Lockdown: Mag ik buiten met mijn oldtimer (of youngtimer)?

Oldtimer lockdown mag ik rijden youngtimer

Door spelregels die steeds veranderen en inspelen op de huidige situatie in ons Belgenland is het moeilijk om het bos nog door de bomen te zien. Mag je nu wel of niet buiten met je oldtimer of youngtimer tijdens de lockdown? Autofans zocht het voor je uit.

Mag ik nog buiten komen met mijn youngtimer of oldtimer? Een simpele vraag, met eigenlijk een simpel antwoord. Want JA, je mag je oldtimer of youngtimer gerust gebruiken in deze tijden van lockdown. Al volgen er natuurlijk nog enkele 1a, 1b, 1c en 1...-regels. Iets waar onze Belgische overheid zich meester in heeft gemaakt.

Ja... maar

Oké, volg even mee. Officieel is er geen verbod uitgevaardigd op het gebruik van een oldtimer of youngtimer. Bij uitbreiding is er voor geen enkel type wagen een verbod uitgevaardigd. Net zoals je nu nog de baan op mag met een Fiat Panda of een nagelnieuwe Lamborghini Aventador, mag je ook nog de baan op met een klassieke wagen.

Je moet evenwel de reden van die verplaatsing kunnen verantwoorden. Je mag dus met je oldtimer onder andere naar de winkel, dokter, ziekenhuis of je kinderen naar de noodopvang brengen. Echter mag je niet met je oldtimer op pad voor een recreatieve rondrit. Vage omschrijving natuurlijk. Want wie houdt je tegen als je besluit met een serieuze omweg naar de lokale supermarkt te rijden? Wel, de politie, als je geen overtuigende verklaring af kan leggen.

Pleiten voor toelating

Dat deze regel voor de nodige frustraties zorgt, dat spreekt voor zich. Toch was het de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) die eind vorige maand haar leden opriep om het gebruik van de oldtimer te vermijden. Logisch ook, want minder mensen op de baan, zijn meer mensen in hun kot en verlaagt het risico op zware verkeersongevallen (die de werkdruk van ziekenhuizen vergroten). Ondertussen zijn er verschillende groepen die pleiten voor een toelating. Eén daarvan is vzw Red De Oldtimer die hekelt dat vanaf mei jachthavens terug open mogen voor boottochten maar dat een recreatieve rondrit met de oldtimer niet toegelaten is.

Belgische automobielfederatie Febiac gaat er alvast van uit dat het wachten zal zijn tot dagtripjes terug toegelaten worden alvorens oldtimer- en motorritjes weer kunnen. Tenslotte kan je stellen dat het toelaten van recreatieve oldtimerritten een precedent in de hand werkt. Want waarom mag mijn buurman met zijn oude Porsche 911 een pleziertocht maken maar mag ik dat niet met mijn gloednieuwe 911 (of Opel Corsa)? Het doel (even ontspannen in de auto) is tenslotte hetzelfde.

Wat vinden jullie? Moeten recreatieve ritjes met de oldtimer toegelaten worden?

Laatst gepubliceerd

Reacties (24)

Plaats een reactie
Menck 17:51
afbeelding van Menck

Blijf in uw kot! Of voor wat oldtimers betreft: blijf in uw garage! ;-)

Doohie 18:51
afbeelding van Doohie

Ja...en zo rap mogelijk.

Autoveer 19:20
afbeelding van Autoveer

Omdat een ritje in een klassieke Porsche flink wat 'fysieke inspanning' vergt en daarom als 'sport' moet worden gezien. Dezelfde rit in een jong exemplaar met PDK vergt nauwelijks inspanning of skills...

Ik ga me nu concentreren op het het wiskundige vraagstuk in het onderstaande venster

Jos D. 08:47
afbeelding van Jos D.

Oldtimers worden al genoeg bevoordeeld in normale tijden. Dus geen reden om in deze Corona tijden er nog wat voordelen bovenop te gooien.

Chris S. 18:29
afbeelding van Chris S.

Beetje jaloers, Jos?

4g63 10:59
afbeelding van 4g63

Is een nieuwe wagen beter dan eentje uit de jaren 90, begin 2000?
Ben je vandaag niet beter af met een mooi geconserveerde wagen van pakweg 20j dan een nieuwe?

Jos D. 18:38
afbeelding van Jos D.

Dat is een persoonlijke en subjectieve keuze en staat los van deze discussie hier. Mij gelijk waar je wilt in rijden maar voor iedereen dezelfde regels.

pieter jan 12:51
afbeelding van pieter jan

Ja, want jij doet waarschijnlijk alles volgens de regels nietwaar! zoals ik u commentaar lees, denk ik dat u serieus gefrustreerd rondloopt, doe wat aan u attitude man laat iedereen met rust en leef zelf wat.

Jos D. 12:51
afbeelding van Jos D.

Helemaal niet maar ik zie geen enkele reden om een oldtimer te bevoordelen tov een niet-oldtimer. Ze maken evenzeer gebruik van de openbare infrastructuur en dus moeten ze ook maar bijdragen volgens de regels die voor iedereen gelden.
En dan mag je je oldtimer ook gebruiken onder dezelfde voorwaarden dan een niet-oldtimer. Dus ook voor woon-werkverkeer en om de kinderen naar school te brengen.

Adriaan 13:05
afbeelding van Adriaan

Als ik een oldtimer zou gebruiken zoals ik mijn auto nu gebruik, zou ik er jaarlijks minstens 35000km mee rijden, ik vermoed dat je dan aan onderdelen en onderhoud wel meer dan genoeg btw betaald hebt om dat forfetaire wegenbelastingsvoordeel teniet te doen ;-)

Jos D. 18:30
afbeelding van Jos D.

Dat is ieder zijn keuze en daar hangen gevolgen aan vast. Niemand verplicht je met een oldtimer rond te rijden :-)

Anno eddy 08:27
afbeelding van Anno eddy

Vind het raar dat fietstochten mogen en wandelingen met een aantal personen bij elkaar en dat iemand die met de motor of oldtimer die daarop of daarin zitten dat niet mogen .Als dat 2 personen zijn die op een adres wonen vraag ik me af wat het probleem is .

Yvesw 08:45
afbeelding van Yvesw

De overkoepelende vraag is: Waarom mag ik dan ook niet een ritje doen met mijn Volkswagen Golf uit 2017 met iemand die ook op mijn adres woont?

Adriaan 13:56
afbeelding van Adriaan

Ik denk dat we het antwoord ergens moeten gaan zoeken bij ons zelf, Belgen, en al zeker Vlamingen hebben nogal de gewoonte om elke regel zodanig door te gaan redeneren dat ze kunnen blijven doen waarin ze zin hebben. En dan ga je van die onnozele regels krijgen waarin uitdrukkelijk bepaalde dingen moeten verboden worden omdat het gebruik van gezond verstand bij sommige mensen optioneel was...

Jos D. 18:36
afbeelding van Jos D.

Of ze hebben dat wel maar willen het dan altijd toegepast zien op anderen :-)

Tamara 08:45
afbeelding van Tamara

Zeker en vast waarom zou het ni mogen je mag wel gaan wandelen en fietsen enz maar 2pers waarom dan ni rond rijden in een auto. Nu is het de tijd om te genieten van de oldtimers en nu mogen we ni. Het is ook een sport om ermee te rijden en zeker en vast een ontspanning maar ja...

jos bleukx 23:54
afbeelding van jos bleukx

Motoren mogen nu rondrijden voor plezier. Oldtimers moeten nog even wachten. Wat is het verschil? Het verschil is in dit land dat er steeds twee maten en twee gewichten zijn. Wie kan hier tegen zijn? Enkel de mensen die jaloezie hoog in het vaandel dragen!

steve de clerck 14:17
afbeelding van steve de clerck

Ja, Het moet kunnen terug een plezier rit maken met je oldtimer alleen met leden van je gezin. Zo kan je niemand anders besmetten.

Adriaan 10:00
afbeelding van Adriaan

Ik heb zelf geen oldtimer maar kan soms echt nood hebben aan eventjes te kunnen rondrijden, gewoon gedachten op nul zetten en genieten van de rit. Maar dat is blijkbaar iets dat niemand begrijpt in Brussel, autorijden moet enkel economisch te verantwoorden zijn... Spijtig, en inderdaad, niet te begrijpen dat je een boete kan krijgen als je alleen in de auto zit, aan het genieten van een ritje...

Jos D. 07:31
afbeelding van Jos D.

En dat moet evenzeer kunnen met een niet-oldtimer :-)

Anthony 08:35
afbeelding van Anthony

Naar mijn mening doet een recreatieve rondrit geen kat kwaad.
Met een motor, die volgens mij altijd wel gevaarlijker zal zijn, mag je wel een ritje doen en zelfs met meerdere motards. Dat hebben jullie zeker en vast ook gezien de laatste dagen.
Een ritje in een sportauto (zondagswagen), oldtimer of eender wat voor wagen kan voor mij veel minder kwaad. Je bent meer beschermt omdat je al in een gesloten ruimte zit. Daarenboven stap je ook niet uit, je rijdt van thuis... tot thuis.

Gust 13:05
afbeelding van Gust

Met de oldtimer rijden mag niet
Maar ik heb maar 1 wagen en dat is een oldtimer
Wat nu ?

Maarten Van Wesemael 20:40
afbeelding van Maarten Van Wesemael

En wat als mijn old-timer een gewone nummerplaat heeft?
54 jaar oud en jaarlijks naar de keuring. Is het dan volgens vadertje staat dan een old-timer?
Alweer een discussiepunt voor echte Vlamingen, nietwaar Adriaan? :-)

Adriaan 11:55
afbeelding van Adriaan

.

Uw reactie