Het Zuiderse landgedeelte heeft de straffe beslissing genomen om tegen 2026 een soort van Lage Emissiezone uit te voeren over heel het grondgebied. Tegen 2026 zal je met minstens Euro 5 voor dag moeten komen, anders mag je Wallonië niet meer in.
Vanaf 2023 zal Wallonië beginnen met het stelselmatig verbieden van oude auto's. Tegen 2026 zouden daardoor enkel nog auto's met een Euro 5-norm toegelaten zijn op het grondgebied van Wallonië. Ter info; de Euro 5-norm ging in vanaf september 2009. Waardoor het dus gaat over auto's die dan maximaal 17 jaar oud zullen zijn. Een onderscheid tussen diesel en benzine maakt Wallonië daarbij niet.
Nog eens vier jaar later, tegen 2030, zal je auto minstens een Euro 6D Temp brevet moet hebben. Dat is een norm die vanaf september 2018 (dit jaar dus) in voegen ging en wordt uitgereikt aan auto's die voldoen aan de normen onder de nieuwe WLTP-test en RDE-test. Wallonië hoopt hiermee alvast duidelijk te maken welke richting het landsgedeelte uit wil. Met een aanvaardbare overgangsperiode voor haar inwoners. Hoe doorrijdend verkeer gaat beboet worden is momenteel nog niet duidelijk. Dat het de kassa zal doen rinkelen, dat is natuurlijk wel duidelijk.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden