Als het van VAB afhangt, moeten de steden die de Lage Emissie Zone (LEZ) hebben ingevoerd zich niet baseren op de criteria van de Vlaamse Overheid, de Euronorm van de wagen. Daarin zouden Euro4-dieselwagens worden gediscrimineerd.
VAB deed een analyse naar de effectieve uitstoot van fijn stf bij het huidige dieselwagenpark in Vlaanderen. Daarvoor werd de modernste technologie toegepast om de uitstoot van 152 voertuigen te meten. Uit deze test blijkt dat 1 op 5 van de Euro 4 dieselwagens (19%) beschikt over een goed werkende roetfilter,en daardoor niet méér fijnstof en roet uitstoot dan de Euro 5 norm voorschrijft. Een goed functionerende roetfilter haalt tot meer dan 95 procent van het fijn stof uit de uitstoot van de motor. Een meerderheid van de Euro 4 dieselwagens beschikt echter niet over een roetfilter omdat de uitstootnormen dat destijds nog niet noodzakelijk maakten.
Volgens VAB zit daar dan ook de denkfout die de Vlaamse Overheid maakt. Zij behandelt alle Euro 4 dieselwagens hetzelfde en maakt geen onderscheid tussen een Euro 4 mét en eentje zonder filter. Nog volgens de metingen van VAB zou 19 procent van de Euro 4 dieselwagens de LEZ toch binnen mogen op basis van de fijnstof uitstoot. In tegenstelling tot deze Euro 4 wagens, zou bij 16 procent van de Euro 5 wagens en bij 10 procent van de Euro 6 wagens de roetfilter niet naar behoren werken, waardoor ze eigenlijk te toegang tot de Lage Emissie Zone ontzegd zouden moeten worden.
wat dan wel?
VAB wil dan ook dat de Vlaamse Overheid de LEZ-regelgeving aanpast, waardoor dieselwagens de toegang tot de LEZ niet ontzegd wordt op basis van de Euronorm maar op basis van een reëel vastgestelde overtreding van de fijnstofnorm, gemeten door de autokeuring. Met die aanpassing zou ook sociale onrechtvaardigheid worden vermeden, door de huidige discriminatie ongedaan te maken. VAB vraagt zich ook af of de controle op de roetfilter geen efficiëntere manier is om de luchtkwaliteit te verbeteren dan de invoering van de Lage Emissie Zone.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden