We rijden drie maanden lang met de MG ZS EV: Wat wil jij weten?

MG ZS EV duurtest Autofans 2020

Het Britse MG is terug van weggeweest op het Europese vasteland met de ZS EV, een volledig elektrische crossover die de boel duchtig op stelten wil zetten. Dankzij MG kunnen we een blauwe Brit drie maanden in onze duurtestvloot opnemen. Jep, Autofans goes electric!

Meteen een verschoning. Want hoewel we over het Britse MG praten, is MG anno 2020 even Brits als dat een curryworst onder de "vleessoortigen" valt. Want sinds het merk over de kop ging in 2005 vond het troost onder de Chinese vleugels van SAIC. Waardoor MG in feite een dubbele primeur naar België haalt met de ZS EV. Niet enkel is dit de eerste betaalbare elektrische crossover, het is meteen ook de eerste Chinese auto die via een eigen dealernetwerk kan gekocht worden in België.

Eigen segment in handen

We moeten dan ook eerlijk zijn, sinds de bekendmaking van de terugkeer naar België was onze interesse aangewakkerd. Na een korte testsessie door redacteur Wim (HIERZO) en door mezelve (HIERZO), is het nu tijd voor een groter onderzoek. Drie maanden lang ZS EV rijden, is dat wat?

Laat dat meteen ook onze kernvraag zijn: kan je dagdagelijks met deze elektrische crossover leven? Want met zijn instapprijs van 27.500 euro schuift MG hier een interessante waardepropositie naar voren. Al zeker voor particulieren die op zoek zijn naar een elektrische auto. Want plots hoef je geen 80.000 euro meer uitgeven voor een ruimere EV en hoef je ook geen genoegen meer te nemen met een petieterige elektrische auto voor bijna 30.000 euro. Het lijkt er dus op dat MG tijdelijk een eigen segmentdeeltje van de elektrische markt in handen houdt. En wees er maar zeker van dat verschillende automerken hier snel antwoord op willen geven.

Verrassend efficiënt

Moest je de specificaties even uit het oog zijn verloren: de accu meet ongeacht de uitvoering (lees: Comfort of Luxury) 44.5 kWh. Die accu mag haar energie naar een 143 pk sterke elektromotor op de vooras sturen. Volgens onze eerste berekeningen (met temperaturen rond de 20 graden) is de ZS EV daardoor goed voor zo'n 210 tot 250 kilometer aan range. Of dat nu veel of weinig is? Dat hangt uiteraard volledig van je gebruik af! Wel kunnen we zeggen dat het verbruik momenteel onder de 15 kWh/100 km steekt. Om je een idee te geven: een Tesla Model 3 Long Range zit aan zo'n 17.5 kWh/100 km. Anders gezegd: deze MG is op het eerste gezicht verrassend efficiënt.

MG ZS EV duurtest Autofans 2020

De komende maanden gaan we alvast uitzoeken of de ZS EV - met dalende temperaturen - die efficiëntie kan behouden. Al zijn we ook benieuwd naar jullie vragen! Niet enkel over de MG ZS EV maar misschien ook over elektrisch rijden. Laat het zeker weten in de comments wat jullie willen weten over deze blauwe Brit!

Auteur: Yves
Reacties: 13 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
JL 20:12
afbeelding van JL

Hoe solide zijn de interieurmaterialen? En hoe goed is de montage (vooral qua piepjes en kraakjes)?

Daarnaast: vertel eens wat over de geluidsisolatie (rij- en windgeluiden; straatgeluiden)

Dikke merci!

Wim De schrijver 07:55
afbeelding van Wim De schrijver

Verschil bereik nu en op een winterse dag onder de 0 graden

Unicorn Hawk 10:49
afbeelding van Unicorn Hawk

Waarom ik nog geen EV koop: als ik onderweg moet opladen, moet ik:
1. Omrijden
2. Hopen dat de parkeerplaats niet bezet is door een ICE-car of door een andere (al dan niet opladende) EV of PHEV.
3. Hopen dat ik de juiste provider van laadpaal waar ik een abbo (klantenkaart) bij heb.(Allego, Bleu Corner, Fastned, Tesla, Ubitricity, The New Motion, Ionity,....) want met bankkaart lukt het niet (overal) of een app die niet werkt of als je smartphone een lege batterij of geen verbinding heeft!!!
4. Als je dan je volle koffer hebt uitgeladen (in de regen) om aan de oplaadkabels te kunnen...dan maar hopen dat de stekker past (Euro2, Chademo, CCS,...)...
5. Dan maar hopen dat je de laadtijd nuttig kunt gebruiken...koffie gaan drinken of shoppen in de buurt...of iets gaan eten.

Zolang de EV's niet een universele stekker (voor alle voltages/ wattages, AC/DC) hebben, waar er een fysische stekker inzit voor handshake met de boordcomputer van de EV > voertuigherkenning en automatische betaling (EV-ID gekoppeld aan bankrekening) en de kabels op een bereikbare plaats liggen (frunk), hoeft het voor mij niet!!!

Klaas 11:48
afbeelding van Klaas

Hoe gaat het laden, moet dit met gesloten deur..
Of kan ook open, hoe is de laadsnelheid na 80%.
En kan hij om met meerdere keren snelladen na elkaar tijdens langere ritten,,( de befaamde chargegate...
En de kleine dingen die ergernissen opwekken

Pol Deniere 13:31
afbeelding van Pol Deniere

Rij nu zelf sinds maart met deze MG.
Leuke wagen om mee te rijden maar deze zomer zijn toch wel wat minpunten naar boven gekomen.De ruiten zijn van gewoon klaar glas wat de temperatuur in de wagen enorm laat oplopen. De zon brand letterlijk op mijn armen en gezicht. De airco is totaal ontoereikend om de wagen af te koelen.Echt niet aangenaam.De zetels zijn in skai bekleding wat ook niet aangenaam is bij warm weer.De skai kleeft aan je kledij ,armen en benen.Dus steeds met airco rijden is een must maar kost al vlug 45 km.minder radius.Omlangs is een update geweest van de software dewelke alle nodeloze en storende geluiden heeft weggewerkt. Na de update geeft de wagen nu ineens een radius aan van 352 km. Met een volle batterij in werkelijkheid rij ik ongeveer 240 km. Na 6 maanden is er ook nog steeds geen Nederlandstalige handleiding beschikbaar ! De radio en gps zijn van bedenkelijke kwaliteit ! Ik ben benieuwd wat de winter mij brengt?Voor prijs kwaliteit krijg je een mooie wagen de minpunten neem je er bij. Zou ik hem nogmaals kopen, ik denk het niet.....

JL 20:51
afbeelding van JL

Llumar en 3M hebben warmtewerende folie (bvb. 3M Cristaline) die niet erg verduisteren maar toch aardig wat warmte tegen houden. Daarmee zou je de zijruiten achteraan en de achterruit kunnen "behandelen". Met een zonneband op de voorruit kan je ook pakweg 20% van de voorruitoppervlakte "isoleren".

Sebastiaan 09:16
afbeelding van Sebastiaan

Bij meeste (?) fabrikanten wordt de optie voorzien om een thuis laadpaal te bestellen. Maar op het autosalon van januari konden ze mij niet vertellen of dit kon geplaatst worden voor mijn standaard rijwoning zonder garage. Is hier al een duidelijke wetgeving rond?

Alexis Tichko 11:40
afbeelding van Alexis Tichko

Ik ben absoluut gewonnen voor het elektrisch rijden maar er zijn twee redenen die mij ervan weerhouden momenteel:
1) Eerst en vooral het feit dat de huidige batterij technologie ronduit gevaarlijk is aangezien lithium/ion een onstabiele chemische samenstelling is dat bovendien in staat is om zijn eigen zuurstof aan te maken bij ontbranding.
2) Laden aan een stekker is gewoon te gek voor woorden. Het is onpraktisch en je bent genoodzaakt om over een woonst te beschikken met eigen garage en met stroomvoorziening. Het plaatsen van een wallbox is bovendien onmisbaar aangezien het laden aan de goede oude stekker 2 à 3 dagen in beslag neemt.
Als gewone mens heb ik weinig zin om pionier te spelen en gebruik te maken van de huidige electro wagens.
Geef mij tot dat het om wat trekt maar een full hybride (een echte dan en geen zinloze plugin of nep-hybride)

YvesL 06:37
afbeelding van YvesL

Een denk fout die velen maken is het laden van 2 a 3 dagen, zelfs met een gewone plug op de 220v heb je 3,6kw, een 44kw batterij ga je nooit helemaal vol doen of helemaal leeg rijden, stel je rijdt 100km per dag dan moet je max 20 kw laden met deze jonge. Als je elektrisch rijdt moet je gewoon de gewoonte hebben als je thuis bent de wagen in te pluggen je zal verbaasd zijn, je vertrekt altijd met 90% als je maar dan 100km doet zorg dan dat je onderweg tijdens afspraak of lunch of op het werk ook kan laden. Problem solved, het probleem van het laden zit bij velen tussen de 2 oren. Als je echt veel kilometers op een dag doet dan kom je uit bij Tesla, niet voor de wagen maar laad infrastructuur ...

Baco 11:16
afbeelding van Baco

Ik laat voorlopig mijn kapitaalkrachtige medemens wat experimenteren met electrische wagens. Ze zijn de toekomst qua energie efficiëntie, qua beperking onderhoudskosten, qua geluidskomfort, qua online optimalisering, en zoveel meer ... maar ... ze zijn wat mij betreft nog te onpraktisch in gebruik. (laden indien je niet kan thuisladen, langere ritten, trekken van remorque of andere, ...). Maar wat niet is, zal zeker komen, de knowhow evolueert zeer snel, (bv nieuwe aangekondigde Tesla batterij technologie op Battery day)... nog een 3tal jaar geduld ?

Jan - Willem 09:56
afbeelding van Jan - Willem

We hebben sinds 3 maande de Luxery uitvoering. Getinte ramen zou idd fijn zijn. Zonnedak bevalt super. Laden gewoon in de nacht op aan het stopcontact. In de ochtend. 260 km vol in
E-costand !

Wik weten wanneer de MG app werkt in Europa. Nu Chinees en das lastig te lezen!
Wat kan je er mee? Welke updates mogen we verwachten.
De adaptive cruisecontrol is SUPER VEILIG. Apple CarPlay ook!
Is de range / batterij uit te breiden?

Wij zijn heel erg tevreden.
Van VW Golf, naar Kia Sportage, naar Kia E Soul naar deze MG EV luxury. Zou hem zo weer kopen mét getinte glazen!

Lola 10:54
afbeelding van Lola

Ik heb de auto nu 2 maanden.Bevalt goed .even wennen natuurlijk.Ik rij gemiddeld 150 km per week. En laad mijn auto thuis in de garage op aan het stopcontact.
Dit is goed te doen voor mij.1 x per week zit hij ongeveer 1 nacht aan de lader.
Ik heb 30 zonnepanelen dus stroom is gratis.
Auto rijd goed ben zeer tevreden.

johnny stevens 11:59
afbeelding van johnny stevens

allo
ik rij nu 2 maanden met de mg de zware uitvoering ik heb ook een laat paal is nog niet betaald rekening komt nog ik denk 1400 euro .heb nu 1500 km op teller .voor mij is deze auto zeker mijn ding is een min punt de lichten normaal reed ik altijd wit licht
maar deze auto heeft alleen geel lichten .de gewoon lichten van vroeger het zijn geen leds.ik hou jullie op de hoogte .nog een puntje bij sommige lidll kun je gratis op laden tijdens het winkelen op 1 uur op geladen.
gtrs den john

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws