Onze test met de nieuwe Audi A3 ligt nog ter nazicht op de schrijftafel en daar brengt Audi al de eerste afgeleide. De nieuwe S3 is de discreet sportieve en tegelijk dynamische topversie van de A3. Voorlopig toch.
Want tot de komst van de RS 3 staat deze S3 bovenaan het gamma van de A3. Een tweeliter TFSI maakt de dienst uit, voorzien van 310 pk en 400 Nm. Daarmee duikt hij onder de 5 seconden voor een sprint van 0 naar 100 km/u, in 4,8 seconden om precies te zijn.
brake booster
Audi zet de S3 15 millimeter dichter tegen de grond en geeft hem een multilink-achteras om de rijdynamiek te verhogen. Optioneel kan je hem bestellen met damper control, waarbij de oliestroom de ophanging kan aanpassen aan de rijomstandigheden. De brake booster en inwendig geventileerde remschijven zorgen ervoor dat je je S3 tijdig gestopt krijgt.
Uiterlijk herken je een S3 aan het ruitpatroon in de grille. Maar al veel sneller vallen de aluminium spiegelkappen op. De bumpers krijgen grotere luchtinlaten en onder de achterbumper hangt een diffusor in het gezelschap van dubbele uitlaateindes aan beide zijden. Standaard rol je op 18-duimers, 19-duims lichtmetalen velgen staan op de optielijst.
alu inleg
Ook in het interieur kan je zien dat je een S3 zit. Daarvoor kijk je naar de aluminium inlegplaatjes en koolstofvezel accenten. Standaard krijg je een digitaal instrumentenpaneel, al laat Audi je wel extra centen neerleggen voor de Virtual Cockpit. Sportstoelen en het Drive Select zitten wel mee in de standaarduitrusting.
Audi prijst de S3 Sportback aan vanaf 47.500 euro, de S3 Berline kost 48.600 euro. Vanaf begin oktober beginnen de Duitsers aan de eerste leveringen. Op dat moment kan je ook kiezen voor de "Edition One", verkrijgbaar in Python Yellow voor de Sportback of Tango Red op de Berline met zwarte accenten, standaard 19-duimse velgen en fijne nappalederen sportstoelen.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 6 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 11 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 11 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 16 uur geleden