De drie duurste auto’s van het Salon hadden we je reeds meegegeven. Nu is het tijd voor een overzicht van de meest goedkope modellen op de Brusselse Expo die we voor het gemak hebben ingedeeld in een tiental verschillende categorieën.
Leuk om van te dromen natuurlijk, die dure sportwagens op het autosalon. Maar wat als je een compleet koopje wilt? We gingen op pad met onze rekenmachine en kwamen terug met de 10 goedkoopste auto's per segment. Zodat je weet waar te kijken als portefeuille dit jaar wat dunnetjes aanvoelt.
De allergoedkoopste: Dacia Logan SCe 75 pk
(6.990 euro)
Dé goedkoopste auto van het Salon moet de Dacia Logan zijn met een prijskaartje van nauwelijks 6.990 euro. Bewezen (Renault-)techniek verpakt in een intussen best ok uitziend Roemeens jasje. Ondanks het feit dat het een basisversie is krijg je toch nog items zoals ABS en ESP, airbags, stuurbekrachtiging, getinte ruiten en een bandendrukcontrolesysteem.
Stadswagentje: Fiat Panda Pop 1.2 69 PK
(7.990 euro)
Deze keer houden we het bewust compact en komen we bij FIAT uit. Daar hebben ze een klein ruimte- en prijswonder in de catalogus staan dat Panda heet. De Panda is bij ons lang niet zo populair als zijn meer fancy zustermodel Cinquecento, maar is wel nog een stuk praktischer en rijdt minstens even goed. Voor 7.990 euro hebben de Italianen al een Chinees beertje in de aanbieding staan, inclusief 1.2 benzine van 69 pk.
Middensegment: Fiat Tipo Berline 1.4 MPI 95 pk
(15.090 euro)
Critici zouden opnieuw de Logan naar voor kunnen schuiven. Maar aangezien die al in de prijzen is gevallen schakelen we een niveau hoger en is het opnieuw Fiat dat in de prijzen valt. De Fiat Tipo is er al als vijfdeurs vanaf 15.090 euro, inclusief een 95 pk sterke benzine, en biedt daarmee een goed compromis van ruimte en comfort. Fiat heeft ook nog een Tipo hatchback in de aanbieding die start bij 16.290 euro en iets beters is afgewerkt.
Elektrische auto: Renault Zoé LIFE R90 B-RENT
(16.450 euro)
Elektrische auto’s zijn in de autosector intussen niet meer weg te denken en dat is ook in Brussel niet anders. De goedkoopste elektrische auto die we konden vinden is de Renault Zoé die, inclusief tal van kortingen, aftikt op nauwelijks 16.450 euro. Een knalprijs waardoor je echt geen excuus meer hebt om je eerste, maar vermoedelijk eerder tweede, auto in te ruilen voor een elektrisch exemplaar.
SUV: Dacia Duster Access SCe 115 pk
(11.990 euro)
Softroaders, crossovers, SUV’s. Eerlijk gezegd weten we niet waar beginnen in deze categorie vol vage marketingtermen. Maar wie ‘goedkoopste’ SUV denkt, denkt automatisch aan de Dacia Duster. De Duster was van meet af aan een groot succes en is dat nog steeds. En hoewel quasi niemand voor de goedkoopste Duster opteert staat de comfortabele alleskunner toch nog steeds vanaf 11.990 euro in de brochures.
Pickup: Isuzu DMAX Single Cab 2WD L AC
(24.200 euro)
Een hele mond vol deze Isuzu DMAX Single Cab 2WD L AC maar wel de goedkoopste pick-up die we (inclusief BTW) konden vinden. Daarvoor krijg je een praktische en oersterke pick-up van een gereputeerd Japans merk dat reeds meer dan 100 jaar rasechte werkpaarden maakt.
Sportwagen: Mazda MX-5 1.5
(22.690 euro)
De Mazda MX-5 is in heel wat opzichten een wonder. Klein, licht en compact, duurzaam en op de koop toe nog eens goedkoop qua ge- en verbruikskosten lijkt de kleine roadster bijna te mooi om waar te zijn. En zelfs met de 1.5 instapmotor blijft de MX-5 zijn mannetje staan. Daarom blijft het opvallend dat Mazda al dat moois vanaf 22.690 euro in de catalogus heeft staan. Bovendien moet het geen echte concurrenten dulden. Op de Fiat 124 Spider na dan dat het op de koop toe nog eens zelf bouwt ook!
Exoot: Alpine A110 Pure 1.8
(55.000 euro)
Met het verdwijnen van de instap Lotus Elise met atmosferische 1.6 benzine is het de Alpine A110 die voor ons als goedkoopste ‘exoot’ te boek staat. De moderne interpretatie van het origineel heeft zijn entrée niet gemist en staat bij kenners, liefhebbers en critici terecht hoog aangeschreven. Daardoor zijn de wachttijden wel hoog opgelopen. Al heeft Alpine intussen goed werk geleverd en zijn ze al gedaald van 14 naar 10 maanden.
Cabrio: Fiat 500C Pop 1.2 69 pk
(14.990 euro)
Of de Fiat 500C als rasechte cabrio door het leven mag of kan gaan is ook ons niet helemaal duidelijk. Wat dat betreft mag de titel misschien wel opnieuw naar de MX-5 gaan. Maar aangezien hij hier al reeds de revue passeerde, opteren we toch voor de dakloze 500 die ook nu nog steeds immens populair is. Het stadsautootje is er al vanaf 14.990 euro in basisversie en is daarmee gevoelig goedkoper dan de MX-5.
Bestelwagen: Dacia Dokker Van
(7.490 euro)
Ook in deze categorie is het Dacia dat met de -euh- hoofdprijs aan de haal gaat. De Dokker Van is er immers al vanaf 7.490 euro. Een knalprijs die wel bijzonder veel waar voor zijn geld biedt. Ideaal zeg maar voor wie op zoek is naar veel no nonsense binnenruimte en een goedkope en betrouwbare metgezel.
En mocht je zelf nog een goedkopere kandidaat gezien hebben op het Salon, of een offerte gekregen hebben die binnen deze categorieën past en er nog eens flink onder duikt. Laat het ons dan zeker weten!
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden