Officieel: doet Dacia Spring Electric nieuwe lente waaien bij EV’s? (2020)

Dacia Spring Electric 2020

Dacia had het al langer aangekondigd, maar laat nu eindelijk de productieversie van zijn eerste elektrische auto zien. Die heet Spring Electric en moet 225 kilometer ver geraken op een volle batterij.

De Roemeense Renault-dochter Dacia maakte bij zijn debuut op onze markt de nieuwe auto een pak democratischer met zijn lage catalogusprijzen. Dacia hoopt nu eenzelfde verschil te kunnen maken in het segment van de elektrische auto’s. Dat doet het met de Spring Electric, een compacte crossover die het baseert op de Renault K-ZE voor de Aziatische markt.

Dacia Spring Electric 2020

De Dacia Spring Electric is een compacte crossover, met een lengte van 3,73 meter. Hoewel hij kloeke looks krijgt, maakt Dacia zich geen illusies: de Spring Electric wil vooral op het asfalt blijven. Binnenin moet hij comfortabel plaats kunnen bieden aan vier passagiers, terwijl je in de koffer 300 liter aan opbergcapaciteit krijgt. Klap je de achterbank neer, dan krijg je 600 liter om je spullen kwijt te kunnen.

Dacia Spring Electric 2020

Om de prijs te drukken, is de uitrusting niet bijzonder uitgebreid. Wel noteren we onder meer stalen velgen, elektrische ruiten, een touchscreen van 7 duim met navigatie, digtale radio, Apple CarPlay en Android Auto, enzovoort. Er is zelfs spraakbediening, die weliswaar de technologie van je smartphone gebruikt.

Dacia Spring Electric 2020

Het vermogen wordt geleverd door een compacte elektromotor, die 33 kW (45 pk) en 125 Nm sterk is. De voeding daarvoor komt van een batterij met capaciteit van 26,8 kWh. Opladen duurt 14 uur aan een klassiek huis-, tuin- en keukenstopcontact, 5 uur aan een wallbox van 7,4 kW en minder dan een uur aan een snellader van 30 kW. Met volle batterij moet je volgens de WLTP-cyclus 225 kilometer ver geraken.

Op prijzen voor deze Dacia Spring Electric is het wellicht nog wachten tot begin 2021, maar moederhuis Renault maakt zich sterk dat het de goedkoopst elektrische auto op de markt moet worden.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 6 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Waxweazel 11:32
afbeelding van Waxweazel

Dit kan wel eens de belangrijkste auto van het komende jaar worden in de autowereld. Als de prijs echt laag is dan zal de concurrentie hun (dure) prijzen moeten herzien. We worden allemaal gedwongen om full EV te gaan rijden en dan gaan veel mensen puur naar aankoopprijs beginnen kijken in plaats van luxe en (extreme) rijbereik van de EV.

John 19:32
afbeelding van John

Ik denk dat met een lengte van 3,73m , hij niet echt een groot publiek zal aanspreken. Het formaat van de Sandero (4m) of eerder Captur (4.2m) zou dat wel doen. Veel mensen hebben immers met zo'n auto meer als genoeg. Deze kleine zal eerder dienen als 2e auto. Of wat denken jullie?

Waxweazel 15:16
afbeelding van Waxweazel

Als de prijs iets van rond de 10 000 € zal zijn (zoals een echte Dacia het beaamt) dan kan dit wel een gamechanger worden in de volledige autowereld. Een VW Up EV start al vanaf bijna 23 000 € en dat is min of meer hetzelfde formaat, of zelfs iets kleiner. De klanten gaan op een crisis moment als nu sneller kiezen voor een goedkoper en minder premium of luxe auto. Hoop ik toch.

John 15:24
afbeelding van John

Ja ik vermoed wel dat het een gamechanger wordt, maar 10.000 zal optimistisch zijn. Ik schat eerder dat het richting 15.000 zal gaan, wat nog steeds stukken goedkoper is dan de Up die je aanhaalt.

Roger Colson 11:43
afbeelding van Roger Colson

Prima als tweede wagen voor korte afstanden en dagelijkse boodschappen.Ziet er stoer en degelijk uit,succes gegarandeerd.

Jensd 16:05
afbeelding van Jensd

Dit is er toch eentje om in de gaten te houden. Als 2e wagen voor mijn woon - werkverkeer zou dit perfect kunnen zijn als ze de prijs laag genoeg kunnen houden. En het ziet er zelfs lang niet slecht uit.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws