Het Zuiderse landgedeelte heeft de straffe beslissing genomen om tegen 2026 een soort van Lage Emissiezone uit te voeren over heel het grondgebied. Tegen 2026 zal je met minstens Euro 5 voor dag moeten komen, anders mag je Wallonië niet meer in.
Vanaf 2023 zal Wallonië beginnen met het stelselmatig verbieden van oude auto's. Tegen 2026 zouden daardoor enkel nog auto's met een Euro 5-norm toegelaten zijn op het grondgebied van Wallonië. Ter info; de Euro 5-norm ging in vanaf september 2009. Waardoor het dus gaat over auto's die dan maximaal 17 jaar oud zullen zijn. Een onderscheid tussen diesel en benzine maakt Wallonië daarbij niet.
Nog eens vier jaar later, tegen 2030, zal je auto minstens een Euro 6D Temp brevet moet hebben. Dat is een norm die vanaf september 2018 (dit jaar dus) in voegen ging en wordt uitgereikt aan auto's die voldoen aan de normen onder de nieuwe WLTP-test en RDE-test. Wallonië hoopt hiermee alvast duidelijk te maken welke richting het landsgedeelte uit wil. Met een aanvaardbare overgangsperiode voor haar inwoners. Hoe doorrijdend verkeer gaat beboet worden is momenteel nog niet duidelijk. Dat het de kassa zal doen rinkelen, dat is natuurlijk wel duidelijk.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 2 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 17 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden