“De welkomfase is voorbij”, oftewel: gedaan met goedkoop opladen. Dat liet Ionity-CEO Michael Hajesch vorige week weten. Het snellaadnetwerk drijft de prijs op van 8 euro per laadbeurt naar 79 cent per kilowattuur. Te duur of perfect normaal voor de situatie waar we naartoe gaan?
Ionity, het Europese netwerk van snellaadpalen en een samenwerking tussen BMW, Daimler, Ford en de Volkswagen-groep, past vanaf 31 januari zijn prijzen aan. In de initiële fase kostte een laadbeurt aan een Ionity-snellader 8 euro, ongeacht de duur of het aantal kilowattuur. Met meer dan 200 snellaadstations op Europese bodem wil Ionity nu een tarief dat gebaseerd is op het aantal kilowattuur: 79 cent per kilowattuur.
Ionity duurste
Een prijzig tarief, zo blijkt: een batterij van 60 kilowattuur opladen kost je dan minstens 47,40 euro. Daarmee is Ionity duurder dan de Supercharger van Tesla, die je 28 cent per kilowattuur kost. En dan zijn er nog outsiders zoals Allego en Fastned, die in ons land ook snelladers neerpoten. Fastned moet zijn eerste snellaadstation bij ons nog installeren, Allego vraagt 69 cent per kilowattuur.
De truc blijkt voorlopig om abonnementen af te sluiten. Wie via de deelnemende Ionity-constructeurs een abonnement heeft (bijvoorbeeld Mercedes me Charge of Audi e-tron Charging Service) betaalt weliswaar een vast maandelijks bedrag, maar veel minder aan een Ionity snellader. 29 cent per kilowattuur bij Mercedes, 33 cent per kilowattuur bij Audi.
Vraag
Heeft Ionity, dat dé grote concurrent van de Tesla-snelladers moet worden, zich met deze prijsverhoging uit de markt geprijsd? Of zal de toename van het aantal elektrische auto’s sowieso leiden tot een prijsverhoging aan snelladers en zullen de andere aanbieders moeten volgen? Het woord is aan jullie.
Recente reacties
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
"One-off EV gebouwd zonder budgettaire en praktische beperkingen haalt dezelfde range als een in...
Door GLENN 10 min geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 5 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 16 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 21 uur geleden