De FOD Economie heeft een lijst vrijgegeven met alle plug-inhybrides die het als “valse hybrides” beschouwt. Die vermelding heeft een invloed op de fiscale aftrekbaarheid van het model in kwestie. Wij overlopen nog eens even de details.
De afgelopen jaren heeft de overheid de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens stevig veranderd, vooral om de wildgroei van zware en dure plug-inhybrides tegen te gaan die op de zaak werden ingeschreven, maar die nooit aan de stekker gingen en dus in de praktijk veel meer CO2 uitstootten dan ze afficheerden. De overheid gaf die auto’s de term “fake hybrid” mee.
Formule
Sinds 1 januari 2020 wordt de fiscale aftrekbaarheid van plug-inhybride bedrijfswagens die werden gekocht, gehuurd of geleased vanaf 1 januari 2018 op de volgende manier berekend:
120% - (0,5 x coëfficiënt x g/km CO2)
De coëfficiënt in de formule is een brandstofcoëfficiënt, en bedraagt 1 voor dieselmodellen, 0,95 voor benzinemodellen en 0,9 voor CNG-modellen met maximum 11 fiscale pk. Voor hybrides en plug-inhybrides telt dezelfde coëfficiënt. Een plug-inhybride benzine heeft dus bijvoorbeeld coëfficiënt 0,95.
Echt of fake?
Om de correcte CO2-uitstoot in de formule te gebruiken, moet je eerst nog een andere berekening maken en bepalen of je plug-inhybride een ‘echte’ of een ‘valse’ hybride is. Daarvoor moet de batterij een capaciteit hebben van minstens 0,5 kWh per 100 kilogram gewicht van de auto (het rijklaar gewicht inclusief chauffeur). De plug-inhybride mag ook niet meer dan 50 g/km aan CO2 uitstoten.
Voldoet je plug-inhybride aan beide voorwaarden, dan mag je de officiële CO2-uitstoot van de constructeur nemen. Haalt je auto (een van) beide voorwaarden niet, dan moet je de CO2-uitstoot nemen van de niet-hybride versie van je auto. Bestaat die versie niet, dan moet je de CO2-uitstoot vermenigvuldigen met 2,5. Voor de CO2-uitstoot hanteert de overheid nog steeds de (gecorreleerde) NEDC-meetmethode.
Officiële lijst
Voor je met je rekenmachine aan de slag gaat: de FOD Financiën heeft een officiële lijst opgesteld met alle modellen die het als “fake hybrid” beschouwt. Om het je helemaal makkelijk te maken heeft de overheid er de niet-hybride versie bijgezet met CO2-uitstoot. Als die niet bestaat, werd het rekenwerk met factor 2,5 al voor je gedaan. Let op: de lijst is een momentopname en kan dus steeds worden aangepast. De volledige lijst vind je op de website van de FOD Economie.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 17 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden