Net zoals restaurants niet plots gerechten zullen aanbieden met 50% korting, zal ook de prijs van een nieuwe auto niet plots fors dalen. Als iets te goed lijkt om waar te zijn...
Verschillende media koppen vandaag met een lekker klinkende titel: volgens een Duitse expert zullen auto's door de coronacrisis binnenkort tot wel 50% goedkoper zijn. Een verhaal dat te goed lijkt om waar te zijn... en dat is het ook natuurlijk. Al zeker voor de Belgische markt.
Duitsland is niet België
De hoofdreden voor die plotse daling, volgens Duits automarktexpert professor Ferdinand Dudenhöffer, is de overstock bij dealers. Nu werkt de Duitse markt helemaal anders dan de Belgische. De Belg koopt immers zijn auto nog steeds grotendeels op bestelling. Daardoor worden dealers niet verplicht om van de constructeur jaarlijks een bepaald aantal auto's af te nemen. Wat de klant bestelt, zal de klant krijgen. De parkings van dealers lopen bij ons dus niet vol met auto's die ze niet verkocht krijgen. Sterker nog: de parkings van dealers lopen leeg, wegens geen nieuwe bestellingen én geen nieuwe productie.
Het lijkt zelfs eerder logischer dat er productieschaarste zal ontstaan. Verschillende automerken gaan er immers van uit dat het uitstellen van de autoaankoop geen afstel is. Eenmaal de dealers in Europa terug open gaan, verwachten merken dus een toestroom van orders. Daardoor kunnen de wachttijden wel eens oplopen. De fabrieken en het transportproces moeten eveneens terug opgestart worden.
Geen plannen
We polsten eens bij BMW Belux naar hun situatie: "Echt veel stock hebben we niet in België. Temeer omdat de Belgische klant nog steeds liefst auto's op bestelling koopt. Meer nog: het sluiten van de assemblagefabrieken om onze werknemers te beschermen heeft als bijkomende effect dat er geen teken van overproductie is."
Hetzelfde verhaal horen we bij Mazda Belux: "Onze auto's komen op bestelling van de klant aan in de haven van Antwerpen, waardoor we de komende weken of maanden niet plots met een gigantische overstock zitten die we kwijt moeten. Het zou dus raar zijn om als bedrijf plots auto's met een fikse korting te gaan verkopen. Een restaurant gaat ook niet plots gerechten aanbieden met 50% korting, dan kan je beter meteen de boeken toe doen."
Toch verwachten we straffe deals
Rechtstreeks zal je bij de dealer dit najaar dus geen "coronadeals" moeten verwachten. Toch lijkt het ons niet ondenkbaar dat er binnenkort straffe deals te rapen vallen bij een "nieuwe" auto. Het is namelijk niet ondenkbaar dat door de aanhoudende lockdown verschillende autoverhuurbedrijven in het zuiden van Europa over de kop zullen gaan. Zoals bij ons de automarkt gedomineerd wordt door de leasingsector, is in Zuid-Europa de verhuursector immers de dominante partij. Die sector is goed voor duizenden auto's die voor een korte termijn worden ingeschreven.
Zo'n vloot nieuwe auto's die geen kilometer hebben gereden (wegens geen toerisme) kan wel eens in handen vallen van private lease-bedrijven of de Cardoens van deze wereld. Kortingen tot 50%? Die zullen evenwel niet de norm gaan worden.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 17 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden