Fiscaal voordeel pick-ups voor particulieren op de helling

Pickup belasting Vlaanderen fiscaal

Als het van Vlaams minister van financiën Matthias Diependaele (N-VA) afhangt, wordt het fiscale regime voor pick-ups binnenkort herzien. Die worden niet alleen door bedrijven als lichte vracht ingeschreven, maar ook door particulieren. Die laatsten genieten daardoor een stevig fiscaal voordeel.

Volgens de wetgeving heeft een lichte vracht “een Maximaal Toegelaten Massa van 3500 kg, een halfopen of gesloten laadbak en de laadruimte moet minstens 50% van de lengte van de wielbasis te (sic) bedragen.” Een pick-up valt voor de overheid daardoor automatisch onder de definitie van een lichte vrachtwagen.

Verdriedubbeld

Dat betekent dat niet alleen professionele gebruikers, zoals tuinaannemers, een pick-up kunnen inschrijven als lichte vracht, maar ook particuliere kopers. Door die fiscaal gunstige wetgeving is het aantal pick-ups stevig toegenomen: vandaag zouden er zo’n 30.000 pick-ups in Vlaanderen rondrijden, zowat drie keer meer dan tien jaar geleden. Door hun afmetingen en verbruik staan ze ook steeds vaker ter discussie in steden.

Vlaams minister van financiën Matthias Diependaele (N-VA) wil nu paal en perk stellen aan dat fiscale opportunisme: “Een pick-up staat ingeschreven als een lichte vrachtwagen. De eigenaars van zo'n voertuig betalen nul euro belasting op inverkeerstelling (BIV), terwijl dat voor een wagen van zo'n kaliber kan oplopen tot 10.000 euro. Daarnaast is de jaarlijkse verkeersbelasting voor hen lager: gemiddeld betalen ze 150 euro, terwijl dat voor zo'n voertuig snel 3.000 à 4.000 euro is”, zo zegt hij in zakenkrant De Tijd.

Professioneel gebruik aantonen

Professionele gebruikers zullen voor alle duidelijkheid wel nog steeds gebruik kunnen maken van het fiscale voordeel, al moet er nog concreet worden bepaald op welke manier het onderscheid wordt gemaakt. Wellicht zullen toekomstige kopers moeten aantonen dat ze hun pick-up aanschaffen voor professioneel gebruik. Wie op dit moment al eigenaar is van een pick-up, verliest zijn fiscale voordeel niet.

Om de wetgeving rond pick-ups en lichte vrachtwagens te hervormen, zal minister Diependaele wel nog rond de tafel moeten zitten met andere deelstaten. Vlaanderen gaat immers over de verkeersbelasting, maar de definitie van ‘lichte vracht’ is opgenomen in een samenwerkingsakkoord met de deelstaten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (24)

Plaats een reactie
MT 09:01
afbeelding van MT

We’re already taxed to bone when it comes to mobility. Road tax and fuel is already insanely expensive and now they want to kill off what little is left of any small benefits the ordinary working man can enjoy.
Communism at its finest.

John 12:02
afbeelding van John

And why should I pay more for my normal sized family car with a normal sized engine than the owner of a large pickup truck with a petrol wasting V8 ?

Mathieu 12:35
afbeelding van Mathieu

Exactly.

Peter 13:09
afbeelding van Peter

Waarom betaalt de wel-gefortuneerde eigenaar van een tesla, Porsche Taycan of noem maar op geen biv, noch rijtaks ? In het kader van een groenere mobiliteit ? Laat me niet lachen. De gewone middenklasse die voor hun hobby uitgerust is met een mid-size pick-up zal het gelag weer mogen betalen.

Pamphiel 17:29
afbeelding van Pamphiel

Groot gelijk Peter.

John 00:51
afbeelding van John

Dat is eveneens onrechtvaardig. Wil je early adopter zijn en elektrisch rijden, dan mag daar zeker een voordeliger tarief aan vasthangen, maar tot een bepaald aankoopbedrag. Maarja dat gaan ze niet veranderen, want dan zitten ze in de zakken van hun eigen rijke vrienden.

Michel 08:04
afbeelding van Michel

Meer dan gelijk Peter.

Edison 20:07
afbeelding van Edison

Als je ziet dat je minder belasting betaalt voor een Dodge Ram dan voor een Toyota Prius, dan weet je toch dat er iets mis is met de fiscale regels? Het is maar normaal dat dat gecorrigeerd wordt.

En mensen, wees aub niet naïef, er komt heus wel belastingen op elektrische wagens. De overheid wacht geduldig af tot er voldoende rond rijden. Het verlies aan inkomsten op fossiele brandstoffen zal zeker elders gezocht worden.

Jos D. 09:24
afbeelding van Jos D.

Waarom dat fiscaal voordeel nog laten voor de professionelen ?
Die hebben mogelijkheden genoeg om kosten in te brengen. Dus laat ze eerst maar de volle pot betalen zoals iedereen en achteraf een deel ervan recupereren via de belastingaangifte zoals iedereen.

4g63' 18:19
afbeelding van 4g63'

Waarom? Omdat men hier in België je de helft van uw inkomen afgeeft als je niets doet, daarom. Dus: je verkoopt iets voor 1 euro en daar betaal je op t einde van t jaar 0,5 euro op, altijd. En van die 50 cent dien je dan uw grondstoffen, investering of kosten af te trekken en dan volgt waar je uw boterham van kan kopen.
Uiteraard is het dan een nationale sport om alles in te brengen, t is dat of overkop gaan.
Dus uw visie genre zelfstandigen hebben mogelijkheden genoeg, idd sommige branches wel, maar nogal nafïef te denken dat professional zomaar alles kan en mag en het hun toch word terugbetaald door vadertje staat.
Die centjes moeten er eerst altijd zijn, vooraleer je ze kan inbrengen trouwens. ;)

Jos D. 11:44
afbeelding van Jos D.

De zelfstandige die de helft van zijn verkoop (= omzet) afstaat aan de staat moet nog geboren worden.
Maar we gaan hier niet uitweiden over hoe een zelfstandige zijn boekhouding moet voeren :-)

MarcP 01:48
afbeelding van MarcP

Héél juist Jos D. ... trouwens dat de gewone particulier hier wordt afgeschilderd als "profiteur" is wel héél elitair ... héél NVA ook ... die zijn nog erger liberaal dan Open-VLD en MR te samen ... ik stem er alvast niet meer op, gedaan ermee ... diegene die van deze wet het slachtoffer worden zijn de gewone man die een goedkoop 2de wagentje, lichte vracht, à la Citroën Berlingo, moeten kopen om te gaan werken naar "Van Hool" of "DAF" ... die gaan nu de volle pot moeten betalen ... de meeste pickups en lichte vrachten en omgebouwde supersnelle stationwagens, SUV's edgl, worden alleen maar aangekocht en ingeschreven door "de zelfstandigen" ... en laat nu net die niet 1 nadeel van deze wet ondervinden ... ze hebben wel de CO2-taks, wat particulieren niet hebben ... maar voor hoelang dat nog?. In ieder geval al ze hiermee denken de grote pickups, de snelle omgebouwde stationwagens en "the big SUV's" van de baan te halen dan hebben ze het grondig mis ... kortom : weeral een héél elitaire keuze vanwege NVA ... bah, vieze partij voor de gewone werkmens aan't worden ... ik stem er alvast niet meer op ... gedaan ermee ...

Bruno D. 14:42
afbeelding van Bruno D.

Ondernemen (zelfstandig zijn) is vrij voor iedereen, maar neem er wel het risico en het aantal werkuren bij.

this 08:11
afbeelding van this

Omzet is niet gelijk aan winst hé. In jouw situatie zou een wagen die 20k kost, 10k voor de overheid zijn.
Van die 10k zou je nog werk en materialen moeten aftrekken, pakt dat dat nu 15k is.
Dan zit je met een verlies van 5k. Dus winst is er niet eens.
Niet erg logisch als je het mij vraagt.

Jos D. 17:37
afbeelding van Jos D.

Ik herhaal enkel maar wat 4G63' zegt :-)
Natuurlijk is omzet <> winst.

Hugo Bernaert 10:22
afbeelding van Hugo Bernaert

Dat kadert in hun filosofie dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen...

Dominique 08:55
afbeelding van Dominique

Dat gaat pijn doen als je dan ook VAA gaat moeten betalen als je vb. een Dodge RAM hebt met een 5.7 liter Hemi motor. CO2 uitstoot 298 gr. Als je weet dat je voor een BMW m3 (197 gr CO2) ook een (persoonlijk aandeel) VAA van rond de 10000 eur per jaar moet betalen, ga je voor zo'n auto diep in je geldbeugel mogen tasten.

this 15:05
afbeelding van this

Het gaat om particulieren. Geen VAA dus.

chris b 16:13
afbeelding van chris  b

wat is hier lees moet ik lachen. particulieren moeten weer de slachtoffer zijn .dat de meeste zelfstandig de lichtenvracht niet gebruikt voor werk wel voor show .daar hoor ik niets van zeggen maar ons afbreken ja en zou beter naar de zelfstandig naar kijken die rijden met dikke wagens en twee zetels eruit en dan op lichte vracht zetten en dan maar betalen 70 of 80 euro taks dat is schandaal ja .wij particulier betalen btw bij aankoop . betalen we niet genoeg dan ? en waarom moet ik meer gaan betalen op lichten vracht als ik maar tussen 5500 en 6000 km doe op een jaar ? nu ik de oude diesel wil weg doen voor een naft lpg .ik heb het nodig voor werk en hobby

MarcP 02:18
afbeelding van MarcP

Héél juist Chris B ... trouwens eigenlijk betalen die " zelfstandigen" niets ... toch niet uit "eigen" portemonnee ... dat doet "de zaak" wel voor hun... niet dat dat geld niet moet verdient worden maar het gaat in ieder geval niet van hun "maandelijks inkomen" af, wat bij de gewone werknemer WEL is ... t'is de kleine werkmens die naar de fabriek gaat werken en daarvoor een goedkoop 2de wagentje nodig heeft, zonder al te zware onkosten, die ze nu RECHTSTREEKS in hunne portemonnee gaan zitten ... niet de zelfstandigen, voor hun verandert er niets ... en wat gaat dat op jaarbasis maken voor iemand die met een LV Citroën Berlingo gaat werken ... €200 - €300 euro ... de particulier die nu rondrijdt met een zware Amerikaanse pickup of een supersnelle break, à la Audi RS of Mercedes AMG, die gaan te maken krijgen met andere bedragen natuurlijk ... maar die gaan ofwel switchen ofwel een zelfstandig "bijberoepje" uitoefenen ... alhoewel hier de wetten nog niet zolang geleden ook voor verstrengd zijn geworden ... kortom t'is weeral de gewone werkmens die ze bij zijn slippen hebben ... in mijn geval Renault Traffic ... geschat : €300 op jaarbasis + €200 extra voor mijn KI (kadestraal inkomen) = €500 extra in een vingerknip uit mijn zakken dit jaar ... IK = alleenstaande = 1 loon = €500 gelijk aan 3 maand sparen ... dikke merci voor diegene in Brussel ... en dan hebben we het nog niet over hoe de dagelijkse onkosten zijn verhoogd ... voeding ... water ... electriciteit ... gas ... ik verwacht dat ze daar ook nog wel aan den boom gaan schudden ... en er is daar niemand in Brussel die zich daar maar iets van aantrekt ... ik denk dat een "gelijk basisloon voor iedereen", waarvan sommige spreken, wel eens iets zou kunnen veranderen ... dan hebben ze in Brussel ook een "basisbedrag" waarmee ze "eventueel" rekening kunnen mee houden bij het berekenen of innen van belastingen ... nu denken die gasten precies alsof wij evenveel verdien dan zij ... en ja dan is €1000 - €2000 minder op jaarbasis NO PROBLEM ...

Geert Moreels 13:37
afbeelding van Geert Moreels

Heb momenteel nog een amarok 2.0 van bijna 5 jaar. Was toch van plan om deze rond de 5 jaar in te ruilen. Erg dat men het weer bij de werkende mens komt zoeken en tevens iedereen zot maakt om hybride of benzine te kopen. Zullen zien binnen een paar jaar wie er nog voor hun gelach zal opdraaien.
Heb mij in ieder geval een diesel aangekocht maar geen lichte vracht natuurlijk

kris Smeyers 21:47
afbeelding van kris Smeyers

ooit..lang geleden was de lv een rammelig bakje r4 ke accadyane
c15 transit ed.
deze wagens waren voor de kliene zelfstazndige om hun werk te moeten en kunnen doen.
in die tijd moest de particulier deze rammelbakken niet
de wetgeving was indertijd dezelfde als nu
maar de lv werd steeds beter en meer luxe ...toen merkte de parciculier er
ook wel iets in goedkoop in gebruik...en voila het misbruik was vertrokken
ok een rs 6 avant ed dat is niet goed te praten.
maar dodge ram of een f150 is te vergelijken met de patrols en land cruiser van de
jaren 80 die werden ook steeds beter en beter en de particulier bogon die ook te kopen.
een ding mag de particulier niet uit het oog verliezen
hij mag steeds zelfstandige worden hoor.....en ook de nadelen ervan....
nee nee wel op de zelfstandige afgeven maar zelf in de zetel zitten en denken dat hij ziek is....en het geld komt ook binnen via de ziekenkas....niet bij de zelfstandige hoor.
ik denk dan men zich soms verschrikt ..dat er zelfstandige zijn waar het helemaal niet zo
allemaal rozegeur en maneschijn is...

Gunther lemmens 23:49
afbeelding van Gunther lemmens

De kleine man is weer de dupe wan wij kunnen dan niet meer genieten van lichte vracht en als men dan besluit hun lichte vracht weg te doen moet dat voor een appel en een ei wan wie wil dan nog een lichte vracht

Carl... 08:35
afbeelding van  Carl...

De slavernij is al lang afgeschaft. Iedereen kan werken waar hij wilt en zal als gewone middenklasser de helft van zijn loon afstaan aan de staatskas. Als een zelfstandige zaagt kan hij in loondienst gaan werken en omgekeerd.. Het feit is gewoon dat er nog maar eens een belastingsverhoging is. Ik begrijp niet dat er voorstanders van zijn... Het is niet normaal dat een Ram minder moet betalen dan een ford fiesta. Ze hebben gewoon de belasting te hoog gemaakt voor die fiesta en niet telaag voor die Ram.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws