Rijtest : Toyota Prius II (2004-2009)

Toyota Prius II

Als er één auto symbool staat voor  milieuvriendelijk rijden dan zal het de Toyota Prius wel zijn. Sinds zijn eerste lancering in 1997 werd hij als een zeer vernieuwend concept op onze wegen gebracht. Nooit eerder waagde een constructeur zich aan de massaproductie van zulk een nieuw revolutionair model als het deze. Het eerste model was dan ook slechts een begin dat niet zonder gevolg is gebleven. Na dit eerste model kwam er in 2004 een geheel nieuwe Prius op de markt die de filosofie van de Prius I moest verder zetten en perfectioneren.

Toyota Prius II

Dit jaar werd reeds de derde generatie van deze hybride wagen gelanceerd, maar omdat deze nog niet beschikbaar was voor een testrit zijn we nog even met het uittredende model de baan op getrokken. Op die manier kunnen we binnenkort een goede vergelijking maken tussen oud en nieuw.

Twee motoren...
Het concept van de Prius is vanaf type I steeds hetzelfde gebleven. Het is een hybride wagen, wat wil zeggen dat je onder de motorkap zowel een gewone verbrandingsmotor alsook een elektromotor zal terugvinden. De reden om deze combinatie te maken is volgens Toyota erg voor de hand liggend : een benzinemotor is zuinig bij een hogere continue snelheid, maar is dat niet bij een lage onregelmatige snelheid. Aan de andere kant is een elektromotor dan weer zeer effectief bij lagere snelheden, maar heeft al gauw een gebrek aan kracht op lange trajecten over de snelweg en bij hogere snelheden. Hierdoor zou de Prius, die evenwel de grootte heeft van een wagen uit de middenklasse, slechts het verbruik hebben van een kleine stadswagen.

Electric Vehicle...
De eerste rit in deze van een ‘Hybrid Synergy-'badge

Toyota Prius II

voorziene ecowagen was zeer bevreemdend. Autorijden krijgt een geheel andere invulling eens je achter het stuur kruipt van de Prius. Nadat de je wagen via de Power-knop hebt ‘aangezet’ hoor je helemaal niets omdat je bij het vertrekken enkel en alleen beroep doet op de elektromotor. Vraag je echter meer energie door bijvoorbeeld plankgas op te trekken zal de benzinemotor meteen bijspringen. Wanneer je dit daadwerkelijk doet valt meteen op dat de motor onder belasting erg zeurend klinkt. Dit geeft een zeer onaangenaam gevoel, in die mate zelfs dat je op de duur haastig optrekken en versnellen laat voor wat ze zijn en je eerder kiest voor de meer relaxte rijstijl. In dat opzicht zijn de mensen van Toyota er dan wel al in geslaagd om je een meer ecologische verantwoorde rijstijl aan te meten.

Tijdens het rijden wordt de batterij opgeladen door de motor en ook door de energie die vrijkomt tijdens het afremmen. Is de batterij genoeg opgeladen, dan beschik je over de mogelijkheid om via de EV-knop (Electric Vehicle) links naast het stuur de wagen in volledig elektrische modus te zetten. Nu kan je tot een snelheid van 50km/h op enkel en alleen de kracht van de elektromotor rijden. Het enige dat je dan nog hoort zijn de wielen en de rijwind! Overschrijd je de 50km/h dan treedt de benzinemotor haast ongemerkt in werking en verdwijnt jammer genoeg de hemelse vermelding van de boordcomputer dat je zomaar even de hele tijd 0.0 liter aan het verbruiken was. Aan alle mooie dingen komt er nu eenmaal een einde, de autonomie van de batterij is beperkt waardoor ze na enkele kilometers al leeg is en je weer even moet wachten vooraleer ze weer helemaal is opgeladen. Verder  moet ik nog vermelden dat de remmen zeker het nodige vertrouwen inboezemen, al ga je die met een hybridewagen niet tot het uiterste drijven. De versnellingshendel van de automatische E-CVT versnellingsbak kent ook een B-stand, welke de motorrem activeert en handig van pas komt bij steile afdalingen. De onconventionele werking van de E-CVT bak vraagt ook enige gewenning.

Toyota Prius II

Comfortabel cruisen…
Omdat de Prius de afmetingen heeft van een middenklasse wagen is hij ook zeer comfortabel. Hij is dan ook uitmuntend in het wegfilteren van oneffenheden allerhande. Jammer is wel dat de rijhouding niet zodanig is dat je daadwerkelijk uren aan een stuk zou kunnen cruisen waardoor deze Prius niet de gedroomde kilometervreter is die je misschien zou denken die hij is. Nee, daarvoor is ook de benzinemotor bij momenten gewoon niet krachtig genoeg. Wil je inhalen op de autostrade, dan maakt de motor zoveel herrie dat je ook dat liever laat en je steevast kiest voor een plekje op de rechterrijstrook. Allemaal goed en wel voor het verbruik, maar zoals misschien al wel duidelijk is, moet je het echte rijplezier zeker niet gaan zoeken bij deze Toyota.  Eco-rijden is dus geen enkel probleem in deze Prius waardoor het niet eens moeilijk is het verbruik op een laag niveau te houden. Zo haalden wij tijdens onze test een gemiddeld verbruik van slechts 5.2 liter per 100km. Dat is dus het verbruik van een kleine stadswagen, u aangeboden door een ruime middenklasser. Een minpunt aan de ophanging is dat ze zich op kasseiwegen nogal bokkig gedraagt waardoor je dat soort wegen liever mijdt.

Toyota Prius II

Prijs en uitrusting…
Wil je jezelf tot ridder van het groene gedachtegoed kronen en ook zo’n Prius op de oprit parkeren? Dan zal je er toch zeker het nodige geld voor mogen neertellen, want de basisprijs van ruim €25.000 is niet bepaald gering te noemen. Al moet je dat ook in verhouding zien tot de hoeveelheid auto die je ervoor in de plaats krijgt waardoor het toch enigszins aanvaardbaar lijkt. Het interieur is meer dan ruim genoeg om aan vijf volwassenen plaats te bieden, al had de hoofdruimte achteraan iets ruimer bemeten mogen zijn. In de koffer beschik je eveneens over aardig wat laadvolume, ware het niet dat er toch wat plaats wordt ingenomen door de batterijen die onder koffervloer een plaatsje hebben gekregen. Qua uitrusting zit het ook wel snor voor deze Prius. Elektrische ramen, automatische airco, cruisecontrole en een zeer krachtige JBL stereo installatie worden standaard meegeleverd. Het centrale scherm dient voor de weergave van de instellingen van de klimaatregeling en de radio alsook voor het verbruik. Optioneel kan je over parkeerhulp met camerabegeleiding een navigatiesysteem en ander luxe-items beschikken. Vergeet ook niet dat de Prius dankzij zijn lage CO² uitstoot van slechts 104g/km op 15% overheidskorting kan rekenen.

Toyota Prius II

Conclusie...
De Prius maakt waar wat hij belooft : het verbruik van een kleine stadwagen combineren met de luxe en het comfort van een wagen uit de middenklasse. Al hangt er een niet onaardig prijskaartje aan vast, je krijgt toch waar voor je geld, wat tegenwoordig  wel een belangrijke factor lijkt te zijn bij de aankoop van een eco-wagen. Wetende dat de Prius III voor dezelfde prijs al het goede van dit huidige model zal aanvullen met iets  hippere looks en een aangenamer interieur lijkt het mij alsof er nog een grote toekomst ligt te wachten op deze wagen.

Toyota Prius II

Tekst : Alexander De Nys
Foto's : Joeri Mertens
Leer op DEZE WEBSITE  alles over de Toyota Prius.
Met dank aan Toyota België voor de testwagen

Auteur: Pieter A.
Reacties: 14 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
pieter 11:13
afbeelding van pieter

Weinig nieuws, maar het was een must tijdens jullie groene week.

Paul van Druten 11:38
afbeelding van Paul van Druten

Ik rijd al 2,5 jaar de zelfde wagen uit jullie test, en ik moet zeggen met overweldigende tevredenheid! Een overstap maar de nieuwe Prius III zal ik niet snel maken temeer deze in de basisuitvoering een aantal basale zaken moet ontberen zoals cruise-control. De duurdere modellen lopen al direct in de papieren. En deze rijdt nog prima! Mijn praktijkverbruik is gemiddeld rond de 5 liter (dus 1 op 20). Ik heb mijn zinnen gezet op een echte EV met range extender zoals bv de Opel Ampera. Omdat ik denk dat het parallel hybride concept onnodig gecompliceerd is. De komende jaren zal er dan ook veel te kiezen zijn hoop ik.

Koen 15:54
afbeelding van Koen

Ik haalde met mijn Audi A3 2.0TDI 140pk met 6-bak rond de 5,6l/100km (met de 1.9 105pk 5-bak iets meer!) zonder echt 'ecologisch verantwoord' te rijden. Zelfs met een Skoda Octavia Kombi 1.9tdi 105pk kwam ik net onder de 6 liter en jaren geleden zelfs met het vorige model Volvo V40 break 1100km met een volle tank!! Die Prius is lelijk én duur en als het rijcomfort dan nog niet helemaal top is gaan ze bij Toyota toch beter hun best moeten doen om mij te overtuigen... Ik hou het voorlopig bij Audi, VW en Skoda en hoop ooit te kunnen overstappen naar BMW. En in mijn vrije tijd natuurlijk een dikke V8 die voor mijn part 100l/100km zuipt...

Math 21:30
afbeelding van Math

Inmiddels zijn we 10 jaar verder en zien we hoe vooruitstrevend de Prius toen al was. De patsers met 10 liter op 100 km en vieze stinkende diesels zijn inmiddels al afgeschreven. Zo zie je maar...

cjsteven 15:17
afbeelding van cjsteven

ik rij nog steeds (tot grote tevredenheid) met een grote stinkende diesel (uw woorden) met een gemiddeld verbruik van 9-12 liter afhankelijk van wat ik moet trekken.... wegens geen electrisch alternatief. En met dit zomerse weer af en toe een ritje met een van de oldtimers 4,2 6cyl en 5,7 V8... wegens geen electrisch alternatief :-)

4g63' 21:52
afbeelding van 4g63'

Idd, gemiddeld 10 liter met gemiddelde rijstijl juist op de kop en nog steeds niet afgeschreven ook al is ze ouder dan de prius 2. (t Is niet dat een prius bijv 300d km vlotjes haalt dat de rest dat niet doet. ;) ) En wegens kleine 10d km per jaar mag ze nog heel lang blijven, zal zelfs meer zeggen, sinds haar 15 a 16j preventieve werkjes gedaan om onverwoestbare aandrijving de tijd te laten overleven.
Prius is tof, alle andere hybride of elektrische settings ook (hoewel juist kiezen blijft ook hier de boodschap naar onderhoudskost zo blijkt, te zot dat k dat vermeld want Belg ziet daar toch niet naar :) ) maar, intussen heeft iets op 2 wielen België leren kennen en, als je geen 20km autosnelweg doet enkele rit, regelmatig nog sneller ook dan een aandrijving op 4 wielen.
Dus in mijn geval, na bijna 18j niet echt behoefte om iets anders dan mijn niet afgeschreven kleine wolvin in schaapskleren te rijden.

Tom 16:13
afbeelding van Tom

Diesel > Prius , the end.

Wim 16:37
afbeelding van Wim

geeft mij ook maar een diesel handbak, veel leuker en zuiniger

Pieter Ameye 16:53
afbeelding van Pieter Ameye

Echt leuk wordt het pas met een benzine vind ik. Maar dat terzijde. Veel erger vind ik het valse voorwendsel dat de Prius is en geworden is. Om en bij de 5 liter is gewoon zwak en zeker niet bijzonder zuinig of milieuvriendelijk. Tel daar de last op het milieu van die batterijen nog een bij en het voordeel dat al dan niet gedaan wordt is helemaal teniet gedaan. Ik heb niets tegen hybrides, integendeel maar de Prius is gewoon een grap.

B4 17:48
afbeelding van B4

Als ik in het centrum van een grote stad zou wonen, dan zou ik een Prius of concurrent durven kopen.

Hannes 18:37
afbeelding van Hannes

als je echt het milieu wil sparen, zorg dan dat alle elektriciteitscentrales op fossiele brandstoffen sluiten.

Joeri 20:40
afbeelding van Joeri

Het is vooral in de stad dat de prius het verschil maakt, daar waar het verbruik van de meeste diesels niet meer te houden is, die lage gemiddeldes zijn simpelweg door de autosnelweg. Misschien moeten al die shoppers die zonder reden een diesel aanschaffen beginnen denken over zoiets. Maar toch blijft rijplezier voor mij voorbehouden tot een benzine met handbak.

Anonieme gebruiker 13:47
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik deel na de eerste 1000 km in mijn "nieuwe"Prius II 2005 de resultaten van de test:
-na de stilte van de elektromotor stoort het licht gebrom van de benzinemotor waardoor je onwillekeurig met een fluwelen rechtervoet gaat rijden.
- het verbruik zou waarschijnlijk minder worden als de benzinemotor wordt vervangen door een dieselmotor. Waarom dit niet is gebeurd? Het kan zijn dat het aanzwengelen van de dieselmotor meer voelbaar wordt en waarschijnlijk ook een zwaardere elektromotor in die situatie benodigd is.

Mijn pluspunten zijn met name in de stad stoplichten en bij langzaam file rijden (elektrisch rijden) en stilstaan (nul verbruik) die de ergernis in de file naast tijdverlies ook geldverlies door het loos draaien van de motor wegneemt. Het is ook verrukkelijk om in de wijk en gedurende de laatste meters naar je garage emissie vrij te rijden. De auto is bovendien nog zo "koel" dat je geen warme/hete auto in de garage hebt. Kortom positief met een door Prius zelf gemeten verbruik van 5l/100km met een defensieve rijstijl (zonder correctie snelheidsmeter van ca. 5 %).

Anonieme gebruiker 13:48
afbeelding van Anonieme gebruiker

Deel na de eerste 1000 km in mijn "nieuwe"Prius II de resultaten van de test:
-na de stilte van de elektromotor stoort het licht gebrom van de benzinemotor waardoor je onwillekeurig met een fluwelen rechtervoet gaat rijden.
- het verbruik zou waarschijnlijk minder worden als de benzinemotor wordt vervangen door een dieselmotor. Het kan zijn dat het aanzwengelen van de dieselmotor meer voelbaar wordt en waarschijnlijk ook een zwaardere elektromotor nodig heeft.
Mijn pluspunten zijn met name langzaam file rijden (elektrisch rijden) en stilstaan (nul verbruik) die de ergernis in de file naast tijdverlies ook geldverlies door het loos draaien van de motor wegneemt. Het is ook verrukkelijk om in de wijk en de laatste meters naar je garage emissie vrij te rijden. De auto is bovendien nog zo "koel" dat je geen warme/hete auto in de garage hebt. Kortom positief met een door Prius gemeten verbruik van 5l/100km met een defensieve rijstijl.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws