Dit jaar is het tien jaar geleden dat Ford dochtermerk Volvo overliet aan de toen onbekende Geely Holding. Het einde leek nabij voor het Zweedse merk maar dankzij Geely floreert Volvo als nooit tevoren. Tijd voor een overzicht.
Het was 2010 en de autosector kreunde onder een zware economische crisis die twee jaar voordien de kop opstak. Bij Ford stapelden de verliezen zich op en Amerikaanse bedrijf moest dringend zaken op orde krijgen. Eén van de beslissingen om financieel terug gezond te worden was het afstoten van verschillende dochtermerken. Jaguar en Land Rover werden verkocht aan het Indische Tata, Volvo mocht naar de Chinese Zhejiang Geely Holding Group.
klein duimpje
Een overname waarvoor Ford op 28 maart 2010 een magere 1.8 miljard dollar kreeg. Mager, omdat Ford in 1999 nog 6 miljard dollar veil had voor Volvo. De overname was voor Geely dan ook een absoluut koopje én hét ticket om zich als Chinees bedrijf te gaan moeien in de Europese autosector. Een evolutie waar zowel Geely als Europa nog geen seconde spijt van hebben gehad.
Op dat moment was de autotak van Geely namelijk goed voor "amper" 300.000 auto's op jaarbasis. Klein geld voor een markt als China. Het beheer van Volvo zou het merk echter de nodige aanzien geven binnen China en die aanzien zorgt op haar beurt voor vertrouwen bij Chinese klanten... en hogere verkoopcijfers.
Freedom
Al was zonder twijfel ook Volvo gebaat door de overname. Want het Zweedse merk werd steeds stiefmoederlijk behandeld door Ford. Met het verplicht overnemen van technologie, willens nillens. Buiten de tweede generatie C70 met vijfcilinder, is de periode van Volvo onder Ford weinig memorabel. Geely zag echte het potentieel in het Zweedse merk en - vooral - gaf het ook de vrijheid om zichzelf heruit te vinden.
Daarvoor had Geely bakken geld veil. Zo'n 11 miljard dollar dat samen met investeerders gevonden werd. Geld dat gretig opgesoupeerd werd door Volvo om een nieuwe designlijn uit te doktoren, een nieuw chassis te ontwikkelen en veiligheidsnufjes uit te vinden.
VW achterna
Het eerste product van de overname (lees: geldinjectie) was SPA. Nee, niet het Belgische water, wel de Scalable Product Architecture. Een onderstel à la VW's MQB dat zich groter en kleiner kon maken. 1 chassis voor alle toekomstige producten van Volvo, van middenklasse sedan (S60) tot gigantische SUV (XC90).
De volgende ontwikkeling was die van een nieuwe motorenfamilie. Opmerkelijk was daarbij de keuze om integraal voor viercilinders te gaan. Destijds werd dat nog op hoongelach onthaald maar anno 2020 met de strengere emissienormen in het achterhoofd bleek Volvo toen al een slimme keuze te nemen door meercilinders links te laten liggen. En Geely, die keek goedkeurend vanop een afstand.
Thor
Leuk natuurlijk, nieuwe technologieën... maar zonder auto's heb je er niet veel aan natuurlijk. Vijf jaar na de overname verscheen in 2015 de tweede generatie XC90. Volvo's eerste product volledig ontwikkeld onder Geely's vlag. Met het SPA-platfom als fundament en een viercilinder voorin. Het vrij agressieve design sloeg in als een bom en fungeerde als basis voor alle Volvo's die volgden.
In een sneltempo kwam Volvo op de proppen met de S90, V90, S60, V60 en XC60. Auto's die ook verantwoordelijk zijn voor het gemeengoed maken van de plug-inaandrijving in de zakelijke sector, ook al was Mitsubishi met de Outlander PHEV eigenlijk de pionier. Het SPA-platform kreeg daaropvolgend dan weer gezelschap van het CMA-platform. Een platform dat gebruikt wordt voor de XC40... maar ook volledige elektrificatie toelaat.
Instituut
Hét platform waar Geely destijds van droomde, want ondertussen is de kleine Chinese underdog uitgegroeid tot een instituut in autoland. Met Volvo, Polestar, Lynk & Co én Britse sportwagenfabrikant Lotus in handen. Het deed alvast waar elke analist in 2010 niet in geloofde. Simpelweg door zich niet te moeien in het reilen en zeilen van Volvo. Iets waar verschillende moederhuizen best een lesje van kunnen leren.
En de groei van Volvo? Wel, in 2010 verkocht het merk 373.525 auto's, in 2019 groeide dat getal naar 705.452 stuks. Zowat een verdubbeling in verkoop. Maar vooral: met een ruim assortiment aan plug-inhybrides en een full EV op komst is Volvo gewapend voor de strengere emissienormen de komende jaren.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 5 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 20 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden