Rijtest: Kia XCeed PHEV (2020)

Kia XCeed PHEV (2020)

Kia breidt haar gamma in het middensegment nog wat verder uit. Na de ontonbeerlijke crossover XCeed krijgt deze verhoogde Ceed nu ook een even onmisbare plug-in variant.

Met steeds meer fiscale maatregelen en een steeds strenger worden milieubeleid is het zaak voor de autobouwers om een steeds gunstiger CO2-uitstoot voor te leggen. Ook de Kia XCeed moet als populaire crossover een interessante plug-in kunnen voorleggen, wil hij de klant aan zich blijven binden.

ongeblazen viercilinder

Kia maakt in de XCeed voor de plug-in motorisatie gebruik van dezelfde opstelling als diegene die in de Ceed SW zit. Het gaat dan om een 1.6 GDi benzinemotor met 104 pk die gecombineerd wordt met een elektromotor. Een 8,4 kWh accu zorgt voor de voeding van die elektromotor. Met die inhoud bol je in de XCeed 56 kilometer ver met een volledig opgeladen batterij. Beide motoren combineren namelijk tot een mooie 140 pk, een vermogen waarmee je goed mee kan in het verkeer. Is die batterij -bijna- leeg, dan is de benzinemotor op zijn uppie verantwoordelijk voor de aandrijving en dan voel je dat de wagen een pak minder pit in zich heeft. Zeker tegenover concurrenten in het segment is het vermogen dan aan de lage kant, de tegenstanders schermen met vermogens van rond de 200 pk.

Kia XCeed PHEV (2020)

De hernemingen daar gelaten werken de benzine- en elektromotor wel soepel samen. Naadloos zelfs, waardoor je als bestuurder enkel op het geluid en het elektrisch-icoontje moet afgaan om vast te stellen welke motor je nu net gebruikt. Enkel bij het vertrekken lijkt het alsof de versnellingsbak uit zijn slaap moet worden gehaald, waarna hij wat bruter reageert dan je oorspronkelijk aanneemt. Kia laat je dan ook enkel kiezen tussen een hybride, automatic, of elektro-only stand, er is geen sportieve stand te vinden. Daar zou je een straffere motor voor moeten hebben.

Kia XCeed PHEV (2020)

mussendorst

Het mindere vermogen heeft wel als voordeel dat het verbruik laag gehouden wordt. In combinatie met elektrisch rijden verbruikt de verbrandingsmotor slechts 1,5 l/100 km, zonder bijstand van de elektromotor stijgt dat verbruik naar een nog altijd schappelijke 5 l/100 km. Het laden duurt niet heel lang, ook al vanwege de kleine accucapaciteit. Toch ben je nog altijd een goeie vijf uur zoet, of dik twee uur aan de snellere versie van de thuislaadpaal.

Kia XCeed PHEV (2020)

Nog een voordeel van de kleine plug-in hybride opstelling is het mindere verlies van laadruimte. Al moeten we toegeven dat de Kia XCeed PHEV nog altijd 135 liter bagageruimte moet inleveren tegenover de reguliere XCeed-versies en zo nog 291 liter overhoudt, het equivalent van de kofferruimte in de Kia Rio. Dat komt omdat de accu's onder de laadruimte een plaats vinden en het passagierscompartiment zo gevrijwaard blijft. Of toch niet helemaal, want de achterste inzittenden komen wat hoger te zitten door de plaatsing van de batterij, niet zo voordelig onder de al dalende daklijn.

Kia XCeed PHEV (2020)

Het interieur van de XCeed plug-in verschilt niet van de gewone XCeed, waarbij we nog altijd tevreden zijn van de afwerkingskwaliteit. Enkel het dashboard wijkt af van de gewone versie, door een tellerpartij die je met een power-meter aangeeft in welke zone van het verbruik je je bevindt, in plaats van een toerenteller.

Kia XCeed PHEV (2020)

Kia prijs de XCeed PHEV aan voor 36.490 euro. Dat is 1.100 euro meer dan ze voor de Ceed SW PHEV vragen. In het eigen aanbod zit met Niro PHEV al een serieuze concurrent. Elders is het aanbod stilaan aan het groeien met de Jeep Renegade 4xe, de Volvo XC40 en de Peugeot 3008 en Opel Grandland X, al zitten deze allemaal wel met een pak meer pk-spierballen dan de Kia XCeed PHEV.

conclusie

De Kia XCeed PHEV is de mooie middelmaat in een gegeerd segment. Als crossover is hij hip, hij is betaalbaar als plug-in hybride en kan nog net mee in het verkeer. Al is hij op al die vlakken niet de beste keuze, hij is toch te overwegen als je in de markt bent voor een plug-in hybride crossover. Hoewel we persoonlijk zouden kiezen voor de Kia Ceed SW PHEV, simpelweg omdat we zo'n break nog altijd praktischer vinden, de XCeed is toch bij de mooiere crossovers op dit moment.

Specificaties

Motor

1.6 GDi atmosferische benzine + elektromotor

Vermogen

140pk

Koppel

265 Nm

Overbrenging

automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 494 kg

Topsnelheid

160 km/u

Prijs basismodel

€ 36 490.00

0 tot 100 km/u

11.00 sec

Gemiddeld testverbruik

3.00 L/100km

Min. kofferinhoud

291 L

Max. kofferinhoud

1 243 L

CO2-uitstoot

29 g/km

Auteur: Sven
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Mathieu 12:51
afbeelding van Mathieu

Mussendorst of niet, maar met die beperkte kofferruimte is dit voor mij al niet meer bespreekbaar. Ga maar eens op reis met 4. En dan die prijs... Voor €13 000 minder heb ik 1,5j geleden een benzinewagen gekocht met een kleine 100l meer aan kofferruimte. En vooraleer ik reactie krijg, ook met mijn wagen gaan we niet met ons 4 op reis. Zonder dakkoffer zou dit ook niet gaan.

Edison 22:14
afbeelding van Edison

Zeer knap design. Voor wie geen leasewagen krijgt, is dit zeker een waardig alternatief voor een premium Duitser...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws