Rijtest: Honda E Advance (2020)

Honda E 2020 test elektrisch Autofans

Honda mag dan wel al jaren experimenteren met hybridetechniek, voor het eerste volledig elektrische productiemodel van de Japanners was het wachten tot nu. De Honda E lijkt wel een concept car die recht van een beursstand komt gereden. Maar gaat er ook een goede auto schuil achter die sympathieke snoet?

Geef toe: een blikvanger is hij toch, die Honda E? Met die sympathieke ronde koplampen, die compacte afmetingen (de E is 3,90 meter lang) en die camera’s in plaats van spiegels, die overigens volledig standaard zijn. Als Honda, dat tegen 2025 zijn volledige Europese gamma op zijn minst hybride wil maken, dan toch een elektrische auto nodig heeft voor de CO2-doelstellingen dit jaar, dan kan het maar beter meteen een statement maken.

Retrofuturisme

De Honda E oogt misschien een pak minder sportief dan de Urban EV Concept uit 2017 waarop hij gebaseerd is, maar hij staat wel op een volledig nieuw elektrisch platform, met een lage en centrale positie voor de batterij, ideale 50/50-gewichtsverdeling en achterwielaandrijving. Daardoor kregen de designers zowat vrij spel, en is het resultaat dus een ontwerp dat knipoogt naar de oer-Civic, en dat tegelijk alleen maar positieve reacties uitlokt. Een beetje zoals Mini nu bijna twintig jaar geleden deed met de wedergeboorte van het merk.

Binnenin wil Honda die lijn doortrekken, maar ruilt het de retro-invloeden in voor ongegeneerd futurisme. De ontwerpers wilden het gevoel van een moderne woonkamer nastreven, en daar zijn ze met de combinatie tussen stof, (imitatie)hout en warme kleuren in geslaagd. De woonkamer wordt wel gedomineerd door een joekel van een flatscreen, want zowat de hele breedte van het dashboard bestaat uit schermen. In de hoeken die van de spiegels, voor je neus dat van het instrumentenpaneel, en voor de rest twee infotainmentschermen die je onderling van positie kunt wisselen. En ook de centrale achteruitkijkspiegel kun je omklikken naar een camerabeeld.

Honda E 2020 test elektrisch Autofans

Hoog gadgetgehalte

Geslaagd? Ja en nee. Het interieur van de Honda E is echt bijzonder aangenaam om in te vertoeven, de cameraspiegels werken beter dan die van de Audi E-Tron – wij gokken omdat de E zijn schermen logischer positioneert en nu eenmaal smaller is – en het gebrek aan middentunnel maakt dat je tussen de plaatsen vooraan ook wat bruikbare ruimte hebt. Maar of je echt zoveel prominente schermen nodig hebt? Daar ligt het gadgetgehalte dan weer wat te hoog voor. Zeker als je weet dat je virtuele vissen kunt voeren, of ook een HDMI-aansluiting en stopcontact onderaan het dashboard hebt. Om te gamen tijdens het opladen, we zeggen maar wat.

En dan is er nog de binnenruimte, die door de compacte buitenafmetingen natuurlijk beïnvloed wordt. Honda heeft geprobeerd er het beste van te maken, want zeker met het glazen dak is het ruimtegevoel groot, maar de reële ruimte is klein. De achterbank is ruimer dan die van de – we zeggen maar wat – Seat Mii Electric – maar de kofferruimte met 171 liter beduidend kleiner. De achterbank klapt trouwens in één stuk neer, dus de E bedeelt zich haast sowieso een rol toe als tweede auto in het gezin.

Honda E 2020 test elektrisch Autofans

Gezwind stuurdertje

Nu, die compacte afmetingen hebben gelukkig een voordeel voor de aandrijflijn: Honda heeft geen gigantische batterij of krachtige elektromotoren nodig om het geheel voort te stuwen. De E zet met 1,5 ton wel nog flink wat gewicht in de schaal, maar gebruikt een batterij van 35,5 kWh en een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 315 Nm. Kies je voor de Advance, zoals wij, dan stijgt dat vermogen naar 113 kW (154 pk) terwijl het koppel hetzelfde blijft.

Dat zorgt voor gezwinde prestaties: de Advance haalt 100 km/u in 8,3 seconden, de basisversie is met 9 seconden amper trager. De Honda E is daardoor een gezwind stuurdertje, dat kan rekenen op een onmiddellijke responstijd. De achterwielaandrijving zorgt bovendien voor een plezierig weggedrag, dat in combinatie met het bij EV’s intussen beruchte one-pedal-rijden wonderen doet voor de rijbeleving. Tel daarbij een bijzonder korte draaicirkel (4,3 meter) en een ophanging op Europese leest (stevig, maar niet oncomfortabel), en je kunt net als andere weggebruikers maar weinig tegen hebben op het rijgedrag van deze Honda E.

Honda E 2020 test elektrisch Autofans

Achilleshielen

Op de snelweg voelt de E zich wat minder in zijn sas. Niet alleen door zijn compacte afmetingen waardoor de rest van het verkeer intimiderend overkomt, maar ook omdat het nefast is voor het rijbereik. Honda spreekt over 222 WLTP-kilometers, maar in de praktijk moet je al flink moeite doen om 180 kilometer op het display te toveren. Vijf jaar geleden was dat perfect normaal, vandaag is dat simpelweg te weinig.

Honda verdedigt zich weliswaar door te zeggen dat de E een echte stadsauto is en dat je voor de meest courante verplaatsingen geen grotere actieradius nodig hebt. Moet je toch opladen, dan kan dat aan een snellader aan 100 kW in 30 minuten tot 80 procent, of aan een wallbox aan 7,4 kW in 4,1 uur. Dat neemt niet weg dat in een segment waar kleinere auto’s als de Mii Electric een ruimer rijbereik kunnen voorleggen, veel zal afhangen van de prijs.

En daar komen we bij een nieuwe achilleshiel van deze E. In zijn basisuitvoering kost hij 34.500 euro, als Advance 37.500 euro. Da’s niet alleen ruim 10.000 euro meer dan de Mii Electric, maar ook nog eens 4.000 euro meer dan de Opel Corsa-e en nog eens nipt 1.000 euro duurder dan de elektrische Mini Cooper SE. Ook de basisuitvoering van de Renault Zoé blijft 2.000 euro onder de prijs van de Honda. En dan doet de afgeschafte aankooppremie van de Vlaamse overheid voor particuliere kopers extra pijn.

Honda E 2020 test elektrisch Autofans

Conclusie

Honda kan natuurlijk hopen dat potentiële klanten zich door hun gevoel laten leiden, en hun voorkeur voor het design, de technologie en de gadgets laten primeren op de praktische bezwaren. Onze coup de foudre was er, maar we vrezen dat de meeste potentiële klanten deze sympathieke Honda E opzij zullen schuiven voor concurrenten met een ruimer rijbereik, ruimer interieur of betaalbaarder prijskaartje. En dat de E dus zichzelf veroordeelt tot een beperkte niche.

Specificaties

Motor

Elektromotor

Vermogen

154pk

Koppel

315 Nm

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 542 kg

Topsnelheid

145 km/u

Prijs testwagen

€ 38 160.00

Prijs basismodel

€ 34 500.00

0 tot 100 km/u

8.30 sec

Min. kofferinhoud

171 L

Max. kofferinhoud

861 L

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
User4580 18:35
afbeelding van User4580

Indien dit een normaal A-segment model was met benzinemotor voor een schappelijk prijs zou die wel goed verkopen, het design is echt de max en weinig A-segmenters kunnen dat zeggen!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws