Dat het in de autokeuringscentra momenteel uitzonderlijk druk is, dat is algemeen geweten. De Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) kreunt echter ook onder de lading aanvragen die binnen komen. Waardoor je vaak wekenlang zal moeten wachten op je nieuwe kenteken of kentekenbewijs.
Na een - zo goed als - complete stilstand van drie maanden tijdens de lockdown, valt er nu een gigantische toestroom van aanvragen binnen bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV). Die dienst staat in voor de inschrijving van motorvoertuigen, motorfietsen en aanhangwagens. In simpele termen: de DIV reikt je kenteken en/of kentekenbewijs uit.
Verplichte afspraak
Tot voor kort was die procedure simpel. Want met het roze formulier (aanvraag tot inschrijving van een voertuig) kan je naar een DIV-loket om je nieuwe nummerplaat aan te vragen of een nieuw kentekenbewijs voor een al bestaande nummerplaat aanvragen. Meer nog, vaak regelt je verzekering die formaliteit. Alleen wordt het steeds duidelijker dat de DIV de toestroom aan aanvragen niet kan verwerken.
Zo moet je tegenwoordig verplicht op afspraak komen bij de DIV. En wie vandaag een afspraak online inboekt, zal pas vlot een maand later een plaatsje krijgen. Je aanvraag opsturen is ook een optie, al zeggen verzekeringen dat het niet gegarandeerd is dat je een snelle verwerking zal krijgen. Via de verzekering zelf dan? Ook daar komen steeds meer verhalen naar buiten dat klanten enkele weken moeten wachten op een nummerplaat of nieuw kentekenbewijs als ze bestaande nummerplaten overzetten.
Wachttijd van 7 weken
De DIV maakt daarbij alvast geen onderscheid tussen aanvraag. Of het nu over een nieuwe, tweedehandswagen of oldtimer gaat, de wachttijden lopen soms ellenlang op. Er circuleren verhalen waarbij klanten van een verzekering 2 weken hebben moeten wachten, er doen verhalen de ronde dat klanten al meer dan 7 weken aan het wachten zijn. Frappant: er zijn ook aanvragen die binnen de twee werkdagen werden verwerkt. Er lijkt dus geen onderscheid qua aanvraag, maar wel een vorm van willekeur qua snelheid van verwerking.
Het gevolg van deze bottleneck is dat er in sommige gevallen vaak wekenlang moet gewacht worden op een formaliteit (het kentekenbewijs), terwijl alle ander zaken (keuring, nummerplaat, douane, verzekering) wel al in orde zijn. Hoe dan ook, je mag maximaal 14 dagen rondrijden zonder kentekenbewijs bij het overzetten van nummerplaten. Waardoor de komende weken volstrekt legale auto's aan de kant of bij de dealer zullen moeten blijven staan, wachtende tot de DIV het papierwerk in orde kan brengen. De overkoepelende FOD Mobiliteit was niet bereikbaar voor commentaar. Waardoor we geen zicht hebben op welke maatregelen de DIV zal nemen om deze achterstand weg te werken.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 12 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden