Vraag: touchscreen of klassieke knoppen voor klimaatregeling?

Klimaatregeling touchscreen of knoppen

Wij vloeken er wel eens op, anderen zweren er dan weer bij: de huidige trend om steeds meer functies achter een touchscreen te stoppen. De meest frappante: de klimaatregeling.

Wij zweren nog steeds bij klassieke knoppen om de temperatuur of de kracht van de ventilatie bij te stellen. Om te kiezen uit welke ventilatiemonden de lucht precies komt. Of om blindelings de ruitontwaseming te vinden. Dat laatste laten zowat alle constructeurs gelukkig nog als een klassiek knopje op het dashboard staan, maar al die andere functies zitten de laatste jaren steeds vaker achter een touchscreen.

Constructeurs als Peugeot en Volvo doen dat bijvoorbeeld, en leiden – volgens ons – daarmee je aandacht van de weg af, omdat je op een touchscreen niet dezelfde tactische feedback krijgt als van een klassieke draai- of drukknop en dus noodgedwongen even op het scherm moet kijken. Tegelijk is het ook moeilijker om blindelings de positie van de juiste functie te vinden op een vlak scherm. Andere constructeurs, zoals Skoda, hebben een halfslachtige oplossing: zij gebruiken nog klassieke draaiknoppen voor de temperatuur, maar een digitaal menu voor de ventilatiestand.

Klimaatregeling touchscreen of knoppen

Digitale Honda, analoge knoppen

We pikten vanmorgen een bericht op over Honda, dat na feedback van klanten op zijn stappen terugkeert. Zo heeft de anders behoorlijk digitale Honda E opvallend genoeg klassieke knoppen voor de airco, en kiest de nieuwe Jazz ook voor de klassieke bediening. “We zijn van een touchscreen terug naar knoppen gegaan, nadat klanten ons lieten weten dat het scherm moeilijk intuïtief te bedienen was.” Heeft Honda gelijk, of worden wij – net als de gemiddelde Honda-klant – gewoon een dagje ouder? Of meer nog: is dit een probleem dat over enkele jaren sowieso verdwijnt, nu stembediening steeds meer ingang vindt in de auto?

Wat vind jij dus: fan van klassieke draai- en drukknoppen, of heb je geen problemen met een touchscreen?

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 12 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Pieter E 12:08
afbeelding van Pieter E

Fysieke knoppen natuurlijk. Deze kun je blindelings bedienen in tegenstelling tot touchscreen waarbij je de aandacht van het verkeer weg moet halen om door menu's te beginnen scrollen om u temperatuur aan te passen. Touchscreens zouden verboden moeten worden in auto's. Vooral in deze Corona-tijden waarbij een virus 70u kan overleven op glazen oppervlakken. Zeer leuk voor een deelauto met touchscreens :)

andre123 08:43
afbeelding van andre123

volledig akkoord,die vieze dingen moeten geweerd worden.
desnoods inschrijving weigeren.
stembediening?hahahaha probeer maar eens met kinderen in de wagen.

Hendrik 12:53
afbeelding van Hendrik

Echte knoppen graag...

suskewiet 13:37
afbeelding van suskewiet

alles moet naar de knoppen
of het gaat naar de knoppen

Menck 14:09
afbeelding van Menck

Fan van klassieke draai- en drukknoppen! Veel veiliger wegens de intuïtieve bediening.
Touchscreens zijn fraai maar leiden de aandacht van de weg af.

Christopher 16:45
afbeelding van Christopher

Die mij maar de knoppen!

Theo 21:51
afbeelding van Theo

Knoppen, zoals in het artikel staat, die kan je blindelings vinden.

JL 22:52
afbeelding van JL

Knoppen voor airco en radio-volume. Mits een beetje ergonomische opstelling heb je zonder kijken meteen de juiste knop te pakken. Het is dan wel handig dat de wijziging van stand op je dashboard/board computer wordt weer gegeven.

Veel merken willen precies fancy doen om fancy te doen/hip te zijn. Dit is echter een geval waar wat mij betreft geldt "if it ain't broken, don't try to fix it".

Techno Patat 22:55
afbeelding van Techno Patat

Hoe vaak komen jullie daar precies aan dat het jullie zo hard stoort?

Bij m’n laatste 3 auto’s dat ik heb gekocht had ik automatische klimaat regeling en enkel bij m’n Alfa moest ik in de lente en winter een graad verlagen/verhogen.
In de 2 auto’s erna staat de temperatuur op 21 graden, alles op ‘auto’ en de auto regelt alles beter dan dat ik het zou kunnen :p! Ruitenontwassemer is het enige knopje dat ik op die ganse module gebruik...

Als ik frisjes heb zet ik hoogstens de zetelverwarming aan (met een knopke :D!).

Ik heb nu ook wel liever knopjes. Deels voor de aandacht op te weg te houden, maar minstens evenveel omdat ik nog graag dingen met gevoel heb! M’n zintuigen mogen allemaal geprikkeld worden als ik in de auto zit, ook door knoppekes dus! Maar moest het in het touchscreen zitten heb ik er geen last van eigenlijk..

Jeroen Dk 08:39
afbeelding van Jeroen Dk

Liever echte knoppen. Voor de veiligheid alleen al.
Laatst las ik een studie waarin beweerd wordt dat touchscreens in auto's gevaarlijker zijn dan alcohol. Al zal dat wel afhangen van de hoeveelheid alcohol.
Voor wie het interesseert : https://www.iamroadsmart.com/campaign-pages/end-customer-campaigns/infot...

Analog 09:21
afbeelding van Analog

Echte knoppen... Zeker met al die putten hier in de baan

Jan De Groote 09:22
afbeelding van Jan De Groote

Grote fan van klassieke draai- en drukknoppen. Digitaal is niet per definitie beter en zeker niet voor dit soort toepassingen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws