates op mijn Peugeot partner laten leggen, na enkele jaren met Goodyear 4 seizoensbanden.
Volgens de verdeler gaan crossclimates 10.000 km langer mee dan de versie van Goodyear, al is dat relatief te noemen. Weer door de verdeler ben ik te weten gekomen dat Goodyears 30000 km mee zouden gaan, en dus Crossclimates 40000 km. Nu, ervaring leert me dat ik met mijn Goodyear banden 50000+ km heb gereden (vooraan) en de banden achteraan (samen gelegd) absoluut nog enkele jaren zullen meegaan. Ik heb de teller van mijn auto in het oog en kijk dan ook uit naar de prestaties van Michelin.

Vincent Rondwijk 16:11
afbeelding van Vincent Rondwijk

Leuk om hier te lezen over deze autobandentest. Ik wissel mijn banden altijd in de winter omdat ik geen risico's wil lopen. Natuurlijk is het een stuk makkelijker wanneer je dit niet hoeft te doen. Als mijn huidige set versleten is kijk ik wellicht naar deze nieuwe optie!

edit: reclame op de site vraag je aan via ons contactformulier.

Patrick Boudry 18:48
afbeelding van Patrick Boudry

Op mijn bestelwagen met zomerbanden van Michelin af fabriek heb ik nu nog 160000 km !!
Zal nu Cross climate of Goodyear all seasons leggen ;aangezien de kilometerprestatie worden het waarschijnlijk Cross climate's.
Ik rijd natuurlijk 70 % autostrade en 30 % gewone nationale ,vandaar de hoge kilometerstand .

  1. 1
  2. 2

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws