Vraag: heeft Ionity zichzelf in de voet geschoten?

Ionity snellader prijs

“De welkomfase is voorbij”, oftewel: gedaan met goedkoop opladen. Dat liet Ionity-CEO Michael Hajesch vorige week weten. Het snellaadnetwerk drijft de prijs op van 8 euro per laadbeurt naar 79 cent per kilowattuur. Te duur of perfect normaal voor de situatie waar we naartoe gaan?

Ionity, het Europese netwerk van snellaadpalen en een samenwerking tussen BMW, Daimler, Ford en de Volkswagen-groep, past vanaf 31 januari zijn prijzen aan. In de initiële fase kostte een laadbeurt aan een Ionity-snellader 8 euro, ongeacht de duur of het aantal kilowattuur. Met meer dan 200 snellaadstations op Europese bodem wil Ionity nu een tarief dat gebaseerd is op het aantal kilowattuur: 79 cent per kilowattuur.

Ionity duurste

Een prijzig tarief, zo blijkt: een batterij van 60 kilowattuur opladen kost je dan minstens 47,40 euro. Daarmee is Ionity duurder dan de Supercharger van Tesla, die je 28 cent per kilowattuur kost. En dan zijn er nog outsiders zoals Allego en Fastned, die in ons land ook snelladers neerpoten. Fastned moet zijn eerste snellaadstation bij ons nog installeren, Allego vraagt 69 cent per kilowattuur.

De truc blijkt voorlopig om abonnementen af te sluiten. Wie via de deelnemende Ionity-constructeurs een abonnement heeft (bijvoorbeeld Mercedes me Charge of Audi e-tron Charging Service) betaalt weliswaar een vast maandelijks bedrag, maar veel minder aan een Ionity snellader. 29 cent per kilowattuur bij Mercedes, 33 cent per kilowattuur bij Audi.

Vraag

Heeft Ionity, dat dé grote concurrent van de Tesla-snelladers moet worden, zich met deze prijsverhoging uit de markt geprijsd? Of zal de toename van het aantal elektrische auto’s sowieso leiden tot een prijsverhoging aan snelladers en zullen de andere aanbieders moeten volgen? Het woord is aan jullie.

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Adriaan 15:36
afbeelding van Adriaan

Op een kantel moment als deze, gaat ionity naar buiten komen met zo een bericht. Wetende dat achter ionity zo goed als de hele Duitse auto industrie zit, en net zij een inhaalpoging aan het proberen te maken zijn. Dat net zo een firma met nieuws naar buiten komt als dit, het zal nog niet zijn dat dit een school voorbeeld is van in uw eigen voet schieten.
Er is al geen enkele zekerheid meer op politiek niveau waar we naartoe moeten met onze mobiliteit, en stabiliteit vanuit de industrie kan je dus ook al niet verwachten met zo een zetten.
Ik begrijp het he, als je ergens een kaart hebt die overkoepelende netten combineerd betaal je bij ionity iets minder dan 40 cent dacht ik, en dat ze op deze manier de tesla chauffeur willen afschrikken, maar het blijft compleet idioot in mijn ogen.
Fastned en consoorten zullen wel in hun handen wrijven ondanks zij ook echt niet goedkoop zijn.

andre123 19:40
afbeelding van andre123

laat ze zich maar vergrijpen op die dure spullen die 90% nooit nodig heeft.
die grote spelers denken vaak dat ze zich alles kunnen permiteren,
maar soms komt loontje om zijn boontje........
abonnement?vergeet het.

jre 12:07
afbeelding van jre

Ik kan me weinig andere producten herinneren waarbij de aanbieder trots aankondigt dat hij meteen stukken duurder wordt dan de concurrentie. Fastned rekent voor niet-abonnées 59 cent, toch een aardig verschil.

Ik ga niet in op het economische luik, maar marketingtechnisch is dit gewoonweg vreemd.

BACO 12:52
afbeelding van BACO

Als je niet thuis (nachttarief, zonnepanelen) of op het werk kan laden, dreigt 1km rijden op batterij duurder te worden dan rijden op benzine of diesel (is het al op vele autostrades).

BACO 19:34
afbeelding van BACO

Dit zijn de cijfers kostprijs laden (uit een kwaliteitskrant) : op het werk 2€ per 100km, thuis nacht 3.4€, gewone laadpaal 6.3€ en snellaadpaal 11.7€

Adriaan 10:19
afbeelding van Adriaan

Maar dat je doelbewust zo een grote groep gewoon gaat benadelen, ik vind dat ondenkbaar. Voor mij is dat hetzelfde als dat shell diesel verkoopt aan BMW voor 1.4€ en aan al de rest 3.5€. Wie komt daarop?

GLENN 08:00
afbeelding van GLENN

Vreemd dat hier zo’n probleem van gemaakt wordt. Tesla superchargers kunnen enkel door Tesla’s gebruikt worden. Nooit iemand over horen klagen. Bij ionity kan iedereen laden, enkel aan een hoge prijs zonder abonnement.

Dit gebeurd vandaag de dag toch ook al? Bij Total betaal je bvb altijd de max prijs, behalve als je bij hen een tankkaart hebt. Zint dat je niet, dan tank je toch elders. Als dat business model niet rendabel zou blijken, dan keren ze hun kar wel.

avg 09:14
afbeelding van avg

ja ok,zint het je niet dan ga je elders,
is dat nu niet net wat de meeste reactie's bedoelen?
ik heb ionity (of tesla) niet ,en bij uitbreiding het merendeel van de ev rijders niet,nodig en zeker niet tegen deze prijs.
of ze hun kar nu keren of niet laat me koud,maar dat wil niet zeggen dat je er geen mening over hebt,en als velen hun (negatieve) mening laten horen keren ze mss uiteindelijk hun kar,
en daar zijn anderen dan mss wel mee gebaad,want mij maakt het ni uit,ik hoef ze niet.

Yvescdb 20:33
afbeelding van Yvescdb

Bij Tesla wist je dat van dag 1, en bij mijn weten geen Europese steun gehad om zijn "monopolie" te bouwen. Deze move zou door europa moeten gebloed worden, of ze mogen de "staats" steun terug betalen dan mogen ze van mij doen wat ze willen, de markt zal hen dan wel corrigeren. Maar een netwerk uitbouwen mbhv Europa en dan dit, nee dat kan niet.

andre123 15:52
afbeelding van andre123

probleem?
helemaal niet,dat ze hun duur spêelgoed maar houden,net zoals tesla zijn exclusieve snelladers.
het merendeel van de ev rijders heeft meer dan voldoende aan de eigen,en de veel voordeligere openbare laadpunten.
maar als niemand zijn(eventuele negatieve) opmerkingen of meningen uit,dan zullen ze hun kar ook nooit keren,
wat mij betreft doen ze maar ,ik heb die dure oplossingen nergens voor nodig.
in 3 jaar heb ik 1 keer geladen(bij wijze van test) aan een dure snellader.......................

Uw reactie