Rijtest: BMW X6 M Competition (2020)

BMW X6 M review rijtest 2020

Vijftien jaar geleden stond de autosector in rep en roer met de komst van de BMW M5, een powersedan met meer dan 500 pk onder de kap. Anno 2020 schotelt BMW een 625 pk sterke SUV met coupé-allures voor. Zijn ze officieel het paadje kwijt in München met deze X6 M Competition?

"Om een effectieve bijdrage te leveren aan de bescherming van het klimaat wil de BMW Group de algehele milieubalans van zijn producten verbeteren." Het is maar één quote uit de vele berichten die BMW de laatste maanden wereldkundig maakte. Om maar te zeggen dat BMW er naar eigen zeggen alles aan doet om van onze wereld een mooiere plaatst te maken. Met elektrificatie, CO2-neutrale fabrieken en herbruikbare materialen. Het Duitse merk zal niet rusten voor het dé oplossing op het huidige milieuvraagstuk heeft gevonden. En o ja, daarnaast biedt het ook nog een 2.3 ton wegende SUV aan met 625 pk uit een knoert van een V8...

Wat beschrijft een sportwagen?

Jep, terwijl BMW besloten heeft haar hogere kaderleden te verlonen naar het behalen van klimaatdoelstellingen, staat deze X6 M Competition haaks op het imago dat het Duitse merk zichzelf probeert aan te meten. Een moeilijke balanceeroefening die we wel bij meer klassieke automerken zien. Want aan de éne kant promoten ze elektrificatie (in veel gevallen onder druk van de overheid), aan de andere kant klampen ze zich vast aan wat al jaren gewerkt heeft. Voor elke elektrische auto bij Mercedes heeft het 20 AMG's, voor elke elektrische Audi zijn er het veelvoud aan S- en RS'en en ook bij BMW is er voor elke plug-in wel een M-model in de plaats.

BMW X6 M review rijtest 2020

En toegegeven, bij Autofans zijn we de laatsten om sportieve auto's naar de verdoemenis te werpen. Want sportwagens zijn een vorm van escapisme voor een uitstervend ras van autofielen. Alleen, kan je een 2.3 ton wegende SUV een sportwagen noemen? Ook al hangt er een M-badge op? Daar begint het plaatje echter aan diggelen te vallen. Of toch niet? Want de X6 M weet zicht te verweren als een grote.

Verminkt

Op papier zitten de cijfers alvast snor. Want met 625 pk en 750 Nm koppel uit een 4.4-liter V8 en en sprint naar de honderd van 3.8 seconden lijk je het hier eerder over nieuw gerief van McLaren te hebben. Toch weet deze bombastische verschijning straffere cijfers voor te leggen dan - we zeggen maar iets - een Ferrari F40! De explosiviteit van deze X6 M Competition in een rechte lijn is dan ook imposant. De vlotheid waarmee hij bochten verteert is dan weer hallucinant. BMW was één van de eerste merken die door had hoe een SUV sportief te laten sturen. Deze X6 M Competition is daar het beste voorbeeld van.

BMW X6 M review rijtest 2020

Al is er ook een keerzijde aan de medaille. Want om het blok metaal zijn kunde te geven werd het onderstel zonder discussie verminkt. Met joekels van banden achteraan (315/30!) en mastodonten van dempers is deze X6 M Competition elke vorm van comfort kwijt. Er zijn getunede Golf GTI's die minder hard zijn en er zijn Opel Corsa's met een sportuitlaat die minder dreunen in het interieur. Deze X6 M Competition is oncomfortabel, zowel qua rijgedrag als qua geluid. En dat is niet erg bij een supercar... maar wel bij een SUV die in essentie gemaakt is om comfortabel over de weg te rollen.

In lijn met een Kia Rio

Het ontgaat ons dan ook wat waarom je de comfortkwaliteiten van een X6 uit het raam wil smijten voor een grob extra vermogen. Temeer omdat BMW ook de X6 M50i in haar cataloog heeft staan. Met dezelfde V8, met nog steeds 530 pk en een ophanging die je ruggengraat niet opnieuw rangschikt bij elke drempel. Kiezen voor de X6 M Competition is dus kiezen voor de M-badge. Al moeten we dan je bubbel doorbreken, want de BMW M2 en M5 zijn op alle vlakken de betere M-wagens. Deze X6 M Competition is dus een auto die BMW M kon maken... maar niet had moeten maken.

BMW X6 M review rijtest 2020

Met een prijs van 134.000 euro (147.550 euro voor de Competition) is dit ook nog eens een extreem duur apparaat. Nu goed, investeringen kosten altijd veel geld. Correct! Maar laat ons eerlijk zijn, net zoals de Kia Rio zal deze X6 M Competition geen future classic worden. Waardoor het waardeverlies je maag zal doen omkeren. Dit is dus een auto die je moet kopen als je hart er helemaal van overloopt. En loopt je hart over van een BMW X6, dan kan je misschien beter even langs de dokter passeren...

Conclusie

De benzine op onze aardbol is eindig, waardoor we er spaarzaam mee om moeten gaan. Deze X6 M Competition lijkt een slechte besteding van fossiele brandstof. Beeld je even in dat je later tegen je kleinkinderen moet zeggen dat de laatste druppel benzine op werd gesoupeerd door een rijke influencer met een knaloranje BMW X6 M Competition voor een Youtube-video. Kijk, die gedachte maakt ons droevig. Denk dus aan onze kleinkinderen, koop geen BMW X6 M Competion.

BMW X6 M review rijtest 2020
Auteur: Yves
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Lauw 23:40
afbeelding van Lauw

Goed artikel, zo zou meer (auto)journalistiek moeten zijn! Totáál overbodige wagen. BMW, Mercedes enz hebben een hebberige wegwerpcultuur gecreëerd - en die wijkt aardig af van waar ze 20-30 jaar geleden mee bezig waren. Gewoon heel goede auto's maken (BMW 3, 5, 7, 8 simpel)

Peter 23:47
afbeelding van Peter

Interessante rijtesten hier! ik vraag me wel altijd af hoelang jullie met testwagens op pad mogen? En is dat voldoende om altijd een oordeel te kunnen vellen?

Yvesw 09:45
afbeelding van Yvesw

Peter: Dat hangt er van af. In 90% van de gevallen gaat het over 8 dagen (heeft een wettelijke reden). Daarnaast zijn er ook internationale presentaties (onze rij-impressies) waar we vaak maar enkele uurtjes achter het stuur kruipen en daarnaast ook nog onze duurtests waar we ruwweg 3 maanden achter het stuur van een auto kruipen.

Kortom: Ook wij vinden dat ons oordeel steeds vanuit een relatief korte momentopname komt. Waardoor het als journalist moeilijk is om bijvoorbeeld te oordelen over betrouwbaarheid etc. Die zaken komen pas jaren later naar boven. Nu, 8 dagen intensief een auto proeven geeft vaak wel alle geheimen prijs. Vergeet niet dat ons beroep er ook uit bestaat om de auto te testen. We gebruiken 'm dus niet enkel om van en naar het werk te rijden. Ons werk is de auto testen. :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws