Oldtimer verplicht naar de keuring (in Vlaanderen): de regels!

oldtimer-keuring-info-2018

Het leven van de oldtimereigenaar wordt binnenkort drastisch veranderd. De Vlaamse overheid heeft namelijk op 20 mei 2018 besloten dat de de vrijstelling voor keuring teniet wordt gedaan. Waardoor je ook met O-platen naar een periodieke keuring moet. Tijd voor wat duidelijkheid...

Oldtimers moeten vanaf 20 mei 2018 verplicht naar een periodieke keuring, waardoor ze niet enkel meer bij inschrijving moeten gekeurd worden. Dat nieuws dropte GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor rijbewijs en autokeuring. De Vlaamse maatregel (dus niet in Brussel en Wallonië) zou volgens kwatongen het misbruik van de oldtimer aan banden moeten leggen. Een autogroep die serieus in de lift zit want de laatste vijf jaar steeg het aantal ingeschreven oldtimers in België met maar liefst 40 procent.


Lees hier de aanpassingen in de wetgeving van 2017 in verband met de leeftijd van een oldtimer




Al zijn het vooral de zogenaamde youngtimers die immens aan populariteit groeien. Die auto's, tussen 25 en 30 jaar oud, verdubbelden op 5 jaar tijd (2012 - 2017). Het is een trend die ook de Vlaamse overheid niet is ontgaan. En met zo'n 300.000 oldtimers op de baan, vindt Vlaanderen dat de wagens zich naar de technische regels moeten stellen. Hoe ze dat juist gaan doen? Hieronder alvast de regels, klaar en duidelijk...

oldtimer-keuring-info-2018

De regels

1: Enkel in Vlaanderen
Momenteel is de nieuwe regel enkel in Vlaanderen van toepassing. Waardoor auto's ingeschreven in Brussel en Wallonië buiten schot blijven. Al wordt aangenomen dat op termijn ook beide delen van België zullen volgen.

2: Vanaf 25 jaar
De regel geldt uiteraard enkel voor old- en youngtimers die je onder het oldtimerstatuut wil plaatsen (lees: O-nummerplaat). De regel geldt dus voor auto's van 1993 en ouder, dit jaar. Waarbij er ook nog een onderscheid wordt gemaakt tussen die young- en oldtimers. En uiteraard blijft de keuring bij verkoop/ aankoop ook staan.

3: 'Old' Oldtimers
De echt oude oldtimers, de 50-plussers, zullen om de vijf jaar richting de keuring moeten. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een 'normale' autokeuring zonder een emissietest.

4: Oldtimer
Auto's tussen de 30 en 50 jaar worden om de twee jaar bij de lokale keuring verwacht. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een 'normale' autokeuring zonder een emissietest.

oldtimer-keuring-info-2018

5: Youngtimer
Is je klassieker tussen de 25 en 30 jaar oud - de zogenaamde youngtimer - dan zal je jaarlijks naar de keuring moeten. Tijdens die keuring zal er ook een emissietest worden uitgevoerd met daarnaast oog voor de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten.

6: Realistische normen
De normen die bij de keuring zullen gehanteerd worden zijn de normen waar de wagen in zijn tijd aan moest voldoen. Belangrijk voor een emissietest natuurlijk, al gaat het ook over zaken zoals gordels, passagiersspiegel, etc. Is je klassieker nog origineel, dan mag er geen probleem zijn.

7: Restricties blijven gelden
Met de keuring onder de gordel blijven de restricties die bij een O-plaat horen evenwel gelden. Waardoor je de klassieker niet mag inzetten voor woon-werkverkeer (of woon-schoolverkeer), bezoldigd vervoer, commercieel- of professioneel gebruik en als werktuig voor een interventieopdracht.

8: Normale keuringstarieven
De keuring zal de normale keuringstarieven hanteren voor het keuring van je oldtimer.

9: Wanneer?
Maar wanneer moet ik nu juist met mijn oldtimer naar de keuring? Wel, er geldt een overgangsperiode voor auto's ingeschreven voor 20/05/2018 (de dag waarop deze nieuwe regel in voegen ging). Voor auto's die minder dan 30 jaar oud zijn moet je in 2019 naar de keuring gaan ten laatste op de dag voor je wagen respectievelijk 26, 27, 28 of 29 jaar oud wordt. Ouder dan 30 jaar? Dan moet de wagen in 2020 naar de keuring ten laatste op de dag voor de wagen 'voor het eerst in verkeer werd gesteld'. Je zal trouwens geen oproeping krijgen en je zelf aan moeten melden.

Auteur: Auteur: Lelievre Kenny
Reacties: 116 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (116)

Plaats een reactie
Sven 14:11
afbeelding van Sven

Op het moment van jouw reactie waren we net de laatste hand aan ons artikel daarover aan het leggen. https://autofans.be/nieuws/overheid/39544-oldtimers-wallonie-niet-naar-keuring

de decker 06:38
afbeelding van de decker

ik stel mij ook die vraag hoe kun je nu een auto keuren van pakweg 30 jaar geleden ?
die gasten van een autokeuring kennen daar niets van en zullen alles afkeuren.
vb mijn is 39 jaar oud als ie 20jaar was had ik de auto nodig en ben ik er mee naar de keuring geweest.
kreeg toen opmerking over roest in de vloerplaat aan beide kanten.
terwijl dit 2 mooie ronde verluchting gaten zijn die en al waren van de dag dat men in de fabriek de plaat perste.
dus kiekens zijn het

Filip Vermeeren 20:35
afbeelding van Filip Vermeeren

Weer met dank aan de NVA ken je hem de rosten met zijn bril

David Van Hoey 23:19
afbeelding van David Van Hoey

Kan ik een keuringsabonnement nemen met korting? Ik heb 4 youngtimers, waarvan 2 in projectfase, en 2 oldtimers. Met allen samen rijd ik mss 1500 km per jaar. Puur hobby en nostalgie dus. Eentje ligt op LPG en die moet al jaarlijks gaan. Ik ga straks 2 dagen verlof moeten nemen om alles naar de keuring te krijgen! Mn dagelijkse auto is het zuinigst dus die gebruik ik het meest. Vergeet maar dat ik in mijn oude wagens rommel ga steken en naar het containerpark gaan. Laten buiten slapen no way, altijd binnen, worden mooi verzorgd voor het nageslacht. Er gaan er dus moeten sneuvelen en in Afrika gaan verderrijden. Mn loods zal halfleeg staan. Maar Vlaanderen wil dus zijn erfgoed kwijt. Niemand wil nu nog een auto van 24 jaar oud met minder KMS op de teller dan een vertegenwoordiger op een jaar doet door de milieutaks want ipv nog 6 maand stallen zijn het er nog bijna 6. Dus die pareltjes gaan ook naar Afrika. De kansarme werkloze die zich toch een autootje van 20 jaar oud voor 1000 euro kon permitteren om dan mee naar zn werk te rijden blijft door die milieutaks nu rustig verder doppen want het brengt niet meer op door die hogere taksen om je leven weer op poten te krijgen. De keuringsinstanties hebben weer goed gelobbyd bij de juiste minister om duizenden nieuwe klanten bij te hebben, verplicht en zonder concurrentie. Pure commerce, zoals met de uitstootbelasting het volk misleiden om de zakken te vullen. Liefhebbers worden gestraft. Ik ben autotechnieker van opleiding, waar ga ik een montageattest vinden voor de 4cm verlagingsveren die ik 5 jaar geleden zelf op Mn vw-tje van 35 jaar oud plaatste dat nu nog geen 150.000 KMS heeft? In Mn studententijd was dat mode maar toen te duur. Een Audi zoals ik er 15 jaar geleden een tweedehandse had en toen kapotgebeuld heb wordt nu gerestaureerd na eerst ingeschreven te hebben. Depanneur huren als hij eens naar de garage moet, en druk zetten op de garagist want hij moet voor die datum naar de keuring... jammer dat ze wetten veranderen eens ze succes hebben en er een cultuur rond ontstaan is. Auto's hebben een levensduur, de wrakken die misbruikt worden om 'goedkoop' te rijden vallen er vanzelf wel vantussen hoor als er kosten aan komen, en verbruiken al meer, daar verdient de staat ook aan. Na Afrika leeghalen van grondstoffen nu de 'vuilere' auto's naar daar sturen... nobel... De properste auto is de niet geproduceerde, ipv er nieuwe bij te maken en nog goede in de andere zijn tuin te laten verderrijden. De exporteurs en fabrikanten varen bij deze kortzichtige maatregel wel, het globale wereldmilieu veel minder... België wil als kleine leerling overal schoolvoorbeeld zijn en zich profileren, maar verliest zo zijn identiteit en het gelukkig zijn van zijn burgers. Waarom slikken we dit eigenlijk allemaal en leggen we niet gewoon Brussel eens plat met onze oldtimers uit protest? Weeral te bang en braaf zoals altijd en gewoon maar slikken. Waarom geen belxit?

Vincent Rondwijk 15:18
afbeelding van Vincent Rondwijk

Ik vind het goed dat oudere auto's vaker door de keuring moeten. Er schuilen vaak meer mankementen onder de motorkap dan je denkt. Je wil er natuurlijk ook zeker van zijn dat je oldtimer zo lang mogelijk goed blijft rijden!

Roberto 08:11
afbeelding van Roberto

ik heb 2 echte oldtimers, het type laat ik uit... ééntje in geheel volledig originele staat om de waarde te behouden, de andere is origineel een 1.6, deze heb ik omgebouwd naar een 2.4 !
en zijn kosten nog moeite bespaard om deze auto veiliger te maken, van de slechte originele remmen heb ik 4-pots remmen gestoken, er liep vorige week nog een hond voor mij in, awel dankzij die betere remmen heb ik hem niet overhoop gereden, reed 50 km/per uur.. was de auto nog origineel had ik daar ook 50 gereden en was de hond vrijwel zeker plat gereden, ik heb contact gehad met de bevoegde autoriteiten, en deze motor mag er niet in steken...Ik stelde voor auto's met grote veranderingen te laten extra keuren op veiligheid, daar moesten ze niets van weten max.20%.. veiligheid primeert kreeg ik als antwoord.. dus nu kan ik tweejaarlijks mijn veilige setup ombouwen naar origineel onveilig..kan gewoon niet meer mee in het dagelijks verkeer van nu... chapeau aan het belgisch beleid, neem maar eens een voorbeeld aan de buurlanden... die fake o-platen en profiteurs moeten deruit maar voorzie een oplossing voor de ECHTE oldtimerliefhebber aub

freeldriver 17:59
afbeelding van freeldriver

En hoe zit dat nu met de verkeersbelasting .mijne ford 2l juist deze maand 25j gekeurd als oltimer o plaat geen probleem . Nu krijg ik men BIV en AVB (rijtaks) 11pk 390€ + co2 27.30% +euronorm 30% + 10% = 675.24€ / jaar voor men tot ik elke jaar naar de keuring moet dat vind ik goed want ik rij nog geen 1000km /jaar IK WAS GESCHOKT en .... nu moet ik 30´% meer betalen/jaar dan vroeger op men oude plaat ? Daar was niets te vinden op de BIV en AVB en andere sites

Danny64 21:38
afbeelding van Danny64

Beste gewoon autokeuring afschaffen .dat is gewoon een sociale beschuttte werkplaats werkplaats.
Dat u garagist de keuring doet .geen tijdverlet.
In de verwarming installatie geven wij ook de jaarlijkse keuringen.
Voordeel de wagens zullen allemaal een onderhoud gehad hebben.
En de verantwoordelijk bij de garagist die du lien dan ook sérieuse werken

andre123 08:21
afbeelding van andre123

op zich een logische werkwijze,maar..................
welke garagist gaat de moed hebben om een goeie klant te vertellen dat hij zijn wagen niet meer mag gebruiken,tenzij er een dure herstelling moet gebeuren,en de auto desnoods ook binnenhouden.
nu kan de keuring verboden tot het verkeer geven.
kan me al voorstellen wat er gebeurd moest een garagist dat doen...

Ivan Nonneman 22:09
afbeelding van Ivan Nonneman

Ik vind het helemaal niet verkeerd dat ook oldtimers gekeurd moeten worden. Zelf rijd ik met een Audi 100 Avant die word in 19 30jaar en ik ga om de 3jaar zelf naar de keuring gewoon omdat het daar ik mijn wagen zelf onderhoud ik niet al testen kan doen die op de keuring wel gedaan worden. Voor een deel kan ik enkel beamen wat anderen ook al is opgevallen oldtimers worden gebruikt door jonge gasten die aan hun wagens zaken veranderen , lager leggen , bredere banden , verduisterde ramen ,e.z.v. zonder dat ze beseffen dat ze totaal niet meer in regel zijn. Die rotte appels moeten er echt uit , ook het woon werk verkeer zou gecontroleerd moeten worden en indien iemand betrapt word gewoon naar de keuring voor inschrijving onder een gewoon kenteken. Controle niet enkel technisch maar ook langs de baan haal die profiteurs eruit en zorg dat mensen die in clubverband rondrijden en van hun oldtimer houden ook echt genieten van hun wagen zoals het de bedoeling was toen ze het oldtimer statuut toekenden .

Nordy Janssen 19:40
afbeelding van Nordy Janssen

Beste waarom mag niet verlagen ? Vroeger slijpte ze de veren korter terwijl nu niet geval is . En met rotte appels zal je waarschijnlijk wel bedoelen auto’s die kaas rot zijn en waar ze mee rond rijden om goed koop te kunnen rijden mag ik dan hopen want eigenlijk zien ik het probleem niet van een uit gebouwde old timer oké breede banden zo lang zo maar binnen de carrosserie blijven zonder spoor verbreders heb ik persoonlijk geen probleem mee

Franc 18:27
afbeelding van Franc

Ivan Nonneman, ken ik jou?

boons roger 11:00
afbeelding van boons roger

normaal , ja zeker - maar dan wel voor heel belgie .

Marc Steyaert 05:35
afbeelding van Marc Steyaert

Er zyn mensen op de keuring. Maar ook zeer ambetante Di geen respect hebben voor 'n oldtimer. Ik kan daar boeken mee vullen. Ma ga da nu ni doen. Ja kyk myn wagens worden goed onderhouden. En ja da kost wa, maar ze moeten wel in orde zijn hé, ik maak my meer zorgen over de lez, zone 's. En de regering zouden ze ni beter Di vuile boten aan pakken en stokers van hout kachel 's, en vliegtuigen di hun fuel dumpen in de zee

giorgio 14:57
afbeelding van giorgio

Oldtimer of niet ieder gelijk voor de wet verdomme ze kunnen beter de mensen die 35 of 40 jaar hard gewerkt hebben en boven de 58 jaar zijn wat minder verkeersbelastingen of rijtaks en verzekering laten betalen inplaats voor ne stomme schroot wagen van 30 jaar of ouder die hebben meer voordeel dan wij mensen nieuw naam oldtimer mensen

Paulus 16:17
afbeelding van Paulus

Laat de mensen die een echte originele oldtimer toch met rust en hef taks op de echte vervuilers vliegtuigen,boten,cruise schepen enz.En schaf de leasingwagens af en hef een kilometervergoeding op de autosnelwegen en gewestwegen.En de elektrische auto’s belasten(wie rijd met electrische wagens de rijken en de zelfstandigen)En meer controle op de snelheid in Belgie rijden ze toch gelijk de gekken.En de voorrang van rechts afschaffen(volledige stopplaatsen)
Leve de oldtimers en Heren Ministers laat de gewone mens toch genieten in deze jachtige wereld en word strenger op andere gebieden.

Ricky Tondeleir 13:35
afbeelding van Ricky Tondeleir

Wat als je een collectie staan heb die in 1 keer geen euro meer waard is want er wordt momenteel bijna geen oldtimer meer verkocht door die lez want niemand weet wat er gaat gebeuren met benzine en diesel oldtimers mogen we binnen dit en 10 jaar nog rijden of niet ??????????

paul corbeels 10:54
afbeelding van paul corbeels

wat ze op de technische controle doen is juist zo veel geld binnen halen als kan,zoals herkeuringen voor belachelijke dingen,miesschien bevel van overheden,maar al die tuigen met de uitlaten die een hels lawaai maken en zeker met de nacht zowel kamions als autos dat laten ze dan toe,om dan die motos niet te vergeten die gemaakt zijn om in de vs in de woestijnen te rijden ,dat is nog een tak om inkomsten bij te verkrijgen,de motos elk jaar naar de keuring te sturen,

Paul Van den Berge 17:46
afbeelding van Paul Van den Berge

Mensen, diegenen die met wrakken rondrijden, die gaan nooit naar de keuring en zijn dan ook niet verzekerd...De politie, met hun slimme camera's , laat ze gewoon voortrijden want zij hebben andere prioriteiten. Helaas, maar waar.

Ronny 19:51
afbeelding van Ronny

is een katalysator verplicht bij een oldtimer gisteren werd mijn mercedes 420 s opeens afgekeurd omdat waar de katalysator hoort te zitten volgens hun nu de dubbele uitlaat gewoon aan elkaar is gelast vorige 2 jaren was t goed nu opeens niet meer oja hij is van 92 en ligt op lpg

4g63 13:40
afbeelding van 4g63

Bij de noorderburen kan er nogal veel qua uitlaat zonder papieren ed, als je bij ons afwijkt van het origineel is het niet toegelaten. Wsl al 2 jaar geluk gehad.

Steven 11:43
afbeelding van Steven

Misschien moet iedereen hier eens de bedenking maken dat niet iedereen het geld in de schoot geworpen krijgen om met nieuwe dikke bakken rond te rijden en volle bak allerlei taksen te betalen. Wie het geluk heeft zeer rijk te zijn en een fantasiebedrijfje opricht om succesvol te blijken op de sociale ladder krijgt zelfs serieuze kortingen waar de modale Vlaming dan op de koop toe nog voor betaalt. Ik ruik onverantwoorde afgunst en enorme hypocrisie, mogen jullie allemaal beter bekend geraken met boomschors dit weekend.

andre123 20:42
afbeelding van andre123

ik stoor me ook vaak aan de arrogantie en neerbuigendheid van sommigen hier,
meestal zijn dat diegenen die zelf geen wagen hoeven te kopen,en onderhouden,en alleen maar kunnen denken in bedragen vanaf 50000e.
tot ze eens een tegenslag te verwerken krijgen en met de neus op de realiteit worden gedrukt.
ik heb veel meer respect voor iemand die met zijn spaarcenten een wagentje koopt van bv 10000 dan met diegenen die de grote jan uithangen op kosten van een ander.

Adriaan 10:05
afbeelding van Adriaan

:p ik weet niet of ik mij aangesproken moet voelen andre, maar mijn impressionant wagenpark is een Avensis uit 2011 dat ik gekocht heb voor 6500€ en een Toyota IQ uit 2009 voor de premium prijs van 3100€ (in 2015 gekocht). Maar mensen delen niet altijd de mening met andere, en het is mij al serieus opgevallen dat sommigen weinig tegenspraak dulden...

4g63' 23:25
afbeelding van 4g63'

Helemaal mee eens maar als t eraf kan en vadertje staat maakt het mogelijk moe da kunnen, betalen belastingen genoeg he.
Bij mij draait het om wat je doorheen 15 a 20j met een wagen meemaakt. Omdat we nu met 2 wagens in deze situatie zitten. Je weet de zwaktes, ook via opzoekingen met dezelfde wagens met soms 3 dubbel aantal km's dus je weet wat er mss kan aankomen de komende jaren. Eentje heb k hierop voorzien, de jongere van 16j hoeft niks speciaal. Worden dagelijks ingezet met beide amper 12d km per jaar, en geen reden om ze weg te doen. Worden zelfs tijdens onderhoud bewust extra op de rooster gelegd naar opsporen van slijtage. Nieuwe wagens hebben die ergonomie ook niet vanwege veilgheids stamdaarden, de onze hebben dus geen kluisdeuren en stijlen die 3x zo dik zijn. Waardoor deze veel ruimer zijn dan hun nieuwe collega's. Komt nog bij dat een wagen getekend in eind jaren 90 volgens mij beter presteert naar lage onderhoudskost en duurzaamheid materialen. En ok, wij blazen meer CO2 de lucht in maar de verbranding is klassiek zuiverder dus beide mogen een youngtimer worden eigenlijk.
Vraag die zich soms stelt: welk model doet evengoed tov huidige oudjes?
Voor een even foutloos parcour op al hun modellen moe k volgens mij al naar lexus gaan, vooral qua duurzaamheid eenmaal op leeftijd. En die kosten wel efkes meer dan wat we kleine 20j geleden hebben uitgegeven.
Rest van favoriete merken laat mij eigenlijk nog steeds in de steek qua lage onderhoudskost en duurzaamheid op lange termijn, met vooral roest vanaf 10 a 13j. Merken die dat niet hebben, hebben dan technisch weer een bende vroegtijdige werken nodig.
Lang leve de youngtimers? Welja vind van wel.
Intussen kan men een verbranding CO2 neutraal maken met amper te meten uitstoot van schadelijke stoffen.
Dus ik schrijf iets op leeftijd niet zomaar af. ;)

bolle 19:05
afbeelding van bolle

wat gebeurd er met een aangepaste oldtimer motor ,ophanging ,verbredingsset en zo

  1. 1
  2. 2

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws