BMW biedt steeds meer modellen aan met xDrive-vierwielaandrijving. Veilig en handig, maar niet meer dat achterwielaangedreven rijplezier van weleer, zo vindt een Oostenrijkse tuningbedrijfje. Dat biedt nu een xDelete aan, een app aan die je xDrive kan omzeilen.
Het principe is simpel: de app aankopen, je smartphone via de nodige adapters aansluiten aan de diagnosestekker, en op je telefoon de app inschakelen. De handleiding van xDelete is iets uitgebreider en staat vol waarschuwingen, dus we vermoeden dat de app niet helemaal zonder risico’s is. Temeer omdat RBT Tuning, het bedrijfje achter xDelete, fijntjes vermeldt dat je fabrieksgarantie vervalt als je de app gebruikt.
Nochtans is het idee erachter niet vergezocht: moderne BMW’s met xDrive gebruiken software om te bepalen wanneer de auto vermogen van de achterwielen naar de voorwielen moet sluizen. Door die koppeling softwarematig open te houden, blijft dat vermogen op de achterwielen. Al moet gezegd dat xDelete voor sommige modellen ook een “AWD Sport”- en “AWD Snow”-modus voorziet, die de voorwielen alsnog inschakelen.
RBT Tuning kan de app nog niet op alle xDrive-modellen aanbieden. Een overzicht van wat wel al kan, vind je op hun website.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 6 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 9 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 12 uur geleden