Stelt VW lancering ID.3 uit vanwege foutmeldingen?

-

De start van de eerste echte elektrische Volkswagen loopt niet van een leien dakje. Moet Volkswagen de lancering binnenkort uitstellen?

Volkswagen heeft het niet makkelijk met de ontwikkeling van hun eerste elektrische massamodel. Eind vorig jaar doken al geruchten op over de problemen die het merk zou hebben met de wagens. Nu maakt Manager Magazin gewag van uitstel voor de definitieve lancering. Op dit moment rijden een handvol testrijders de eerste fouten uit het model.

Laat daar net het schoentje wringen. Want volgens het Duitse blad krijgt Volkswagen elke dag zo'n 300-tal foutmeldingen binnen van de testrijders. Het zou gaan om fouten in de basisarchitectuur van de software, waarvan de ontwikkeling te snel zou uitgerold zijn. Dat bericht komt volgens Manager Magazin van de medewerkers bij Volkswagen zelf.

opkijken tegen boete

Intussen heeft VW volgens de geruchten zowat 10.000 ingenieurs aan het werk gezet om de problemen op te lossen alvorens de ID.3 aan het grote publiek verkocht zal worden. Daardoor zou het wel eens kunnen dat de commercialisatie van de ID.3 met een jaar uitgesteld zal moeten worden. Laat dat dan weer een streep door de financiële rekening van VW zijn, dat opkijkt tegen een grote boete als het de nieuwe Europese uitstootnormen niet haalt.

Welke oplossing VW voor het probleem zal verzinnen is nog niet bekend. Eerder ging het gerucht de ronde dat de Duitsers zowat 20.000 ID.3's van de band zouden laten rollen zonder de volledige software aan boord. Die zou dan nadien worden bijgewerkt door een team van ingenieurs.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 16 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
JL 22:47
afbeelding van JL

"Eerder ging het gerucht de ronde dat de Duitsers zowat 20.000 ID.3's van de band zouden laten rollen zonder de volledige software aan boord. Die zou dan nadien worden bijgewerkt door een team van ingenieurs."

Het gerucht deed ook de ronde dat het VW goed uit kwam dat die wagens niet meer in 2019 werden verkocht. Want de uitstoot van alle wagens verkocht vanaf januari 2020 is van belang voor de EU en de boete als de limiet wordt overschreden. Een EV verkocht in 2019 is dus weinig waard, terwijl een EV verkocht vanaf 2020 helpt om de boete te beperken.

andre123 09:01
afbeelding van andre123

300 tal foutmeldingen per dag waar dan 10000 ingenieurs mee mogen spelen,
toch leuk he al die electronische speeltjes.
leve de eenvoud van de jaren stillekes,lol
of is er teveel sjoemelsoftware ingebouwd?????
man man man man man

Adriaan 10:31
afbeelding van Adriaan

Ik wil wel eens weten hoeveel ingenieurs in het pre computer tijdperk werkte aan een auto :p Denk dat het best wel een cijfer is om van achterover te vallen.
Voor een keer juich ik het toe wat VW aan het doen is (al hoop ik dat hun insteek is om een beter product te bouwen en niet winstoptimalisatie). Beter wat langer wachten op iets waar wel tijd en moeite in gestoken is, dan snel snel iets op de markt brengen en met over the air updates elke week iets veranderen *kuch* tesla *kuch*

andre123 13:11
afbeelding van andre123

in het pre computertijdperk had men geen dure ingenieurs,computers,software nodig voor het oplossen van de zeldzame probleemkes.
een schroevedraaier testlampke en een hamer volstond meestal.
de eerste de beste handige harry loste een panne onderweg zelf op.
dat vw er werk van maakt en niet zomaar die wagen op de markt gooit is natuurlijk positief.
dit begint stilaan op een tesla verhaal te lijken,die spelen het ook klaar een lancering met een jaar of 3 te vertragen.
die man man reactie slaat dan ook op het ingewikkelde produkt,en de vraag of dat altijd wel nodig is.
tenslotte,wie betaald op het laatste de rekening?

JRE 13:35
afbeelding van JRE

Natuurlijk André. Auto's, straaljagers en kernreactoren uit de jaren stillekes werden gemaakt door boerenzonen met een hamer.

Dankzij dure ingenieurs vallen moderne auto's simpelweg niet meer zo vaak in panne als vroeger.

Adriaan 14:05
afbeelding van Adriaan

En nu ga ik iets zeggen waar veel niet mee akkoord gaan, en ik verwacht dan ook reactie :p Maar hier komt die: auto's vroeger waren ook een pak minder betrouwbaar dan vandaag. Maar echt gigantisch verschil. We vergeten eventjes zeer snel hoe het er vroeger aantoe ging, en romantiseren nogal graag. Maar moderne auto's rijden een veelvoud aan km's dan die van vroeger, als je vroeger iets voor had was de kans op serieuze kosten gewoon groter omdat je niet doorhad dat er iets scheelde aan de motor. Nu sleutel in contact en auto start gewoon, ik herinner mij nog als klein manneke bij ons vader staan, ergens maakt niet uit waar omdat de auto weeral niet wou starten. Delco visplatinees die geen goed contact gaven, cilinderkoppakking die begon te lekken en voor je het wist had je een opgeblazen motor. Olie lek zonder te beseffen en eindigen met ne motor dat gegrippeerd is. Allemaal zaken die nog wel kunnen gebeuren, maar waar de auto al veel eerder begint te waarschuwen. We konden inderdaad vroeger meer zelf dan nu, klopt maar in de grote orde zijn auto's vandaag toch beter hoor.

andre123 17:46
afbeelding van andre123

de kwaliteit/betrouwbaarheid is er op vooruitgegaan,ok da klopt
maar als ik lees dat vw 10000 ingenieurs (die allemaal betaald moeten worden )inzet om fouten op te lossen(tzal wel weer overdreven zijn),met het risico op 1 jaar vertraging dan durf ik niet beweren dat het er simpeler op geworden is.
wat die opgeblazen motor betreft,dat gebeurde inderdaad,maar dan reed je naar een schroothandel en voor een paar 100 was je gesteld.
als dat nu gebeurt,hoop dan maar op garantie,anders is het afschrijven.
zelfs een motor gewoon uit en terug inbouwen in een ander voertuig is bijna niet meer doenbaar.
de electronica heeft veel verbeterd,inderdaad,maar heeft net als alles ook nadelen,en dat vergeten we maar al te vaak/graag.
visplatinees zoals je aanhaald 50 befr,laat er maar eens iets mis zijn met de rekeneenheid van de ontsteking in u moderne auto...

Adriaan 15:40
afbeelding van Adriaan

Ooh de traumas waar we niet konden vertrekken vanop de parking van een winkel, en ons vader aan het vloeken op diene delco met wat schuurpapier dat terug in orde te krijgen. Ik zou er bijna nostalgisch van worden :p

andre123 18:33
afbeelding van andre123

ik ook ,lol

4g63 18:59
afbeelding van 4g63

Motor onder de kap van de mijne is men 40j aan t verfijnen, aandrijving van de wagen van mijn vrouw is 54j in evolutie.
Mijne heeft men voor het lanceren eerst 500.000km laten rijden en dan is men nog is rond de tekentafel gaan zitten.
(In de jaren 80 dus.)
Beide aandrijvingen zijn nu onderdeel van hybride aandrijving.
Ook elektr wou niemand hem hier hebben, zijn nochthans 15j elektr aandrijvingen aan t ontwikkelen.
(Prijs zou k ook niet betalen trouwens)
En toch zal bovenstaande die kleine 5j in ontwikkeling is hier meer rijden dan het merk dat er 15j ervaring mee heeft,
dat bovenstaande na 15d km vraagt om een oliewissel neemt iedereen er dan spontaan bij, oeps foutje, da's normaal bij zo'n prijsklasse.
Dus wagens die wij hebben zijn niet minder betrouwbaar dan pakweg 35j geleden.
Waarom blijft men dan bijv wagens kopen die zonder revisie van schraapveren, kleppen en cilinderkop de 250d km niet halen weet k niet, zal allicht wel een naam hebben ze ;)

suskewiet 12:54
afbeelding van suskewiet

managers zetten druk op ontwikkelaars.
omdat de molen moet draaien want de investeerders willen centen zien
met het omgekeerde als resultaat :-)))
Afschaffen alle managers en met die lonen extra mensen aan het werk zetten

Jendd 10:27
afbeelding van Jendd

Als het de eerste keer is dat een automerk een nieuw concept uitwerkt en ontwerpt is het maar normaal dat ze allerhande problemen tegenkomen. En zeker als ze overhaast te werk gaan.

andre123 18:42
afbeelding van andre123

hou nu toch eens op met dat nieuw concept,electrische aandrijving bestaat al meer dan 100 jaar.
daar is niets nieuw aan,
ze maken ons dat maar al te graag wijs om hun prijzen te blijven rechtvaardigen......
of ga jij beweren dat vw niet in staat is een ev te ontwikkelen/op de markt te brengen ondanks 10000 extra ingenieurs?mss moeten ze dan toch maar eens bij hyundai of kia aankloppen lol
ik heb ze nog allemaal op een rij he..........

Jendd 19:57
afbeelding van Jendd

En hoe lang zijn Kia en Hyundai bezig geweest met de ontwikkeling van hun modellen? Hoe lang is VW al bezig?
Ik zeg niet dat ze de modellen van de concurrentie niet bestuderen, maar ze kunnen niet zomaar die hun software en technologie kopiëren denk ik dan (het zijn tenslotte geen chinezen). Dus moeten ze het zelf doen.
En ja, het principe bestaat al lang. Maar ik denk toch dat de technologie ondertussen toch al wat geëvolueerd is, en in weinig meer te vergelijken is met wat nu verwacht wordt van een moderne auto

John 22:22
afbeelding van John

Elektrische aandrijving bestaat inderdaad al lang, maar dat wil niet zeggen dat het voldoende is om een aandrijving van het rek te nemen, in een auto stoppen en klaar is kees , want zo doe jij het wel uitschijnen. Een auto is niet zomaar wat bestaande componenten samenvoegen tot een betrouwbare oplossing.
Auto's (niet enkel EV's) zijn computers op wielen geworden, en computers op wielen hebben een zekere betrouwbaarheid nodig. Je wil immers niet dat er door een software bug tijdens het rijden ineens bepaalde dingen niet meer gaan werken. Ik wil graag dat mijn batterij gemonitord wordt tijdens het laden, zodat deze niet oververhit, dat het laadcircuit zichzelf kan uitschakelen indien er zich toch problemen zouden voordoen. Daarom heeft een auto veel digitale componenten en die hebben nu eenmaal software nodig om die aan te sturen. En software schrijven zonder bugs, vergeet het maar, dat bestaat niet. Elke IT'er weet dat. Ik denk zelfs dat 10.000 ingenieurs laten samenwerken op zich al een hele klus is.
Kan het eenvoudiger? Waarschijnlijk, maar anno 2020, wie wil er nog zijn ruit manueel naar beneden draaien?

andre123 10:05
afbeelding van andre123

dat heb ik toch ook niet beweerd,
ik zeg alleen dat ze nu niet moeten gaan doen alsof ze het warm water nog moeten uitvinden.
de basis is er,en al die ingewikkelde digitale toepassingen kunnen u mss plezieren,maar een groot gedeelte van de kopers weet niet eens wat er allemaal voor mogelijkheden op hun wagen is,of weet niet hoe het te gebruiken.leuk op een tesla van 75000 euro,maar moet een stads of gezinswagen nu echt zo uitgebreid zijn?
it'ers vinden natuurlijk van wel,het merendeel van de gewone mensen willen er liever niet voor betalen(als ze het al kunnen)
er word naar mijn mening veel te weinig rekening gehouden met mensen die al dat duur spul niet of moeilijk kunnen betalen.
mss dacia binnenkort???(die ruit gaat ook electrisch)
wat die ingenieurs betreft,mss zit daar het grootste probleem wel,lol.
en nee ik heb gelukkig geen betaalproblemen,maar ik ken er wel een hele boel die in de problemen geraken met dit meer meer meer systeem.
trouwens autofan ben je niet alleen als het over hoge bedragen gaat he

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws