Hangt het van politieke partijen Groen, Ecolo en cdH af, dan zullen automerken binnenkort net zoals sigaretten- en alcoholproducenten niet zomaar zorgeloos reclame mogen blijven maken. Enkel auto's die binnen groene parameters vallen mogen nog geadverteerd worden. Op deze manier willen de partijen de opwarming van de aarde verder tegen gaan.
Groen, Ecolo en cdH hebben een wetsvoorstel ingediend om autoreclames aan banden te leggen. Enkel auto's die binnen strikte parameters vallen mogen nog geafficheerd worden. Het gaat dan over auto's die minder dan 96 g/km uitstoten en/of minder dan 1.400 kg wegen. Met deze maatregel hopen de partijen dat België haar klimaatdoelstellingen kan halen.
Groter = sneller
Daarenboven hopen ze op deze manier de veiligheid op de weg te verhogen. Want - aldus de partijen - vormen grote en zware auto's een risico voor de zwakke weggebruiker. Omdat ze vaak krachtiger zijn, hebben chauffeurs de neiging om sneller te gaan rijden. Wetenschappelijk onderbouwen kunnen ze dit evenwel niet. Meer nog, de moderne zware auto is net zo zwaar omdat constructeurs ontiegelijk veel veiligheidsnufjes installeren. Zowel op vlak van hardware als elektronica. Neem je er de Euro Ncap-cijfers bij, dan merk je ook dat het vaak de grote zware en dure SUV's zijn die de beste veiligheid voor zwakke weggebruikers voor kunnen leggen.
Hoe dan ook, het wetsvoorstel is momenteel exact dat; een voorstel. Volgens de partijen staan de krijtlijnen van dat voorstel nog ter discussie. Al vinden ze het vooral belangrijk om het debat te openen.
Wat vinden jullie? Moeten reclames voor vervuilende/ snelle/ grote auto's worden verboden? Laat het weten in de comments!
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 10 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 15 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 15 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 20 uur geleden