Rijtest: BMW X3 xDrive30e (2020)

Steeds vaker trekt BMW de kaart van de plug-inhybrides. De recentste in onze testgarage is de X3 xDrive30e, het hogere broertje van de plug-inhybride 3 Reeks. De X3 kan wel eens goeie punten gaan scoren als het op de elektrische kant aankomt.

De X3 hoeven we niet meer voor te stellen. De derde generatie is alweer sinds 2018 op de markt en is tegenwoordig zowat even groot als een X5 van de eerste generatie. Waren ze daarmee bij de eersten in SUV-land, dan pikken ze nu in op de plug-intrend met de X3 xDrive30e. Hoger zitten en elektrisch rijden, dat willen we tegenwoordig toch?

hogerop

De binnenruimte, die weet van de pluginificatie van de X3. Niet dat je plots minder hoofdruimte krijgt, maar de accu vindt een plaatsje in de kofferruimte die daardoor wat liters verliest - 100 om exact te zijn. Daarbovenop verlies je de relatief lage laadvloer in de X3, want BMW duwt de brandstoftank een beetje omhoog in de vloer om daaronder de accu de nodige ruimte te geven. Jammer, want zo krijgt 'laadruimte' een heel andere betekenis. Maar goed, met 450 liter heb je nog altijd niet te klagen.

De xDrive30e weegt zowat 260 kilogram meer dan een X3 op benzine. Ondanks het verhoogde gewicht voelt de wagen nog altijd betrouwbaar aan op de weg. Dankzij de hogere rijpositie heeft de X3 wat meer mogelijkheden om rolneigingen op te vangen. Je voelt ze wel, die extra kilo's, maar ze worden niet storend op deze X3, die verder als een blok op de weg blijft liggen. 184 plus 109 pk brengt het gecombineerde vermogen op 292 pk, gecombineerd met 420 Nm aan koppel. Daarmee nestelt deze X3 zich tussen de xDrive30i met 252 pk en de X3 M40i met 360 pk. Met zijn vermogen trekt de X3 xDrive30e in 6,3 seconden op van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u, zuiver elektrisch haal je een vlotte 135 km/u maar dan zuig je de batterij zo leeg.

average range

Een hybride auto is maar zo elektrisch als je hem bijlaadt. Het klinkt wat gek, maar als je flink de stekker in het stopcontact steekt na elke rit, dan krijg je telkens een volle batterij als je weer in je wagen stapt. Die accu is 10,8 kWh groot en voorziet je in de praktijk van 45 elektrische kilometers. Dat is niet heel veel, want die 45 kilometer zijn op een dagje woon-werkverkeer zó opgebruikt. Is de elektrische energie op, dan spaart de BMW toch wat batterijcapaciteit om de benzinemotor nog bij te staan als je toch dat tikkie extra vermogen wil. Niet vaak heb je dat gevoel, want met 184 pk en 300 Nm is de 2.0 benzinemotor goed in staat zich alleen van zijn taak te kwijten. Spreek je de elektromotor vaker aan, dan ligt het voor de hand dat je benzineverbruik daalt. Tijdens onze test kwamen wij dan ook op een verbruik van 5 l/100 km uit, terwijl we zowat een kwart van de tijd elektrisch reden.

De BMW X3 xDrive30e staat voor 57.900 euro voor je deur. Dat is natuurlijk als je geen opties aanduidt, en dat kan nog wel eens moeilijk worden bij BMW. Mooie velg eronder, een Innovation Pack erbij, en dan zit je al een paar duizend euro verder. Dat BMW kan pronken met een cijfer van 48 g/km voor de CO2-uitstoot danken ze aan een trucje van de invoerder, die de gehele accucapaciteit opgaf voor de registratie, terwijl de X3 slechts 10,8 kWh van de 12 kWh grote accu verbruikt. Boekhoudkundig een goeie zet, want dat maakt de BMW een pak voordeliger op de fiscale weegschaal. Let wel op, want met wat minder ecologische opties wordt dat fiscale voordeel alweer uitgegomd.

conclusie

Zet hem maar op je lijstje als je in bent voor een plug-in-SUV. Want de BMW mag al wat meer kosten, hij gooit hoge ogen als het op rijdynamiek aankomt, voor een halfelektrische SUV dan toch. Een kleine opdoffer in zijn imago is de kleinere bagageruimte, daar had BMW eigenlijk al in de ontwerpfase iets voor kunnen voorzien. Hij mocht ook iets sneller opladen, die accu, maar dat is iets dat je snel vergeet als je achter het stuur van de X3 xDrive30e zit.

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine + elektromotor

Vermogen

292pk

Koppel

420 Nm

Overbrenging

automaat dubbele koppeling, 8 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 065 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs basismodel

€ 57 900.00

0 tot 100 km/u

6.10 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

450 L

Max. kofferinhoud

1 500 L

CO2-uitstoot

48 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Yannick 19:27
afbeelding van Yannick

ideale kar. jammer van de alweer hoge prijs. da's normaal tegenwoordig. . . . :-(

ter info, heb ook 10kWh batterij en ook circa 40km range. 50l naft. ik haal 1850km alvorens ik moet tanken. Woon werk is 65km heen en terug

BACO 09:10
afbeelding van BACO

@Yannick, ik begrijp die range van 1850km niet, vertrek je volgeladen met bv een Peugeot plugin dan haal je 550km, zonder bijtanken, vanwege kleine brandstoftank (ruimte voor batterij), gulzige benzine motor, en zwaar gewicht. De reden waarom ik geen plug in koop: teveel langere ritten en dus te hoog verbruik. Proficiat: je wagen verbruikt 50l/18.10=2.76l/100km. Ik koop hem onmiddellijk :-). Graag merk en type

Alfred 20:05
afbeelding van Alfred

Yannick spreekt niet over een range van 1850 km, enkel over een range van 40 km op batterij. Hij haalt 1850 km vooraleer te moeten tanken. In een ideale wereld doet hij van die 65 km dus 40 km op elektriciteit en 25 km op benzine, waarna er weer opgeladen kan worden. Dan zit je op ongeveer 28 keer 65 km rijden, met een totaal van 1820 km. Dat geeft dan 1120 km op elektriciteit en 700 km op benzine. 50L benzine voor 700 km is 7,14 L / 100 km gemiddeld.

Adriaan 14:10
afbeelding van Adriaan

Ik moet toegeven dat ik het ook gelezen heb zoals Baco het geïnterpreteerd had, hoe jij het uitlegt klikt het indd heel wat logischer...

Yannick 12:26
afbeelding van Yannick

Alfred begrijpt het beter. Ik heb het inderdaad over ideal gewoon gebruik. Ik haal bijna exact uw berekende waarde of zelfs beter.

Alles is anders als ik inderdaad op vakantie ga. Zo was mijn gemengd verbruik na 2100km (reisje zwitserland) gewoon 6 liter. Wat zeker te doen is.
omdat die dingen sporadisch voorvallen maakt me dat ook helemaal niets uit.
Ik geraak er nog steeds op een normale tijd itt full electric (paar tankbeurten van een uur...)

Tijdens de verlof ook meerdere keren uitstapje berg-op, berg-af verbruikte ik soms zo goed als niets. In het naar beneden rijden lade hij vlotjes bij, rechte banen kan je dat dan lang recupereren en dan bergop wordt je vrijwel altijd
elektrisch bijgestaan.

Ik ben bekeerd naar PHEV in ieder geval...

gaat over een VW Passat GTE trouwens, Baco
maar zal wellicht evengoed met een 330e of C350e kunnen...

BACO 22:39
afbeelding van BACO

Bedankt voor alle info. Ik rij regelmatig grotere trajecten en ben benieuwd hoe ver ik geraak zonder eniige tankbeurt dus ook zonder opladen, met een plugin tegenover klassieke wagen Bij iedere testwagen waarschuwde de dealer me dat de winst slechts in vele kortere trajecten zit (Skoda, Peugeot, Ford - plug in),moeilijk om die gemiddelde meerprijs van 8000€ terug te verdienen. Skoda, idem aan passat,verbruikt dan 8.5l/100km volgens vakliteratuur.

Yannick 11:49
afbeelding van Yannick

op die grote trajecten ga je 0 voordeel halen met die wagen dan.
echter moet je eens kijken wat uw gemiddelde snelheid is (op lange tijd)
vaak hangt dat maar rond de 50-60km per uur... je rijdt dus heel vaak gewoon door het dorp ofzo en daar gaat die wagen dan automatisch elektrisch rijden en haal je wel iets voordeel.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws